2019-04-03, 14:13
Medlem
jay.simpsons avatar
Lady Bird coming of age tidigt 00-tal.

Helt ok film om en vanlig 17åring som försöker hitta sin identitet. Som de flesta tonåringar har hon en komplicerad relation med sin mamma, hon föraktar Sacramento och vill helst flytta till USAs östkust för college. Upptäcka pojkar, high school i en kristen skola, ansträngd ekonomi i efterdyningar av internetbubblan i början av 00-talet.

Förtjänar inte den hype filmen fick. Från början är den rätt lam för att ta till sig mot mitten. Filmen är bara 1 timmer och 30 minuter går att se igenom.
Citera
2019-04-03, 19:12
Medlem
Glass

Vilken jävla skräpfilm! Fy fan säger jag bara! Bespara er tiden..
Citera
2019-04-04, 02:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liggist
Alla vet" Ganska dåligt skådespel samt ganska uppenbart vem som skulle bli hjälten.
Javier Bardem är en grym skådis men den här filmen kan han inte rädda. 2/5 poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Cruz förtjänar att nämnas också. Hennes misär när
är världsklass. Slätstruket och förutsägbart, förväntade mig mer från Farhadi faktiskt.
Älskar mycket av vad Farhadi har gjort hittills, men han gör sig bäst på persiska - Le passé (2013) var okej men inte mycket mer. Såg inledningsvis på Todos lo saben (2018) för ett tag sen, men tappade intresset främst då undertexterna inte stämde och struntade sedan i att se den klart. Speltiden kändes också väldigt i överkant.
Citera
2019-04-04, 02:08
Medlem
Kirk.Douglass avatar
The Wild Geese (1978)

Richard Burton, Roger Moore och Richard Harris frontar legosoldater som hyrs in för att frita en afrikansk president som hålls fången i södra Afrika. Men uppdraget visar sig inte vara så enkelt som de blivit instruerade till.

Den börjar intressant när legosoldatslaget byggs ihop men väl i Afrika efter fritagningen känns filmen väldigt seg och repetitiv även fast det bjuds på mycket action. Samma stridsscener spelas upp i en timma ungefär. Slutet lyfter filmen något men överlag var det en trist tillställning.

Betyg: 2/5
Citera
2019-04-04, 08:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The man who watched trains go by (1952) Mannen som såg tågen gå förbi

En trogen, tågintresserad, bokhållare i Holland surnar till när hans chef lägger ner firman

Vackert filmad, och i färg. Tyvärr kändes det som lite luckor i manuset 3/5 hade kunnat bli mer.

Märta Toren var svenska, och har lyckats gå under min radar.
Hon dog tragiskt i en ålder av 31 år.
Citera
2019-04-04, 09:47
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Valkyrie (2008) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Baserat på den sanna historien om Claus von Stauffenberg och 20 juli-attentatet under andra världskriget. Stauffenberg var en tysk officer som skadades svårt under en flygräd när han var stationerad i Tunisien. Med ett förlorat öga, en hand och flera fingrar på den andra återvände han hem till Tyskland, mer övertygad än någonsin på den idé som grott inom honom - Hitler var tvungen att mördas och Tyskland räddas från total förödelse.

Jag är tydligen väldigt svag för historiska draman där engelska skådespelare porträtterar högt uppsatta nazister utan ett uns av tysk brytning. För det här älskar jag, och jag älskar också den mästerliga Conspiracy (världens bästa tv-film, 2001) som handlar om Wannseekonferensen. Valkyrie är modellerad efter Conspiracy och flera skådespelare därifrån dyker upp här, till exempel Kenneth Branagh. Mer Hollywood är det här förstås med Tom Cruise i huvudrollen men han gör en stark insats, dock är det birollerna som glänser mest.

Att det gjordes många försök på att mörda Hitler är ingen hemlighet och det här attentatet är det mest kända. Det filmen gör extra bra är att bygga upp en bild av motståndsrörelsen som fanns högt inom den tyska krigsmakten och hur välorganiserad den faktiskt var. De visste att deras liv stod på spel, men de spelade ändå ett oerhört riskfullt spel för Tysklands bästa. Jag älskar att de inkluderat saker som Henning von Tresckows misslyckade flygplansbomb för att visa vidden av motståndet.

Jag ser inga större brister alls faktiskt och förstår inte varför den inte rankas högre än den gör. Den har en fantastisk rollista, bygger upp berättelsen rakt på utan störande sidospår och genomför spänningsmomenten riktigt bra. Stör sig folk på att det pratas engelska? Orka bry sig när det bara gör att det blir mer tillgängligt, hellre att skådespelarna är avslappnade och kan koncentrera sig på annat än att få till brytningen - jag hade inga problem med trovärdigheten utan tycker det känns autentiskt och att de visar respekt för personerna involverade.

Oerhört välspelat och otroligt intressant. Man vet att det är bra när man får lust att hänga på Wikipedia några timmar efteråt.
Citera
2019-04-04, 10:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless

Jag är tydligen väldigt svag för historiska draman där engelska skådespelare porträtterar högt uppsatta nazister utan ett uns av tysk brytning. För det här älskar jag, och jag älskar också den mästerliga Conspiracy (världens bästa tv-film, 2001) som handlar om Wannseekonferensen. Valkyrie är modellerad efter Conspiracy och flera skådespelare därifrån dyker upp här, till exempel Kenneth Branagh. Mer Hollywood är det här förstås med Tom Cruise i huvudrollen men han gör en stark insats, dock är det birollerna som glänser mest.

Där är vi olika. För mig förstör det oftast hela filmen, om personerna inte talar sitt riktiga språk. Jag började titta på Voyage of the Damned, som handlade om tyska judar som skulle skeppas till Chile och få bosätta sig där med naziregimens goda minne, för ett par dagar sedan, men stängde av. Det GICK bara inte, när både judar, tyskar och chilenare talade engelska... Dessutom hade de inte valt skådespelare så att deras utseende skulle passa med folkgruppen, vilket gjorde det ännu mer förvirrande. Faye Dunaway som judinna, liksom...

Av denna anledning älskar jag Der Untergang. Har sett den flera gånger!
Citera
2019-04-04, 10:51
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Där är vi olika. För mig förstör det oftast hela filmen, om personerna inte talar sitt riktiga språk. Jag började titta på Voyage of the Damned, som handlade om tyska judar som skulle skeppas till Chile och få bosätta sig där med naziregimens goda minne, för ett par dagar sedan, men stängde av. Det GICK bara inte, när både judar, tyskar och chilenare talade engelska... Dessutom hade de inte valt skådespelare så att deras utseende skulle passa med folkgruppen, vilket gjorde det ännu mer förvirrande. Faye Dunaway som judinna, liksom...

Av denna anledning älskar jag Der Untergang. Har sett den flera gånger!

Jag kan säkert också komma på exempel där jag stört mig på att språken inte stämmer, men då har jag nog mer ogillat filmen generellt och funnit saker att klaga på. Det är nog från fall till fall antar jag. Men i Valkyrie och Conspiracy gjorde det mig inte ett dugg att "tyskarna" pratade engelska. Untergang är grym!
Citera
2019-04-04, 12:17
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless

Baserat på den sanna historien om Claus von Stauffenberg och 20 juli-attentatet under andra världskriget. Stauffenberg var en tysk officer som skadades svårt under en flygräd när han var stationerad i Tunisien. Med ett förlorat öga, en hand och flera fingrar på den andra återvände han hem till Tyskland, mer övertygad än någonsin på den idé som grott inom honom - Hitler var tvungen att mördas och Tyskland räddas från total förödelse.

Att det gjordes många försök på att mörda Hitler är ingen hemlighet och det här attentatet är det mest kända. Det filmen gör extra bra är att bygga upp en bild av motståndsrörelsen som fanns högt inom den tyska krigsmakten och hur välorganiserad den faktiskt var. De visste att deras liv stod på spel, men de spelade ändå ett oerhört riskfullt spel för Tysklands bästa. Jag älskar att de inkluderat saker som Henning von Tresckows misslyckade flygplansbomb för att visa vidden av motståndet.

Jag ser inga större brister alls faktiskt och förstår inte varför den inte rankas högre än den gör. Den har en fantastisk rollista, bygger upp berättelsen rakt på utan störande sidospår och genomför spänningsmomenten riktigt bra. Stör sig folk på att det pratas engelska? Orka bry sig när det bara gör att det blir mer tillgängligt, hellre att skådespelarna är avslappnade och kan koncentrera sig på annat än att få till brytningen - jag hade inga problem med trovärdigheten utan tycker det känns autentiskt och att de visar respekt för personerna involverade.

Oerhört välspelat och otroligt intressant. Man vet att det är bra när man får lust att hänga på Wikipedia några timmar efteråt.
Precis min tanke.
Skrev något liknande här.
(FB) Vilken film såg du senast?
Citera
2019-04-04, 13:17
Bannlyst
The Book Of Henry (2017)

Trist, men lite intressant. Ville inte se klart filmen.

5/10
Citera
2019-04-04, 13:55
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Glass Tyckte filmen var bra men Split var strået vassare. Ändå en klar 7/10. James McAvoy bevisar återigen att han är en mångfacetterad skådespelare.
Citera
2019-04-04, 17:01
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Glass
Blev besviken på denna. Hade kunnat bli nåt med tanke på de två föregående rullarna men vad får man? En seg skitfilm som när den väl börjar komma igång inte lyckas bli annat än ett överdrivet spektakel som mest känns som nåt man visar för ungarna på dagiset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in