Mishima: A Life in Four Chapters (1985):
http://www.imdb.com/title/tt0089603/?ref_=fn_al_tt_1
Jag har aldrig varit mer oense med betyget på IMDB som med denna film. Betyget på IMDB är 7,9 dvs. en riktig höjdare. En klassisker. Jag tyckte dock det var bland det sämsta jag sett. Vem som har rätt får du kanske avgöra en dag (jag skulle dock avråda dig till denna film och satsa på annan).
Det är en japansk handling som skiftas med berättande av en amerikansk röst. Jag gillade amerikanska rösten till en start, men det blir mest nonsens floskler om livet, döden och skönheten.
Filmen har så många delhandlingar som är dåligt klippta att man (läs: jag) slutade engagera mig efter halva filmen. Det är "hans" egna fiktion inblandat med hans egna liv.. Om jag förstår det rätt. Det är överspel, sadisim, konstiga nakna scener, djupa tankar, misslyckade mord, random dialog och konstnärliga inhopp i en stor röra.
Efter filmens namn ska det vara indelat i fyra kapitel, men dessa fyra kapitel hoppas det emellan på ett klumpigt sett. Jag har svårt att dra några paralleller till dom olika handlingarna och slutligen var det bara att garva åt alltihopa. Det är en homosexuell officer, en sadistisk kille som säljer sig själv för att rädda sin mammas företag, han själv som liten med talsvårigheter, han själv (eller?) som går på bordeller, bilder om hur han inte blev intagen i lumpen .. Men samtidigt blev en officer? Rent dravel.
Om någon som uppskattar denna film vill förklara vad som ska vara "7,9 / 10"-värdigt läser jag gärna dock
Betyg?
Svag 2 / 5