2018-11-25, 23:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Man in the dark (1953). Mannen som levde två liv.

En brottsling får genomgå en experimentell hjärnoperation, den medför att han förlorar minnet (och förväntas nli snäll). Hans forna kumpaner tror att han bluffar.

Rätt hygglig film, lite trist slut.
Kallades noir, och det vet jag väl inte om jag håller med om.
3/5 är den värd, tycker jag.
Citera
2018-11-26, 01:18
Medlem
Samizdats avatar
Djúpið (2012)

Isländsk film med Baltasar Kormákur (Everest, Adrift) som regissör. Den sanna historien som filmen skildrar är intressant - tjugotvåårige Guðlaugur "Gulli" Friðþórsson var den enda överlevande när ett fiskefartyg kantrade utanför Västmannaöarna i mars 1984. Han överlevde sex timmar i femgradigt havsvatten!

Filmen är tyvärr inte lika intressant som historien bakom. Uppbyggnaden inför fisketuren tycker jag fungerar helt okej, man får en inblick i fiskemännens vardagsliv och innan det blir för utdraget så bär det iväg till havs. Filmen är som bäst när männen befinner sig på båten, eller kanske snarare när Gulli befinner sig i havet. Hade man valt att lägga mer tid här hade jag uppskattat filmen mycket mer. Dessvärre är det en ganska liten del av filmen och efterspelet är inte alls särskilt intressant.

Nej, vill man ha överlevnadsfilm till havs föredrar jag bl a All Is Lost (2013).

2/5
Senast redigerad av Samizdat 2018-11-26 kl. 01:22.
Citera
2018-11-26, 01:31
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Djúpið (2012)

Jo precis, hela historien kring händelsen är betydligt mer intressant än själva filmen, nog för att det var kul att se hur han knäckte kommandosoldater i istanken. Vilket jävla fenomen!
Citera
2018-11-26, 02:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
The Commuter (2018) med Leam Neeson.

Länk:
The Commuter (2018) https://www.imdb.com/title/tt1590193/

Tramsigaste filmen med Leam på år och dar om inte den tramsigaste. Filmen har så mycket plot holes att jag är fascinerades av mig själv att jag såg klart filmen.
LIAM NEESON inte LEAM NEESON!
Citera
2018-11-26, 02:40
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Äh, ROBERT DI NERO är ändå bäst...
Citera
2018-11-26, 08:55
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex

Men ist blev det ett lite mer lökigt slut.
Kanske det ...

Men har du inte sett nyinspelningen av Point Break ???

Där kan du snacka "lökigt."

Även i den hittar vi en slags slutscen med stora vågor och skurken som ska försöka bestiga dessa med surfbrädan.
Men ...

Hahaha, ja vad ska man egentligen säga.
Det är något så löjligt att man inte vet om man ska skratta eller gråta, eller bara stänga av TVn och gå därifrån.

Visst, nu så är ju knappast nyinspelningen någon vidare film i vilket fall som helst, men frågan är om inte denna slutscenen tar alla pris.

Och då är Patrick Swayzes scen så mycket bättre, och helt i linje med vanliga "gamla godingar" där hjälten rider iväg mot solnedgången.
Fast i Point Break är det mulet och grått, och solnedgången gömmer sig bakom en annalkande monstervåg av rang, som Swayze tjatar om att få lov att surfa på.
Citera
2018-11-26, 14:20
Medlem
Såg Howls Moving Castle.
Helt klart en av Ghiblis bästa filmer. Helt otroligt tecknad. Fantastisk fängslande äventyrs story.
9/10!
Citera
2018-11-26, 16:28
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Kanske det ...

Men har du inte sett nyinspelningen av Point Break ???

Där kan du snacka "lökigt."

Även i den hittar vi en slags slutscen med stora vågor och skurken som ska försöka bestiga dessa med surfbrädan.
Men ...

Hahaha, ja vad ska man egentligen säga.
Det är något så löjligt att man inte vet om man ska skratta eller gråta, eller bara stänga av TVn och gå därifrån.

Visst, nu så är ju knappast nyinspelningen någon vidare film i vilket fall som helst, men frågan är om inte denna slutscenen tar alla pris.

Och då är Patrick Swayzes scen så mycket bättre, och helt i linje med vanliga "gamla godingar" där hjälten rider iväg mot solnedgången.
Fast i Point Break är det mulet och grått, och solnedgången gömmer sig bakom en annalkande monstervåg av rang, som Swayze tjatar om att få lov att surfa på.
Nej jag kände lukten av besvikelse så jag orkade inte ens bry mig mer än att se dess trailer.
Citera
2018-11-26, 16:50
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Haha, miss. Skämshatt på.
Citera
2018-11-26, 17:20
Medlem
Red Sparrow 7/10.
Handlar om en tjej i Ryssland som blir spion typ. Hon ska få information genom att flirta med män osv. Trodde filmen skulle va lite mission impossible aktig. Alltså inte fullt så allvarlig och mörk utan lite mer action/äventyr. Men den va rätt mörk och hade en hel del grova scener vilket jag gillar :P Filmen var bra men de nog inget jag kommer se om, hade förväntat mig lite mer men fortfarande grym rulle.
Citera
2018-11-26, 21:43
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Jack Black i The Polka King. Småtrevlig men ingen riktig höjdare.
https://www.imdb.com/title/tt5539052/
Citera
2018-11-26, 22:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The man in the road (1956). Jakt på människa

En brittisk forskare kör bil på kvällen.
På vägen ligger en död man.

Detta är inledningen på en mardröm med politisk underton.

Njä, det här var väl inte helt lyckat, det hade kunnat göras betydligt bättre.
Men 3-/5 kan det vara värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in