2020-07-19, 23:19
Medlem
mikeymikeys avatar
Hann med ytterligare en film nu på kvällen, Red Handed , klart sevärd film men kan ändå inte komma i från att den var väldigt skum och många märkliga karaktärer.
Citera
2020-07-19, 23:39
Medlem
Korders avatar
The Night Comes for Us (2018)

Netflix-producerad indonesisk action där Iko Uwais förstås är med, som i alla andra indonesiska actionfilmer på 10-talet, typ.

Som vanligt i dessa kampsportsrullar så är koreografin bra, men realismen kastas helt åt helvete både vad gäller slagsmålsscener (som filmen kryllar av) och manus. Ett manus som är så sjuuuukt tunt att man undrar hur författarregissören Timo Tjahjanto tänkte när han förklarade att detta är den första filmen i en trilogi. Vem fan bryr sig om "storyn" i detta, liksom, än mindre karaktärerna? Gareth Evans är ingen Kaufman själv, men hans rullar som startade den Uwais-ledda trenden i indonesisk action ligger likväl på en helt annan nivå än de ärligt tala rätt gäspiga filmer Tjahjanto presterat hittills.

5/10.
Citera
2020-07-20, 00:17
Dune https://www.imdb.com/title/tt0087182/?ref_=hm_rvi_tt

Töntig sci-fifilm med rörig handling. Mycket snack om krydda och maskar. Det enda coola i filmen var att vissa hade helblå ögon, och att Max von Sydow var med en liten stund. Annars hade jag svårt att engagera mig i filmen då den är så tråkig. Harkonnen (som låter som ett finskt efternamn) var bara konstiga när de pratade om hjärtpluggar och att mjölka katter. Och inte blev det bättre av allt Cha-aksande. Jag skrattade snarare än tyckte det var ett häftigt stridsrop. Inte mycket rätt i en för lång film. Det enda riktigt bra med filmen är musiken som är medryckande. F.ö. i en scen så rider huvudkaraktären på en livsfarlig sandmask, och sedan får man ingen förklaring på hur allt slutade med masken. Tanken var väl att de skulle döda den, men det framgick inte riktigt. Sådana här filmer känns som de är tilltänkta för ungdomar.

2/5
Citera
2020-07-20, 01:21
Medlem
Adelaides avatar
The Open House

En skräckfilm som finns på Netflix. Handlingen är ganska förutsägbar; en traumatiserad familj flyttar tillfälligt till en stuga på landet för att försöka återhämta sig. Märkliga saker börjar hända, skumma ljud hörs på natten. Osv

Mitt betyg: 1/10. Plus för snygga miljöer men annars är filmen ganska svag. När man sett klart tänker man bara "jaha?". Filmen börjar som en spännande psykologisk skräckfilm och man får feelingen att en oväntad tvist kommer i slutet, vilket det dock inte gör. Det mesta sker utan någon som helst motiv. Manusförfattaren måste ha fått hjärnsläpp när han skrev denna, för den är verkligen dålig på alla sätt. Jag kan inte rekommendera den för nån faktiskt. Ödsla inte en och en halv timme på denna!
Senast redigerad av Adelaide 2020-07-20 kl. 01:52.
Citera
2020-07-20, 02:54
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Sleuth
Året var 2007
https://www.imdb.com/title/tt0857265...nm_flmg_act_31

Michael Caine slog igenom med filmen Alfie. En film som senare blev en remake med Jude Law. Här har vi både Caine och Law i en omgjord version av en film ifrån 1972 där Michael Caine också var med.

Det här är alltså en omgjord version av en film baserad på en pjäs. Det tar inte lång tid in i filmen förrän man fattar att det är någon slags teater-film. Vanligtvis är det inget som lockar mig, men i denna tycker jag Michael Caine är sylvass och Jude Law är bra med utöver enstaka överspel.

Filmen är sparsmakad och otroligt välgjord. I princip hela filmen är dialogbaserad, den som vill ha massa action lär inte uppskatta denna film alls. Inte en film för alla, men några lär kunna uppskatta den som jag.

Den är spännande samtidigt som det är nonsens här och där. I slutet blev det väl mycket nonsens för min del, men utöver det var detta en mycket trevlig överraskning. Har inget alls emot att se den tidigare versionen.

Baksidan av DVD-utgåvan berättade i princip hela handlingen. Skit i att läsa sånt. Det var så bra gjort att man inte riktigt visste vad som skulle hända och det är väl därför man ser film? Vet man allt innan så förstörs mycket.

Betyg?

Senast redigerad av Geomeister 2020-07-20 kl. 03:10.
Citera
2020-07-20, 03:05
Dark City https://www.imdb.com/title/tt0118929/?ref_=hm_rvi_tt

Det är en mörk stad, klockorna stannar klockan tolv, folket sover men varelserna är lösa. Filmen påminner en del om The Matrix, eller rättare sagt The Matrix påminner om Dark City. Jag finner det svårt att recensera filmen utan att förstöra handlingen. Men filmen är lite som en blandning mellan The Matrix och Truman Show, och det är ju två väldigt bra tankeväckande filmer. 4/5
Citera
2020-07-20, 10:14
Gattaca - https://www.imdb.com/title/tt0119177/?ref_=hm_rvi_tt

Denna typ av film, om den nu ens har något tydligt namn, är inte min kopp te. Regissör Andrew Niccol verkar gilla denna typ av film då han även bl a regisserat Justin Timberlake-filmen In Time (som jag inte heller uppskattar något vidare). Vad är det för typ av film? Jo, en enligt mig dystopisk framtidsskildring där status och/eller genetik är allt. Jag måste vara ärlig och säga att jag blir illa berörd av denna typ av film. Till skillnad mot säg American Psycho som också handlar om ytlighet och elitism så saknar Gattaca själ och hjärta. Och det beror troligen på att det är en sci-fifilm. Där American Psycho (inga större paralleller i övrigt) är en charmig satir så är Gattaca en iskall sci-fi som försöker charma med sin idé. Problemet för mig är att jag inte uppskattar idén, varpå filmen i sig lämnar mig inte oberörd men illa berörd. Det är något visst med ting som transhumanism (inte för att nödvändigtvis filmen kan sägas avhandla just det ämnet) som ger mig en orolig och pessimistisk syn på framtiden. Därför kan jag inte riktigt hänge mig åt filmen då själva premissen ger mig en känsla av oro inför en möjlig framtid där vi inte längre är människor - utan fabriksproducerade supermänniskor. Vissa kanske ser det som en utopi, men jag finner tanken motbjudande. Eller för att citera Roger Eberts sista mening av sin lyriska recension: "Don't you sometimes have the feeling you were born just in time?"

Jo, Rogge, den känslan har jag ofta och den gör mig melankolisk.
Själv tycker jag Andrew Niccol gör sig bäst med filmer som Lord of War, som trots sin cynism handlar om en faktisk verklighet och inte en möjlig, perverterad, framtid.

2/5
Citera
2020-07-20, 10:34
Medlem
”Operation Overlord” från 1975. En dålig film. Dålig handling, går inte att jämföra med ”Rädda menige Ryan”.
Citera
2020-07-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hej.

Du hade kunnat skicka ett personligt meddelande, det kommer sådana lite då och då om gamla filmer.
Nu var det mest en tillfällighet att jag såg inlägget.

Och du har helt rätt, jag har sett Impact (1949). Jag tyckte att den började bra, men kom av sig vartefter.
Gav den 3-/5
Det betyder inte att du kanske gillar den, alla tycker inte som jag.

Om du väljer att se den, återkom gärna med vad du tyckte.

Hejsan!
Det hade jag förstås kunnat göra. Blir det nästa gång.

Om jag ser den så återkommer jag!
Citera
2020-07-20, 12:57
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrihaffi
Outlaws and Angels 2016
Den mest vulgära western filmen jag sett. En film som sannerligen sticker ut i genren. Enda bekanta ansiktet i filmen är Luke Wilson. Svår att se honom som seriös skådespelare eftersom jag identifierar honom med komedi endast eller om det kanske är att hans skådespeleri inte skiljer sig nog. In zoomning istället på folks ansikten istället för klippning på visa ställen. Gav filmen lite mer trashig känsla.
Storyn trots dess brist på kyskhet var intressant.

Jäss! Äntligen någon annan som också sett den. Vilken rulle alltså!
Citera
2020-07-20, 16:54
Frequenzy - https://www.imdb.com/title/tt0186151/?ref_=tttr_tr_tt

En oförklarlig och omöjlig radiofrekvens uppstår där man kan prata över tidens begränsningar. Fenomenet verkar ha något med norrskenet att göra, men det förklaras aldrig. En polis, son, i år 2000 lyckas komma i kontakt med brandman, far, år 1969. Det visar sig att de har samma efternamn och delar samma adress, hur kan det komma sig? Filmen känns som ett överlångt avsnitt av Early Edition. 1969 omkommer brandmannen i en arbetsrelaterad olycka.. tänk om man kunde ändra på dåtiden? Tänk om man valde den andra vägen istället. Ja, tänk om.

2/5
Citera
2020-07-20, 17:42
Medlem
Kickexs avatar
Richard Jewell

En verklighetsbaserad berättelse om en hjälte som blir misstänkt terrorist.

En amerikansk händelse som jag faktiskt aldrig hörde talas om.
Men det är en bra film med den typiska synen på media som gör en rent av spyfärdig bara av att se hur dom kontrollerar allmänheten och förvränger verkligheten för framgång.
Filmen har ett väldigt lågt och konsistent tempo så den kan kännas rätt lång men samtidigt är den inte tillräckligt lång för att man efteråt ska känna att man önskar den var kortare.

Kathy Bates leverar dessutom hennes bästa framträdande på år och dar.

7/10

The invisible man

Efter Cecilia ha blivit fri från ett våldsamt förhållande så börjar hon "se" att det faktiskt inte är över.

Den mest förutsägbara filmen jag har sett på ett bra tag.
Bra stämningsfull musik och ibland bra foto men utöver det så kunde jag inte komma över hur klyshig berättelsen var.
Många saker kändes även otroligt omotiverat för handlingens skull men vad vet jag, majoriteten godkänner ändå denna film.

Och det är skrattretande på ett plågsamt sätt att dom hela tiden kallar protagonisten "Cee" när hon inte kan se antagonisten. Låter som något påhitt från en full och uttråkad filmstudent.

Svag 4/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in