SSF:
Coffee and Cigarettes (2003) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |
Jag har aldrig testat kombinationen kaffe och cigaretter. Inte så konstigt när jag varken gillar kaffe eller tobak, men fan om man inte blir sugen när Iggy Pop häller upp en kopp till Tom Waits och säger med ett leende: "Cigarettes and coffee, man, that's a combination". Jim Jarmusch har här samlat ett gäng av sina polare - skådespelare, musiker, komiker, you name it - satt dem ned parvis vid ett bord, ställt ner en kanna kaffe och cigg och bett dem improvisera fram en scen. I princip, mycket är i alla fall improviserat.
Resultatet är elva segment varav de tre inledande är hans gamla kortfilmer på samma tema - kaffe och cigaretter. Presenterat i ljuvligt svartvitt foto. Jag tror definitivt man måste vara ett fan av Jim Jarmusch för att uppskatta det här fullt ut, en oinvigd finner nog den här samlingen kortfilmer ojämn och överlag sövande. Och det förstår jag helt och hållet. Dialogen känns inte särskilt genomtänkt (improviserat, som sagt), skådespelarkvalitén varierar och förutom den svarta sörjan och cancerpinnen så finns det ingen speciell röd tråd.
Jag är ett Jim Jarmusch-fan, och även om det här inte är hans bästa film på lång väg så är det alltid en fröjd att kliva in i hans värld som bara osar originalitet, experimentlusta och coolhet. Alltså ger även de sämsta segmenten mig någonting, det är ju liksom Jim Jarmusch - Iggy Pop och Tom Waits är vrålcoolt att se tillsammans om de så bara skulle sitta tysta i fem minuter. Eller genialiteten att para ihop GZA och RZA med Bill Murray. Favoriterna inkluderar Cate Blanchett som spelar sig själv och sin kusin i samma segment, och den suveräna med Alfred Molina och Steve Coogan. De två segmenten är faktiskt genomtänkta och jävligt bra även utan Jarmusch-influensen.
Är man såld på Jarmusch så är det här rent godis där helheten bara känns skön och gosig även om alla beståndsdelar inte är av toppkvalité. Man ska inte överanalysera det här - börjar man göra det så fattar man inte grejen och behöver nog börja med något mer tillgängligt av Jim Jarmusch för att sen återkomma och njuta av den oslagbara kombinationen som är - kaffe och cigaretter.