2016-05-01, 17:30
Medlem
Geomeisters avatar
Mad Max 2: The Road Warrior (1981)

En ung och tuff Mel Gibson spelar huvudrollen innan han blev ett stort namn och utan att förringa Tom Hardy i nya filmen föredrar jag Mel Gibson alla dagar i veckan. Det är mer dialog och Mel Gibson ger filmen betydligt mer färg utöver actionscenerna.

Ser man enstaka bilder kan man tro att nya filmen är en remake, men det stämmer inte. Dom är faktiskt relativt olika. Den nya filmer är ren action och går ständigt framåt. Den här är lugnare med enstaka liknande moment.

Actionscenerna som sådana är bättre i nya filmen, men här händer det roligare grejer.. Mer minnesvärda grejer helt enkelt.

I sann 80-tals anda händer det dock en del saker utan vidare förklaring och ja, den här är ganska cheesy. Dock med mycket charm. Karaktärerna överlag ges mer personlighet.

På det stora hela föredrar jag nog denna film även om nya lyckas bättre på vissa punkter.

3,5 / 5
Citera
2016-05-01, 18:33
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Black Mass (2015) | 🌑 |

Whitey Bulger var en våldsam gangster - han lever fortfarande men är cirka 800 år och sitter i fängelse - som styrde Boston med järnhand. Han fick styra relativt ostört av FBI eftersom han i hemlighet försåg dom med information om ett rivaliserande gäng. Till sin hjälp hade han John Connolly - barndomsvän och nu FBI agent och tillsammans vilseledde dom både staten och gangstervärlden för egna vinningar.

Låt oss slå fast en sak direkt - Johnny Depp är okej i den här filmen. Han är inte fantastisk, det är inte hans stora comeback efter åratal av money grab roller iförd clownkostym och han förtjänar definitivt inga nomineringar. Han är okej, jag kan till och med sträcka mig till bra. Och han är faktiskt en av filmens få behållningar och det säger en del om filmen som helhet. En extremt medioker gangsterrulle som har få ljusglimtar där en av dom är Johnny Depp och Joel Edgertons samspel där dom hjälper varandra på varsin sida lagen. Bra rollprestationer (främst från Edgerton som är långt mer fängslande än Depp som ofta känns krystad) och en intressant relation. Eftersom deras relation i stort sett ÄR hela handlingen och jag säger att det är bra borde ju filmen rimligtvis vara bra? Nej. Det är som Zlatan i svenska landslaget - en bra komponent omgiven av skit. Spänningslös, klichétät, repetiv och tråkig.

Jag såg också dokumentären Whitey: United States of America v. James J. Bulger (2014) i samma veva som jag såg filmen och inte heller den var speciellt intressant. Antingen kittlar inte historien mig eller så är dom taffligt skildrade. Förmodligen en blandning men dom flesta håller nog med om att som gangsterhistoria är den färglös och saknar nåt som gör att den står ut från mängden.

Regissören Scott Cooper började karriären med urstarka Crazy Heart (2009) som följdes upp av svaga Out of the Furnace (2013) - Black Mass visar att formsvackan håller i sig och man undrar ju om debuten var en "one hit wonder". Framtiden får utvisa.
Citera
2016-05-01, 19:27
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Regissören Scott Cooper började karriären med urstarka Crazy Heart (2009) som följdes upp av svaga Out of the Furnace (2013) - Black Mass visar att formsvackan håller i sig och man undrar ju om debuten var en "one hit wonder". Framtiden får utvisa.
Hans nästa film Hostiles (2017) är ett westerndrama som utspelas på 1890-talet, så det kanske blir ett uppsving då.

Crazy Heart (bästa han regisserat, stark 4/5) skrev han ju ensam manus till (baserat på en bok), sedan skrev han Out of the Furnace (gillar den med, stabil 3/5) ihop med en annan lirare och senaste Black Mass (mer tveksam, stark 2/5 typ) manusskrev han inte alls till.

Cooper behöver kanske mer inblandning i manuset också för att det ska klaffa och bli rätt, vad vet jag. Nu kör han förvisso i par igen till Hostiles, men jag känner på mig att det blir en bra och skön film.
Citera
2016-05-01, 19:48
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Hans nästa film Hostiles (2017) är ett westerndrama som utspelas på 1890-talet, så det kanske blir ett uppsving då.

Crazy Heart (bästa han regisserat, stark 4/5) skrev han ju ensam manus till (baserat på en bok), sedan skrev han Out of the Furnace (gillar den med, stabil 3/5) ihop med en annan lirare och senaste Black Mass (mer tveksam, stark 2/5 typ) manusskrev han inte alls till.

Cooper behöver kanske mer inblandning i manuset också för att det ska klaffa och bli rätt, vad vet jag. Nu kör han förvisso i par igen till Hostiles, men jag känner på mig att det blir en bra och skön film.

Vi håller tummarna!
Citera
2016-05-01, 23:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Johan Falk : Kodnamn Lisa (2012)

Informatören som går under namnet Lisa är avslöjad av brottslingarna, men fler är i fara.

Här gjorde man väl ändå övertramp, det blev lite väl mycket pangande och poliser som begick myteri.
2/5
Citera
2016-05-02, 01:57
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantomen
Tale of tales (eller Il Racconto Dei Racconti)

Tre historier från det italienska 1500-talet vävs samman till en. Berättelserna skildrar det speciella livet hos en cirkusfamilj, en avundsjuk drottning som tar sin mans liv och en kung vars passion eldas på av två mystiska systrar. Jäkligt bra och mysig film.
Mystiska väsen och kungariken..

4/5
Filmen handlar om en kung som gillar att knulla och två gamla kärringar i hans närhet, en drottning som använder ockulta krafter för att få ett barn och kunna behålla det för sig själv och en annan kung som är självinriktad och hans dotter som hamnar i "lite äventyr" på grund av honom. Ingen skildring om livet hos en cirkusfamilj även om man ser dem underhålla drottningen och sedan får se hur de dör.

En tråkig film som på något sätt inte verkade helt fullständig och var alldeles för lång. Den är visst gjord efter några sagor från Italien och kläderna är mer 1600-tal än 1500-tal. Fast berättelserna kan ju trots det ha skrivits under 1500-talet.

3/10
Senast redigerad av Man-o-Hast 2016-05-02 kl. 02:10.
Citera
2016-05-02, 08:22
Medlem
jonesy.s avatar
"Critters"

Nja finns väl inte så mycket att säga. Cheesy 80s scifi / skräck deluxe.
Små svarta lurviga köttätande otäcka utomjordingar får för sig att terrorisera en familj på bondgård i Arizona eller någon liknande redneck håla.

Bra spelat av den gamla erfarna märren Dee Wallace bl.a

3/5
Citera
2016-05-02, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonesy.
"Critters"

Nja finns väl inte så mycket att säga. Cheesy 80s scifi / skräck deluxe.
Små svarta lurviga köttätande otäcka utomjordingar får för sig att terrorisera en familj på bondgård i Arizona eller någon liknande redneck håla.

Bra spelat av den gamla erfarna märren Dee Wallace bl.a

3/5

Tycker den håller ännu!
Citera
2016-05-02, 21:29
Medlem
nihilverums avatar
Joy (2015)

Joy (Jennifer Lawrence) är en uppfinningsrik kvinna som har ett tråkigt arbete i en biljettdisk för ett flygbolag. Hon bor med sin mamma Terry (Virginia Madsen), som bara tittar på såpoperor, och sin exman Tony (Edgar Ramírez), som är en misslyckad sångare. Även henner far Rudy (Robert De Niro) är med i bilden och komplicerar hennes liv. Så småningom kommer Joy på en idé om en bättre typ av mopp, vilket hon över tid bygger upp till en framgångsrik verksamhet (med betydande motgångar längs vägen). Hon är löst baserad på den verkliga personen Joy Mangano, men detta handlar i första hand om just uppfinningen, medan familjeförhållandena är påhittade.

Hyfsad dramafilm med en troligtvis ganska realistisk skildring av vilka problem som kan möta en entreprenör.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-05-02, 21:46
Medlem
stainds avatar
30 Seconds Over Tokyo

Citera
2016-05-03, 00:48
Medlem
smutsigafingrars avatar
Kris (1946)

Vad filmen egentligen handlade om har jag ingen aning om och kan inte beskriva här. Den handlar "typ" om att en 18-årig flicka vill slita sig loss från sin fostermamma och väljer därför att flytta in hos sin biologiska mor (som aldrig har tagit hand om henne). Och sen händer en massa saker och hela berättelsen spretar åt lite olika håll och jag vet inte vad den vill säga eller vad som är i fokus. Det är Bergmans debutfilm men det kändes inte som en Bergman-film. På vissa ställen var den underhållande, men som sagt, det var alldeles för spretigt och ofokuserat.

Betyg: 2/5
Citera
2016-05-03, 04:31
Medlem
smutsigafingrars avatar
Unknown (2006)

Fem män vaknar upp i en lagerlokal och har inga minnen av vilka de är eller hur de kommit dit, men 2 är kidnappade och de andra 3 är kidnappare -- och snart kommer kidnapparnas kompanjoner. Så de försöker lista ut hur de ska ta sig därifrån och vilka som man kan lita på. Filmen var inte sådär jättebra. Jag gillar konceptet men utförandet var så slarvigt och slappt och jag brydde mig inte ett dugg om de fem männen, eller för den delen parallellhandlingen med poliserna som försöker lösa fallet och hitta de kidnappade männen.

Betyg: 2/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in