Om en sann historia där två familjer tog sig över gränsen till Västtyskland hösten 1979, med Stasi hälarna.
Jag minns faktiskt denna händelse, en av de mera spektakulära flykterna från Östtyskland.
Välgjort, och vad jag kan bedöma, tidstypiska attiraljer.
Kanske är filmen lite onödigt utdragen, men visst är den värd 3+/5
Familjens Wartburg har oväntat snygga linjer för att vara en öst-bil.
Stasi körde ryskt. Volga 24.
Finns på svt play just nu
För er som vill se mer flykt från Öst, så sök upp Flykten från Östberlin (1962)
Förlåt jag blandade som hastigast ihop Anthony Quinn med Anthony Quayle haha, Ice Cold in Alex är ett mästerverk men det antar jag du redan vet, jag är för dragen för att länka...
Förstår om du blandade ihop! Båda Anthony. Båda nästan lika långa efternamn med Q och relativt lika i ålder, men jag kände inte till om Ice Cold in Alex. Ser dock ut som ett bra tips
Är det den smartaste, snyggaste eller mest välgenomtänkta actionfilmen? Nej, men den är kaxig, kul och det händer mycket.
Legenderna John Lithgow och Donald Sutherland har relativt stora roller. Delad huvudroll har Tia Carrere (Wayne's World) och Thomas Ian Griffith (Karate Kid III). Det jag gillar mest är att filmen inte försöker vara något den inte är. Den introducerar sig självt på ett kul och överdrivet sätt. Den fortsätter sedan så.
Kan tänka mig att det var en kul film att vara med om även om den sannolikt aldrig nådde en större publik. En film som mycket väl kan få dig på bättre humör. Jag tycker mycket mer modern action är så steril. Möjligtvis snygga effekter eller försök till smarta handlingar, men noll personlighet. Man tittar och glömt bort filmen innan dagen är över. Den här kommer jag minnas!
Senast redigerad av Geomeister 2025-10-12 kl. 17:42.
Tre ungdomar råkar ut för problem när de ska åka skidor.
En film som med ganska enkla medel lyckas skapa ett stark atmosfär.
Bortsett från en del ologiskt handlande från karaktärerna osv (som brukligt i sådana filmer) så tycker jag den är bra och sevärd om man gillar skräck
Tre ungdomar råkar ut för problem när de ska åka skidor.
En film som med ganska enkla medel lyckas skapa ett stark atmosfär.
Bortsett från en del ologiskt handlande från karaktärerna osv (som brukligt i sådana filmer) så tycker jag den är bra och sevärd om man gillar skräck
Dom fastnar i en skidlift över helgen. När skulle man själv hoppat?
Den här filmen är helt underbar! John Cleese är så ruskigt bra på att både skådespela och skapa film/serier.
Jag vet inte vad jag mer ska säga, den är bara så skön rakt igenom.
Miljonären Victor dör i hjärtattack, hans pressekreterare, Bishop, börjar undra över hur karln blev rik, spåren leder bl.a. till Stockholm.
Det visar sig vara ett farligt åtagande, plötsligt vill en massa människor döda Bishop, men han kommer undan. Det visar sig att Victor pysslat med utpressning av människor som sålt sina länders hemligheter till krigsmakterna under kriget, och många av dom lever fortfarande och vill till varje pris tysta ner sina gärningar.
Det här var väl den tråkigaste spionthriller jag har skådat.
Att höra Robert Mitchum tala lite svenska var väl den enda behållningen.
Rörigt, konstigt, och jag är inte ens säker på hur det slutade. 1/5
Jag tyckte filmen var rätt bra till största del.
Men mot slutet började den tappa mig, varför vet jag inte. Jag hängde inte med längre och fattade inte riktigt allt sista 20 minuterna.
Jag tyckte filmen var rätt bra till största del.
Men mot slutet började den tappa mig, varför vet jag inte. Jag hängde inte med längre och fattade inte riktigt allt sista 20 minuterna.
Kul att se en ung Lee Van Cleef hur som helst!
Jo, så här var det
Fisketuristen var anstiftaren, den f.d. polismannen som planerade rånet. Han kände igen alla, men ingen visste vem han var. Anstiftaren visste också att sedelnummren var antecknade, och det skulle bli svårt att använda sedlarna, så han dubbelspelade och tipsade polisen, och tänkte nöja sig med hittelönen på 25% av bytet.
Men något gick fel, och det blev skottlossning och anstiftaren sårades dödligt.
Där, och då, insåg han att blombudet trots allt skulle bli ett gott parti för hans dotter, och la ett gott ord för honom.
Fisketuristen var anstiftaren, den f.d. polismannen som planerade rånet. Han kände igen alla, men ingen visste vem han var. Anstiftaren visste också att sedelnummren var antecknade, och det skulle bli svårt att använda sedlarna, så han dubbelspelade och tipsade polisen, och tänkte nöja sig med hittelönen på 25% av bytet.
Men något gick fel, och det blev skottlossning och anstiftaren sårades dödligt.
Där, och då, insåg han att blombudet trots allt skulle bli ett gott parti för hans dotter, och la ett gott ord för honom.
Blev du klokare ?
Det enda jag förstod av det där när jag såg filmen var vem som var anstiftaren, men resten du berättade nu greppade jag inte alls då.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!