2018-03-30, 13:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farssbinder
Jo jag har sett den för en herrans massa år sedan och minns den som mkt bra. Ska ta och se om den under den kommande veckan. Har du sett Mattssons "Smutsiga Fingrar"? där ska Heinz Hopp också ha en riktigt sliskig roll som skurk, har själv inte sett den men äger dvd-utgåvan.

Den laddade jag hem för några år sedan och såg en sunkig VHS-kopiarip på den, minns inte mycket förutom att just nämnda Hopf var sliskig utav bara fan, precis som i Thriller.
Citera
2018-03-30, 14:54
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Hur menar du där, att "Tunna röda linjen" är samma stuk som "Platoon" ????

Eller menar du tvärtom, att det är Apocalyps du tänker på??

Jag vet ändå inte om jag håller med dig.
Visst är Apocalypse Now en film som drar åt det "filosofiska" hållet och som dessutom har huvudpersonens tankeprocess som genomgående speaker-röst genom filmen.
Men ändå ...

Mallicks mästerverk har, enligt mig, ingen jämbördig motsvarighet.
Tunna röda linjen är som en slags "meditation" över livet, dess höjder och djupa dalar, men betraktat genom krigets extrema poler.

"Plutonen" har ju förresten Också huvudpersonens tankeprocess som narrativ.

I vilket fall som helst så är ryska "Nionde kompaniet" ibland närmast en blåkopia av "Plutonen."
Så uppenbart att de blivit djupt imponerade av Plutonen.
Jag menar till skillnad från apocalypse så är det mer krig och strider i röda linjen, vilket det även är i plutonen.
Så det hade varit ett större steg att hoppa in i apocalypse vilket som i stort är en roadtrip film som råkar ta plats i ett krig.

Sen är det lite av samma tanke gångar i huvudkaraktärerna mellan plutonen och röda linjen då båda försöker ”hitta sin plats”.

Jag har förresten inte sett nionde kompaniet men jag skulle inte heller rekommendera en film som i stort sätt är en kopia till någon som precis sett den andra filmen som den har kopierats av.
Att man vill se liknande filmer betyder det inte samma film två gånger.
Utgående från att dom är så lika som du säger.
Citera
2018-03-30, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farssbinder
Jo jag har sett den för en herrans massa år sedan och minns den som mkt bra. Ska ta och se om den under den kommande veckan. Har du sett Mattssons "Smutsiga Fingrar"? där ska Heinz Hopp också ha en riktigt sliskig roll som skurk, har själv inte sett den men äger dvd-utgåvan.

Smutsiga fingrar är en riktig kanonfilm!
Citera
2018-03-30, 20:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknorsk
Smutsiga fingrar är en riktig kanonfilm!

Plus helt olik allt annat som Arne Mattsson regisserade, jämför Hillman-serien med Smutsiga fingrar och man kan inte tro att det är samma man bakom.
Citera
2018-03-30, 20:18
Medlem
Dofternas avatar
I Kill Giants

En av de finare filmer jag sett de senaste åren. Den har helt klart sina brister men det är en fin historia.
Citera
2018-03-30, 20:20
Medlem
shorty81s avatar
Jag såg Wetlands en tysk drama komedi med sexuella inslag den var rolig och konstig.
Citera
2018-03-30, 20:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shorty81
Jag såg Wetlands en tysk drama komedi med sexuella inslag den var rolig och konstig.

Boken är jävligt vidrig i alla fall, men kanske bara jag i egenskap utav man som tycker det. Ung kvinna som klämmer finnar, leker med kiss och mensblod etc... är bara genomvidrigt. Filmen var ju skapligt nedtonad vill jag minnas, fullt förståeligt ändå för annars om man hade adapterat boken fullt ut hade det väl blivit en korsning utav Salò och Sweet Movie. Bajs och andra kroppsvätskor i en ohelig allians.
Citera
2018-03-30, 20:26
Medlem
Nkpgisits avatar
Såg på The Trueman Show senast

Väldigt bra film
Senast redigerad av Nkpgisit 2018-03-30 kl. 21:01.
Citera
2018-03-30, 20:29
Medlem
World War Z https://www.youtube.com/watch?v=Md6Dvxdr0AQ helt ok
Citera
2018-03-30, 20:35
Medlem
shorty81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Boken är jävligt vidrig i alla fall, men kanske bara jag i egenskap utav man som tycker det. Ung kvinna som klämmer finnar, leker med kiss och mensblod etc... är bara genomvidrigt. Filmen var ju skapligt nedtonad vill jag minnas, fullt förståeligt ändå för annars om man hade adapterat boken fullt ut hade det väl blivit en korsning utav Salò och Sweet Movie. Bajs och andra kroppsvätskor i en ohelig allians.

Oj nej så illa vara inte filmen men den vara lite snurrig men rolig vid tillfällen finns några charmiga inslag tycker ja, då var den ner tonad tack och låv.
Senast redigerad av shorty81 2018-03-30 kl. 20:43.
Citera
2018-03-30, 20:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shorty81
Oj nej så illa vara inte filmen men den vara lite snurrig men rolig vid tillfällen finns några charmiga inslag tycker ja.

Det finns det i filmen, helt klart och även i boken men i boken blev äcklet alltför framträdande och vidrigt att det drog ned helheten av verket i fråga.
Citera
2018-03-30, 20:47
Medlem
shorty81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det finns det i filmen, helt klart och även i boken men i boken blev äcklet alltför framträdande och vidrigt att det drog ned helheten av verket i fråga.

Okej då vill jag inte läsa boken, det var lite äckliga saker kan ja försig hålla med om.
Då vet jag inte om jag vågar se dom andra filmerna du nämnde.
Senast redigerad av shorty81 2018-03-30 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in