2021-09-16, 19:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Niagara (1953)

Nygifta paret Cutler tänker fira smekmånad vid Niagarafallen, väl där träffar dom ett annat par som är där av helt andra skäl.

Något så ovanligt som en noirfilm i färg, dessutom väldigt vackert filmad.
Man får en hel del Hitchcockkänsla i filmen.
Det var väldigt länge sedan jag såg den, och det var bra för jag hade glömt det mesta märkte jag.
Marilyn Monroe och Joseph Cotten gör utmärka roller.

Jag tror faktiskt vi slår till med 4/5

IMDB 7,0 = 3,67/5
15822 röster.
Citera
2021-09-17, 02:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Blanchville monster (1963)

På ett större gods finns det en hemsk sägen. Om husets dotter fyller 21 år kommer familjen få lämna godset.

Vad gör jag uppe mitt i natten och ser det här ? Är jag riktigt klok ? (Svara inte på det)
Det här var förmodligen årets bottennapp, i varje fall så här långt.

Totalt meningslöst film, uselt skådespeleri, uselt allting.
1-/5

IMDB 5,1 =2,82/5
585 röster
Citera
2021-09-17, 08:49
Medlem
Gosifs avatar
Waterworld 1995 med bl.a Kevin Costner

Vid sin tid så var filmen en flopp, men idag så är den mer underskattad!

Tyckte filmen hade kvalité och klart sevärd!

7/10
Citera
2021-09-17, 14:16
Bannlyst
Donnie Brasco (1997)

Från början trodde jag att filmen skulle vara väldigt jobbig film, med macho hela filmen igenom. Men filmen var bra och ibland känslosam, Al Pacino som macho/ maffia som han ofta spelar i filmer och han gör det väldigt bra. Först trodde jag inte att Johnny Depp och Al Pacino skulle kunna spela bra i samma film, men jag ser att de gör det. Det var en bra film. Gillar du Gudfadern, Taxi Driver och liknande filmer och även Scarface så ska ni nog se filmen.

8/10
Citera
2021-09-17, 15:51
Medlem
Ambelains avatar
"The Dream Team" - (1989)
https://www.imdb.com/title/tt0097235/

Michael Keaton, Peter Boyle, Christopher Lloyd, m.fl.

---

Töntig gammal 80-talskomedi, med roliga inslag ...

Fyra stycken mentalpatienter, med skilda diagnoser, ska få lov att åka på utflykt till stora staden i New York City och gå på Baseball.
Men, komplikationer uppstår - deras medhavande psykiater blir nedslagen av två fula fiskar, korrumperade snutar, när han råka de se den mörda nån kille.

Nu är de fyra galningarna ensamma.
I den stora staden.
Och det är mitt i natten.

Vad, åh vad, ska det väl bli av dem ...
Det frågar man sig.

---

Keaton är som Keaton alltid är - tråkig.
Peter Boyle däremot, han spelar "Jesus" här. En psykotisk Jesus alltså.
Christopher Lloyd (från Tillbaka till framtiden, uppfinnaren alltså) är en psykiater som gillar maktmissbruk. Men han är en patient han med.
Sen har vi en till, som inte säger något.

Och om vi bara bortser från Michael Keaton, som ju faktiskt inte kan skådespela, så är det överraskande hur pass seriöst de övriga antagit utmaningen att spela tokar.
De är hur trovärdiga som helst med andra ord - utom Keaton då som sagt.

---

Allt det andra i filmen är bara överflödigt.
Det enda som är roligt är ju att se på Peter Boyle och Christopher Lloyd.
De har roligt.
Trots att de inte drar på munnen ens det minsta.

Lloyd är verkligen en maktmissbrukande torr karikatyr av en 50-talspsykiater som inte vet vad humor är för något.
Boyle är verkligen Jesus innerst inne, som dyker upp på precis de mest olämpliga platser och tillfällen.

---

En komedi måste kanske inte vara fullt trovärdig i allting.
Och det kan knappast denna filmen anklagas för att vara.
Vissa scener bara händer liksom, och det helt utan någon förklaring.

Som tex att plötsligt sitter alla fyra i fängelset.
Sen bara är de ute, fria. Har rymt ...
Hur ???

Det får man aldrig reda på.
Sen sätter de istället in sina egna, riktiga, psykiatrer på ett psyksjukhus ... och de sitter vackert och blir matade med mediciner.
Visst ... det VILL man ju ska vara trovärdigt ... =)

Menmen ...

---

En rolig liten stund var det emellanåt iaf.
Så jag kan gott rekommendera den som vill se något kul för omväxlings skull.
Bara förstå att det är en 80-talsfilm.

---

Betyg

3 av 5
Citera
2021-09-17, 16:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dual alibi (1947)

Trapetsartister på cirkus, tillika tvillingar, får problem när dom vinner en förmögenhet på lotteri.

Rätt skaplig historia, om än lite valhänt berättad.
3+/5

IMDB 6,8 = 3,58/5
215 röster
Citera
2021-09-17, 17:49
Bannlyst
Catch Me If You Can (2002)

Filmen är bra som helhet och sevärd. Efter ett tag in på filmen blir filmen mera monoton och lite låg. Inte alls lika positivt inställd.

Allvar är viktigt i de flesta filmer, men jag trodde inte filmen var såpass allvarlig. Mer må bra-film.

7/10 ändå.
Citera
2021-09-18, 09:15
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Jag slog äntligen slag i saken och tittade på Den gode, den onde, den fule för första gången. Jag har tidigare tittat på de två andra filmerna i trilogin (om man nu ska kalla den för det) men den sista filmen vart aldrig riktigt av även om jag hört att den ska vara den bästa i serien.

Det var en långkörare, men det gjorde inget då det var en film som utan tvekan tar sig in på min topp 20 lista, om inte topp 10. Det fanns gott om scener som var väldigt ikoniska, slutet var väldigt spännande och musiken var fantastik.

5/5.

Citerar mig själv här ifrån 2016. Nu pratar vi inte längre om topp-20 utan topp-5. En helt fenomenal film rakt igenom, det finns inte så mycket mer att säga annat än att den som sett den vet vad jag pratar om. Finalen är förmodligen en av de bästa film ögonblicken jag har varit med om.
Citera
2021-09-18, 12:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The french key (1946)

Efter att ett par män kommit efter med hyran till sitt hyrda rum, har värden blockerat låset med en "french key".

Det här var verkligen en film som åldrats dåligt, om den ens var bra på sin tid.
Förmodligen var det ett försök till kriminalkomedi.

Det här ids jag inte ens betygsätta.

IMDB 6,2 = 3,31/5
72 röster
Senast redigerad av Herr.Dittling 2021-09-18 kl. 12:13.
Citera
2021-09-18, 14:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Shadow of fear (1954). Även: Before I Wake

April kallas hem till England från sina studier i Amerika då hennes far oväntad dött i en olycka, men det verkar vara något lurt med Aprils nya styvmor, Florence.

Det här var inte alls så pjåkigt, en härlig katt och råtta lek.
3+/5

IMDB 6,4 = 3,4/5
150 röster

Den trevliga sportbilen tror jag är en Jensen.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2021-09-18 kl. 14:18.
Citera
2021-09-18, 17:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Those daring Young men in their jaunty jalopies (1969)
Monte Carlo rallyt, eller dessa fantastiska män i sina skraltiga automobiler.

Bakom denna otympliga titel döljer sig ett bilrally som ska utspelas någon gång under 1920-talet.

Det är ett märkligt rally som startar på fem olika ställen i Europa, däribland Stockholm.
Jag råkade vara på Slottsbacken just när det spelades in, förmodligen sommaren 1968.
Då fick jag se Gert Fröbe, fast då visste jag inte vem det var.
Först trodde jag att det var ett veteranbilsrally, men förstod snart att det var en filminspelning.

Filmen utger sig för att vara Komedi, Action, Drama, Romantik, tyvärr är den inget av det, utan dryga två timmar trams.
Här har man dragit ihop mängder av toppskådespelare från hela Europa, och fått ut ingenting.

Vet inte varför jag kom att tänka på den här filminspelningen just nu, men det gjorde att fick för mig att leta fram den.
2-/5

IMDB 6,2 = 3,31/5
2250 röster.
Citera
2021-09-18, 17:54
Medlem
Giggsys avatar
The Game(1997) på Cmore med Michael Douglas. 7/10, gillar psykologiska thrillers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in