SSF:
Valkyrie (2008) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |
Baserat på den sanna historien om Claus von Stauffenberg och 20 juli-attentatet under andra världskriget. Stauffenberg var en tysk officer som skadades svårt under en flygräd när han var stationerad i Tunisien. Med ett förlorat öga, en hand och flera fingrar på den andra återvände han hem till Tyskland, mer övertygad än någonsin på den idé som grott inom honom - Hitler var tvungen att mördas och Tyskland räddas från total förödelse.
Jag är tydligen väldigt svag för historiska draman där engelska skådespelare porträtterar högt uppsatta nazister utan ett uns av tysk brytning. För det här älskar jag, och jag älskar också den mästerliga Conspiracy (världens bästa tv-film, 2001) som handlar om Wannseekonferensen. Valkyrie är modellerad efter Conspiracy och flera skådespelare därifrån dyker upp här, till exempel Kenneth Branagh. Mer Hollywood är det här förstås med Tom Cruise i huvudrollen men han gör en stark insats, dock är det birollerna som glänser mest.
Att det gjordes många försök på att mörda Hitler är ingen hemlighet och det här attentatet är det mest kända. Det filmen gör extra bra är att bygga upp en bild av motståndsrörelsen som fanns högt inom den tyska krigsmakten och hur välorganiserad den faktiskt var. De visste att deras liv stod på spel, men de spelade ändå ett oerhört riskfullt spel för Tysklands bästa. Jag älskar att de inkluderat saker som Henning von Tresckows misslyckade flygplansbomb för att visa vidden av motståndet.
Jag ser inga större brister alls faktiskt och förstår inte varför den inte rankas högre än den gör. Den har en fantastisk rollista, bygger upp berättelsen rakt på utan störande sidospår och genomför spänningsmomenten riktigt bra. Stör sig folk på att det pratas engelska? Orka bry sig när det bara gör att det blir mer tillgängligt, hellre att skådespelarna är avslappnade och kan koncentrera sig på annat än att få till brytningen - jag hade inga problem med trovärdigheten utan tycker det känns autentiskt och att de visar respekt för personerna involverade.
Oerhört välspelat och otroligt intressant. Man vet att det är bra när man får lust att hänga på Wikipedia några timmar efteråt.