2019-01-28, 18:54
Medlem
Geomeisters avatar
The Guardian och året var 2006
https://www.imdb.com/title/tt0406816...nm_flmg_act_21

Kevin Costner och Ashton Kutcher i en film om livräddning. Det låter... Kommersiellt? Förutsägbart?

Måste säga att jag blev positivt överaskad av denna film. Den har flertalet lite oväntade små händelser, den har värme och är inte endast någon film om hur viktigt ett visst yrke kan vara. Tankarna går lite mot "Only the Brave" (nutida rätt känd film om brandmän), men inte för mycket. Den har tillräckligt mer originalitet och personlighet för att ses även om man sett "liknande" filmer förut.

Delar av filmen är under kaos/katastrof och dom delarna kunde väl gjorts bättre, men är ändå godkända. Det enda jag kunde störa mig på är upplägget. Hur vissa delar bara "försvinner" och sedan hoppar handlingen till nästa steg. Det är dock ett smärre klagomål.

Om Waterworld (Kevin Costner..) är någon framtida overklig historia om livet på havet är denna en motsats. Schyst rulle!

Betyg?
Citera
2019-01-28, 19:02
Medlem
The Social Network

Film som handlar om hur Mark Zuckerberg kom på / snodde idén om Facebook och hur han tog det vidare till vad det är idag.

Helt okej film, 7/10.
Citera
2019-01-28, 19:21
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Guardian och året var 2006
https://www.imdb.com/title/tt0406816...nm_flmg_act_21

Kevin Costner och Ashton Kutcher i en film om livräddning. Det låter... Kommersiellt? Förutsägbart?

Måste säga att jag blev positivt överaskad av denna film. Den har flertalet lite oväntade små händelser, den har värme och är inte endast någon film om hur viktigt ett visst yrke kan vara. Tankarna går lite mot "Only the Brave" (nutida rätt känd film om brandmän), men inte för mycket. Den har tillräckligt mer originalitet och personlighet för att ses även om man sett "liknande" filmer förut.

Delar av filmen är under kaos/katastrof och dom delarna kunde väl gjorts bättre, men är ändå godkända. Det enda jag kunde störa mig på är upplägget. Hur vissa delar bara "försvinner" och sedan hoppar handlingen till nästa steg. Det är dock ett smärre klagomål.

Om Waterworld (Kevin Costner..) är någon framtida overklig historia om livet på havet är denna en motsats. Schyst rulle!

Betyg?
Jo, faktiskt något underskattad.
Vet inte hur den har åldrats men jag fann den definitivt som en positiv överraskning när den släpptes.
Lite korrigeringar så hade den varit en film som jag hade varmt rekommenderat.
Citera
2019-01-28, 20:13
Medlem
chessjamts avatar
The Element of Crime (1984)

https://www.imdb.com/title/tt0087280/?ref_=nv_sr_1

Lars von Triers långfilmsdebut är en märklig experimentell historia. Vi får följa en avdankad desillusionerad polis som varit stationerad i 13 år i Egypten men som nu helt plötsligt dras in i ett fall i Europa. Det blir en svettig, långsam, hallucinationsartad jakt på en seriemördare som gäckar polisen med sitt gåtfulla väsen. Hela filmen berättas genom en hypnossession där vi får höra polisen berätta om arbetet med fallet.

The Element of Crime påminner en hel del om Tarkovskij med kameraarbetet och det taktila fotot som regnet och vattnet utgör. Hela filmen är fotat genom en slags röd-gul sepiafärg vilket tar ett tag innan man vänjer sig vid det. Det stora problemet för min del är dock inte det visuella, vilket tvärtom är filmens styrka. Mitt största problem är att alla karaktärerna är hala som ålar att få något vidare grepp om annat än att de alla verkar udda och konstiga. Det hjälper inte heller att huvudkaraktären som vi också får lyssna på via voice-over narration har världens släpigaste röst. Den tar kål på alla försök till engagemang man kan ha som tittare till filmen.

Överlag är ljudarbetet med dialogerna och replikerna under all kritik. Det hörs på lång väg att det är eftersynkat och inte klingar det trovärdigt något alls. Är alla i casten dubbad till engelska med trötta släpiga engelsmän som röstskådisar?

Plus för den experimentella visuella stilen men ett rejält stort minus för rösterna på alla inblandade i filmen.
Senast redigerad av chessjamt 2019-01-28 kl. 20:30.
Citera
2019-01-28, 20:43
Bannlyst
Patriots Day (2016)

Medelmåttlig film, endel scener var ganska råa, man fick se endel sönderrivna kroppar och

5/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2019-01-28 kl. 21:20.
Citera
2019-01-28, 22:54
Medlem
PingPongZongs avatar
Ser Unbreakable nu. Inte sett den förut. Fyfan vad jag skratta åt bänkpress scenerna. Ungen påminner så om mig när jag var liten. Min pappa var starkast i världen. Trodde jag.

Bra film. Tror det har något med nya Glass filmen att göra. Och något med Split med. Får väl se när jag ser Glass. Men bra film den här Unbreakable. Mer bänkpress i filmer TACK !! Enda lyftet som tjejer blir imponerade av. Enda dom känner till.
Citera
2019-01-28, 23:05
Medlem
mrbooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Ser Unbreakable nu. Inte sett den förut. Fyfan vad jag skratta åt bänkpress scenerna. Ungen påminner så om mig när jag var liten. Min pappa var starkast i världen. Trodde jag.

Bra film. Tror det har något med nya Glass filmen att göra. Och något med Split med. Får väl se när jag ser Glass. Men bra film den här Unbreakable. Mer bänkpress i filmer TACK !! Enda lyftet som tjejer blir imponerade av. Enda dom känner till.

Har sett Unbreakable, tyckte också den var bra. Kanske bäst att se Split också innan Glass, har du sett Split ?
Citera
2019-01-28, 23:18
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom
Har sett Unbreakable, tyckte också den var bra. Kanske bäst att se Split också innan Glass, har du sett Split ?

Split har jag sett. Det är absolut en film du ska se. Fantastiskt skådespeleri av James McAvoy. Mannen som har tjugotre olika identiteter, och kanske en tjugofjärde... Min favorit av hans identiteter är 9åriga Hedwig.

https://www.youtube.com/watch?v=VSq55eQ_V6A
Citera
2019-01-28, 23:27
Medlem
Geomeisters avatar
All Inclusive och året var 2014
Information: Danska
https://www.imdb.com/title/tt3700454/?ref_=nv_sr_4

Första filmen för mig i år var den svenska filmen "All Inclusive" med Suzanne Reuter ifrån 2017. Det här är det danska originalet som Merwinna pekade på när jag skrivit några ord om förra filmen.

Det är "samma" film till 85 %. Några scener är längre och andra kortare. Dom har lite olika fokus. Spontant är fotot mer intressant i denna film. Endast några scener har tillkommit i båda två. Vissa scener är bättre i denna film och några andra i svenska.

Mamman i filmen tycker jag passar bättre än Suzanne Reuter, men Suzanne Reuter gör några saker bättre. Samtliga tre huvudpersonerna är snyggare i den svenska filmen och den svenska är mer fokuserad på sex. Lite mer vågad. Gällande de två döttrarna föredrar jag svenska diton, men två andra halvstora karaktärer var bättre som danska. Det är lite hugget som stucket..

Spontant rätt onödigt att göra en "remake". Jag är inget proffs på danska, men med undertexter fungerade det väl. Är du intresserad av dessa filmer kan du se vilken du vill. Jag ger filmerna samma betyg.

Fick dock lära mig ett nytt ord i denna..

Betyg?
Citera
2019-01-29, 00:41
Bannlyst
Krai Ignat kommer 1945 till ett arbetsläger i Sibirien för att hjälpa till. Han tar över Sofia som har de fylligaste brösten och får även höra talas om ett lok som befinner sig på en ö en bit bort från lägret och bestämmer sig för att fixa till det och träffar där på Elsa som är helt okunnig om det krig som har varit.

En helt ok rysk film i sovjetisk filmanda om ett lok och de två personer som tar hand om det.

7/10
Citera
2019-01-29, 03:04
Medlem
jag har sett en ny film på Netflix i kväll som hette "Io". Filmen är en science-fiction som utspelas efter apokalypsen. Vår planet har beslutat att göra sig av med med mänskligheten genom att avge giftiga gaser i stora mått.
Haven är döda och alla fåglar är döda. De flesta människor flydde till Jupiters måne Io där man har byggt en koloni. Kvar på Jorden finns bara några få människor, däribland filmens huvudperson. Hon är vetenskapsman och försöker få Jorden att bli beboelig igen.

En dag landar en luftballong hos henne och ut kliver en neg.. .förlåt jag menar afroamerikan. Han är dock ingen gatugangster utan bevandrad i filosofi och historia, anturligtvis. Vad händer när en snygg fertil kvinna möter en snygg fertil man? Jo, de parar sig! Men det finns ingen rafflande sexscen i filmen. Det är puss på munnen och sedan en ny scen.

Huvudpersonen har en möjlighet att ta den sista rymdfärjan till Io men väljer att stanna kvar och i stista filmsekvensen ser vi henne stå vid en havsstrand och bredvid henne springer en tio-årig pojke. Ahh, Jorden är räddad.

Jag ger Io 2 av fem getingar då den är riktig tråkig. Det är inga katastrofscener, inga monster, inga psykopater. Jag tror inte heller kvinnor gillar filmen då den inte håller något drama, ingen svår psykologi. Filmen lunkar på i makligt tempo utan att engagera. 2/5.
Senast redigerad av akrylforlibbad 2019-01-29 kl. 03:13.
Citera
2019-01-29, 07:15
Bannlyst
Pompeii (2014)

Det var endel häftiga slag och strider i filmen, men den var inte särskilt bra filmen. Den saknade karisma och charm. Inte usel utan dålig.

4/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in