2016-01-27, 21:56
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
Close-Up (1990)

Så jävla bra!! Det är en märklig mockumentärskildring av ett verkligt fall i Iran där Hossein, en fattig och filmintresserad man, låtsas vara den iranske regissören Mohsen Makhmalbaf för att utnyttja en rik familj. I filmen spelar sedan alla de inblandade personerna sig själva, vilket gör det än märkligare att titta på.

Det var längesen jag blev så känslomässigt påverkad av en film! Det är så gripande att se hur bra Hossein mår av att bli behandlad som en viktig person och hur han kämpar för att hålla fasaden uppe. Att ingen, förutom möjligtvis Kiarostami, tror på honom när han förklarar vad film och konst har för betydelse för en man som annars saknar det mesta. Det finns många lager och det är imponerande hur den minimalistiska och realistiska stilen kan väcka så starka och äkta känslor.

Hysénklass!!

Låter riktigt intressant, tack för tipset! Låter som att den ändå är lite lik Taxi Teheran som jag verkligen gillade.

Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Saw II (2005)

Denna filmen är bättre en ettan och filmen kändes mer logisk och mer intressant. Det var "roliga" lekar de gjorde hela tiden, och filmen kändes som sagt logisk och mycket blod i filmen. Jag ser Saw som underhållning, sedan har ju filmen såklart några riktigt råa scener och man får klaustrofobi. Väldigt instängd, men jag gillar det. Filmen är väldigt bra faktiskt.

8/10

Du måste inte skriva "filmen" i varje mening. Dagisnivå.
Citera
2016-01-27, 22:21
Medlem
MarkDamons avatar
Brooklyn (2015)

Fortsätter att beta av oscarsnominerade filmer. Brooklyn handlar om en ung kvinna som på 50-talet lämnar sin mamma och syster på Irland för att bege sig till Brooklyn (no shit) för att arbeta och möjligtvis starta ett nytt liv. Hon slits mellan sin familj, sitt hem, de irländska värderingarna och det nya liberala Amerika. En blandning mellan en kärleks- och coming of age-film kan man väl säga. Den är ganska intressant när den behandlar de kulturella skillnaderna de båda länderna emellan, men den utvecklas ganska snabbt till en kärleksfilm i likhet med The Notebook. Det är la inget fel på kärleksfilm, men den är lite väl sentimental och förutsägbar för min del. Helt OK, absolut inte värd någon statyett dock.
Citera
2016-01-27, 23:00
Medlem
Jag såg Yrrol och måste säga att det var en stor besvikelse. Såg den fruktansvärt många gånger när jag var liten och minns den som en av dom roligaste filmerna någonsin men idag kan jag konstatera att den är för ojämn för att förtjäna den titeln.

Vissa scener är fruktansvärt roliga och får mig att dö av garv trots att jag sett dom hur många som helst men det mesta är katastrofdåligt.

Den får 6 / 10. sevärd på grund av dom scener som faktiskt är roliga men hade den varit en halvtimme lång hade det varit ett mästerverk!
Citera
2016-01-27, 23:08
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag såg Yrrol och måste säga att det var en stor besvikelse. Såg den fruktansvärt många gånger när jag var liten och minns den som en av dom roligaste filmerna någonsin men idag kan jag konstatera att den är för ojämn för att förtjäna den titeln.

Vissa scener är fruktansvärt roliga och får mig att dö av garv trots att jag sett dom hur många som helst men det mesta är katastrofdåligt.

Den får 6 / 10. sevärd på grund av dom scener som faktiskt är roliga men hade den varit en halvtimme lång hade det varit ett mästerverk!

Tycker att den är en fullpoängare! Skrattar hejdlöst från början till slut. Den och Vi hade i alla fall tur med vädret, Sunes Sommar samt Skenbart håller jag som Sveriges roligaste komedier! Vi svenskar är så bra på komik som gränsar till ren tragik.
Citera
2016-01-27, 23:10
Medlem
MarkDamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Tycker att den är en fullpoängare! Skrattar hejdlöst från början till slut. Den och Vi hade i alla fall tur med vädret, Sunes Sommar samt Skenbart håller jag som Sveriges roligaste komedier! Vi svenskar är så bra på komik som gränsar till ren tragik.

Fast ingen av dem är ens i närheten av Torsk på Tallinn. Det är ett komiskt mästerverk!
Citera
2016-01-27, 23:16
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Fast ingen av dem är ens i närheten av Torsk på Tallinn. Det är ett komiskt mästerverk!

Den är fantastisk, men så jävla deprimerande och pinsam att det nästan blir skrämmande. Tycker att den är rent av obehaglig att kolla på, hahaha. Blir så nedstämd när jag tänker på att det faktiskt finns människor som är så där ensamma, på riktigt...
Citera
2016-01-28, 00:07
The big short 2015

Riktigt bra film med Christian bale Steve Carrell ryan gosling nfl. Om bankkraschen 2008 lehmans brothers. Hur christian bales karaktär förutspår kraschen. Många tror att han är galen, vissa andra får också reda på detta av en slump och gör investeringar som betalas ut om detta sker. Alltså om bostadsbranschen kraschar. Hemsk och intressant bild som visar hur banker blundar och skapar falsk förhoppning för folk. Samt att det är de fattiga som får lida. Var även kul hur de bröt the 4th wall flera gånger och ett par kändis cameos gjordes. Inspirerad av en sann historia och riktiga människor. Väl utförd, snyggt filmad. Gissar att denna film har chans på några oscars.

9/10
Citera
2016-01-28, 05:19
Medlem
U-Figs avatar
Blitzkrieg 21/45

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
(1964)

Stanley Kubrick. Denna hjälte. Tidigare filmer av honom har betygen 10/10 (2001: A Space Odyssey) och 9/10 (Full Metal Jacket), så jag hoppades på ett liknande mästerverk. Och det fick jag. H e r r e g u d, det här är nog bland det roligaste - om inte det absolut roligaste - jag någonsin sett. En paranoid general ger order om att Plan R - en fullskalig kärnvapenattack mot Sovjetunionen - ska verkställas. Vi följer det efterföljande dramat i Pentagons War Room, på generalens bas, och i ett B-52-plan som ingår i Plan R.

"Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!"

Vad gäller fotot finns ingenting att klaga på. De olika procedurerna (release first safety, m. fl.) i flygplanet är oerhört snyggt filmade. Till och med de få krigsscenerna är enormt bra filmade, trots att det här kanske inte är en egentlig krigsfilm. Det återkommande When Johnny Comes Marching Home-stycket används på ett fenomenalt sätt.

Att de tre karaktärerna President Muffley, kapten Mandrake & Dr. Strangelove spelas av samma skådespelare - Peter Sellers - märks inte ens, och bara det är ju imponerande. Sedan är hans prestation i gestaltningen av dessa karaktärer enastående. Vilken insats. Även George C. Scott i rollen som General Turgidson tycker jag gör ett bra jobb. De två telefonsamtalen presidenterna emellan är sinnessjukt underhållande. General Rippers orerande om kroppsvätskor och kommunistisk tillsättning av fluorid i dricksvattnet är absurt, vrickat och så roligt.

Och Dr. Strangelove är alltså en tysk forskare som med hjälp av Operation Paperclip kommit till USA. Hans tidigare namn? Merkwurdlichliebe.

Förmodligen den bästa komedin jag sett. Satiren är strålande. Hjärndöda soldater som lyder order får representeras av överste Bat Guano som levererar oerhört minnesvärda citat. "That's private property ... /// ... You're gonna have to answer to the Coca-Cola Company."

Det här är preverst () bra humor & satir. Därtill bra skådespel, fantastiskt foto, perfekt passande soundtrack. Dr. Strangeloves överlevnadsförslag, hans slutgiltiga lösning om ni tillåter ordvitsen, är så komisk att jag inte var jag ska ta vägen... "Mein Führer, I can walk!"

Jag hoppades på Kubrick. Han svek mig inte. Jag är i regel konservativ vad gäller högsta betyget - det här blir blott den femte tian av ca 250 betygsatta filmer - och jag försöker komma på anledningar till varför den inte förtjänar det... men det finns ingenting annat jag kan göra än att ge den just precis det - det allra högsta betyget.

10/10
Citera
2016-01-28, 17:18
focus 2015

will smith och magrot robbie som 2 con artist. Will smith lär upp margrot hur man blir skicklig. Gillade filmen riktigt mycket. Inte så den typiske con artist filmen där de gör livets stöt. Många bra twistar, många bra sidokaraktärer. Kändes väldigt trovärdig på många sätt. Gillade kemin mellan de 2 huvudrollerna. Ska bli kul att se dem igen i suicide squad. Miljöerna var snygga, manuset var välgjort. Kändes trovärdigt och riktig underhållande.

Måste säga att 2015 var det bästa filmåret på länge.

9/10
Citera
2016-01-28, 17:22
Medlem
Det var James Bond Spectre.

Den var jättebra, mycket action.

Betyg: 5/5
Citera
2016-01-28, 17:43
Medlem
MarkDamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
focus 2015

...magrot robbie...margrot...

Hahahaha!!! Dina felstavningar är tamejfan rent guld! Sluta aldrig stava fel captinhero
Citera
2016-01-28, 18:09
Citat:
Hahahaha!!! Dina felstavningar är tamejfan rent guld! Sluta aldrig stava fel captinhero

kul att man kan glädja någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in