Mask | Året var
1985
http://www.imdb.com/title/tt0089560/?ref_=fn_al_tt_2
Det här var en film jag tyckte gick då och då när jag växte upp, men sedan bara slutade sändas totalt (åminstone i min värld). Jag älskade den då, men idag då? Jodå, den håller likt ett fint vin! En film unga människor (kanske inte för unga, men någonstans kring tidig tonår)
borde se.
Trots att jag vet, på ett ungefär, vad som kommer hända levererade denna film än en gång. Filmen är baserad på en verklig händelse, men gör inte som många andra och trycker på självklara punkter utan har ett snabbt tempo (utan att bli för snabbt) och samtidigt känns naturlig. Händelserna känns inte påtvingade.
Det händer mycket små saker i denna film som ständigt gör den intressant. Roliga saker, elaka saker, ledsamma saker och viktiga saker. Det blir en film som i små mått ständigt ger olika intryck. En film som passar för många åldrar också. Kan tänka mig att en 15-åring och en 45-åring båda kan bli berörda av denna film, men kanske av olika anledningar.
I typisk 80-tals anda är det en feelgood-film, men samtidigt inte. Om du inte sett denna, rekommenderar jag den varmt.
Betyg?
4 / 5