2017-12-29, 23:15
Medlem
skreks avatar
Maps to the Stars (2014)

En av få Cronenberg-filmer jag inte sett var det dags för. Inget skräck den här gången... eller?

Tänker inte säga så hemskt mycket om handlingen för det blir så svårt att inte spoila. Men den följer några karaktärer i Hollywood vars liv sammanflätas genom en ung tjej som kommer med knappt några pengar på fickan för att... ja vad vill hon egentligen?

Hon verkar ha nåt intresse av en ung och odräglig barnskådis som redan är knarkare och beter sig som ett svin mot alla i sin omkrets. John Cusack är hans pappa, en jobbig tv-psykolog som håller på med mumbojumbo för att förlösa kändisars traumatiska barndomsminnen genom att klä av dom och klämma på dom, i alla fall om de är kvinnor. En av hans klienter är en avdankad skådespelerska som börjar bli gammal och få svårt att få roller och som inte alls är nöjd med detta, hon har nämligen plågsamma minnen av incestuösa övergrepp hennes mamma som också var skådis begick. Det finns en massa andra karaktärer också men dessa fyra är väl de främsta.

Filmen får mig att tänka lite på Happiness även om humorn i denna är så svart och subtil att det känns lite osäkert om det ens är tänkt som humor. Men det är samma mörker. Och åtminstone nån slags morbid glimt i ögat.

Tycker den var riktigt bra. Väldigt oföutsägbar handling som utnyttjar ett vanligt tema i psykologisk skräck men här gör nåt helt annat av det. Riktigt bra skådespelare och stämning. Det enda smolket i bägaren är en ruskigt ful CGI-effekt som verkligen inte hade behövts. Har sett det där göras på riktigt i minst 100 filmer och då överdriver jag inte. Det är en standardgrej. Jag gissar att den kostar max några tusenlappar att göra på riktigt. Så varför man väljer att fula ner filmen på det sättet begriper jag inte. Men nu gjorde man det och skapade en vederstyggelse som sticker ut som en stor vårta med tjocka svarta hårstrån mitt i ansiktet på en annars vacker tjej. Obegripligt. Oförsvarligt.

Mycket bättre än Cosmopolis så ni som gav upp Cronenberg efter den kan lugnt kolla in den här. Sämre än en jävla massa av hans andra filmer, men det är mest för att många av dom håller så otroligt hög klass.
Citera
2017-12-29, 23:40
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Maps to the Stars (2014)

En av få Cronenberg-filmer jag inte sett var det dags för. Inget skräck den här gången... eller?

Tänker inte säga så hemskt mycket om handlingen för det blir så svårt att inte spoila. Men den följer några karaktärer i Hollywood vars liv sammanflätas genom en ung tjej som kommer med knappt några pengar på fickan för att... ja vad vill hon egentligen?

Hon verkar ha nåt intresse av en ung och odräglig barnskådis som redan är knarkare och beter sig som ett svin mot alla i sin omkrets. John Cusack är hans pappa, en jobbig tv-psykolog som håller på med mumbojumbo för att förlösa kändisars traumatiska barndomsminnen genom att klä av dom och klämma på dom, i alla fall om de är kvinnor. En av hans klienter är en avdankad skådespelerska som börjar bli gammal och få svårt att få roller och som inte alls är nöjd med detta, hon har nämligen plågsamma minnen av incestuösa övergrepp hennes mamma som också var skådis begick. Det finns en massa andra karaktärer också men dessa fyra är väl de främsta.

Filmen får mig att tänka lite på Happiness även om humorn i denna är så svart och subtil att det känns lite osäkert om det ens är tänkt som humor. Men det är samma mörker. Och åtminstone nån slags morbid glimt i ögat.

Tycker den var riktigt bra. Väldigt oföutsägbar handling som utnyttjar ett vanligt tema i psykologisk skräck men här gör nåt helt annat av det. Riktigt bra skådespelare och stämning. Det enda smolket i bägaren är en ruskigt ful CGI-effekt som verkligen inte hade behövts. Har sett det där göras på riktigt i minst 100 filmer och då överdriver jag inte. Det är en standardgrej. Jag gissar att den kostar max några tusenlappar att göra på riktigt. Så varför man väljer att fula ner filmen på det sättet begriper jag inte. Men nu gjorde man det och skapade en vederstyggelse som sticker ut som en stor vårta med tjocka svarta hårstrån mitt i ansiktet på en annars vacker tjej. Obegripligt. Oförsvarligt.

Mycket bättre än Cosmopolis så ni som gav upp Cronenberg efter den kan lugnt kolla in den här. Sämre än en jävla massa av hans andra filmer, men det är mest för att många av dom håller så otroligt hög klass.

Jo tack jag var själv lite skeptisk efter Cosmopolis men jag kunde inte motstå handlingen i Maps to the Stars. Som du säger den var riktigt bra, väldigt glad att jag såg den, jag tycker den fångade den mörka och dekadenta sidan av Hollywood.

En annan film jag kommer att tänka på som kom ut ungefär samtidigt är skräckfilmen Starry Eyes, den visade också upp den sidan av Hollywood på ett intressant sätt. Kan varmt rekommenderas om du inte redan sett den, men det har du säkert som den skräckfantast du är!
Citera
2017-12-30, 04:37
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Smokey and the Bandit | Året var 1977
http://www.imdb.com/title/tt0076729/?ref_=fn_al_tt_1

Mycket mer amerikanskt än detta blir det inte. Bilar, Texas, country och den amerikanska landsbygden.

Burt Reynolds är cool och kan mycket väl vara Magnum PIs förebild. Sally Field är söt och lite kaxigt charmig. Dialogen är mer avslappnad och mer barnförbjuden än vad man skulle kunna tro, men det är på tok för lite. Hade man utvecklat dessa karaktärer mer hade det kunnat bli hyfsat bra, men istället är det biljakt och mer biljakt. Genom radiokontakt lurar huvudpersonerna polis efter polis i en slumpmässiga mannövrar. Till hjälp har dom massa vänner till Burt Reynolds karaktär som ställer det det för polisen. Av anledningar man aldrig får veta. Humorn är till 95 % på någon låg nivå som får den sämsta sitcomen att verka bra.

Det är som sagt lite kaxigt, men vilket sömnpiller att titta på. Det lilla av värde i denna film gör det inte värt att spana in. Det här är en "klassiker" du kan hoppa över. Jag hittade filmen billigt och även efterföljaren, den är jag inte sugen på att se just nu kan jag säga. Får bli en dag då jag verkligen har det tomt på filmhyllan hemma.

Betyg?
Gillar du inte första filmen så bör du helt klart strunta i resten.
Citera
2017-12-30, 11:18
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jo tack jag var själv lite skeptisk efter Cosmopolis men jag kunde inte motstå handlingen i Maps to the Stars. Som du säger den var riktigt bra, väldigt glad att jag såg den, jag tycker den fångade den mörka och dekadenta sidan av Hollywood.

En annan film jag kommer att tänka på som kom ut ungefär samtidigt är skräckfilmen Starry Eyes, den visade också upp den sidan av Hollywood på ett intressant sätt. Kan varmt rekommenderas om du inte redan sett den, men det har du säkert som den skräckfantast du är!

Nej, den har jag inte sett. Kollar väldigt lite ny film för det finns för mycket som ofta förekommer som jag retar mig på: ful CGI, högljudd rockmusik, snabb klippning, skakig kamera, "coola" repliker precis hela tiden och så vidare. Försöker hitta guldkornen och snappa upp vad jag kan som verkar undvika fällorna bland nyare film, men vet jag inte vad nåt är brukar jag skita i det.

Inatt fick jag anledning att tacka public service som ännu en gång gjorde ett utmärkt jobb med att visa en film jag faktiskt velat se väldigt länge!

Angel Heart (1987)

Mickey Rourke är en privatdetektiv på 50-talet som får i uppdrag av Robert de Niro att ta reda på om en soldat som återvände från kriget med svåra skador fortfarande lever. Jakten tar honom till New Orleans och det blir mörkt och obehagligt. Är det till och med så att svart magi eller häxkonster ligger bakom?

Väldigt rolig blandning av pusseldeckare och skräckfilm som har mycket som talar för den. Gillar filmer som utspelar sig i bayoun och det är riktigt snyggt foto. Ockultismtema tar jag också tacksamt emot. Skönt och lagom tempo som bygger upp långsamt till klimax.

Tyvärr pusslade jag ihop två tidiga ledtrådar och förutsåg exakt hur det låg till alldeles för tidigt. Men det är ju också lite roligt med pusseldeckare. Handlingen är annars inte direkt unik, men det är så välgjort så det är väl värt att se ändå.

Och naturligtvis var det dansk public service som bjöd på den här. Svensk public service skulle aldrig visa nåt så häftigt, det är dom alldeles för tråkiga för.
Citera
2017-12-30, 12:08
Jag såg Arrival och Nocturnal Animals direkt efter varandra utan att veta att samma skådis är med i båda.
Men de var genuint fina och sorgliga filmer, särskilt NA med sin perfekta musik och stämning.
Citera
2017-12-30, 12:12
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Gillar du inte första filmen så bör du helt klart strunta i resten.

Mycket möjligt att jag gör det! Har du sett filmerna? Gillade eller ogillade du dessa?
Citera
2017-12-30, 14:39
Medlem
Geomeisters avatar
Love and Bullets | Året var 1979
http://www.imdb.com/title/tt0079488/...nm_flmg_act_22

En Charles Bronson actionrulle med underfundiga actionscener. En del är riktigt roliga och originella faktiskt. Handlingen är rå och opolerad. Det är många polis/maffia-skurkar som inte riktigt får ett ansikte utan bara är med i korta scener och gör filmen lite onödigt rörig. Det var lite onödigt överlag. Det hade blivit bättre med fokus på dom som faktiskt har någon relevans för handlingen.

Charles Bronsons dåvarande fru i verkligheten tycker jag lägger in en rätt udda tvist i sin karaktär som gör filmen mer unik. Slutet är möjligtvis det skönaste slutet på en film jag någonsin sett

Betyg?
Citera
2017-12-30, 14:41
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Mycket möjligt att jag gör det! Har du sett filmerna? Gillade eller ogillade du dessa?
Jag tyckte väl att den första var helt okej. Ångrade inte heller att jag såg den.
Men uppföljarna är en annan sak.
Gillade inte dom och jag skulle aldrig rekommendera dom för den delen.

Sen såg jag visserligen dessa som en ung tonåring men jag tror min åsikt hade varit densamma om jag hade sett dom igen.
Citera
2017-12-30, 23:11
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Jag tyckte väl att den första var helt okej. Ångrade inte heller att jag såg den.
Men uppföljarna är en annan sak.
Gillade inte dom och jag skulle aldrig rekommendera dom för den delen.

Sen såg jag visserligen dessa som en ung tonåring men jag tror min åsikt hade varit densamma om jag hade sett dom igen.

Förstår! Jag tror det här är en typ av rulle man antagligen gillar bättre som 15-åring än 30 (+)-åring. Då kanske en cool huvudskådespelare, lite tjejer, en snygg bil och lite fart räcker hyfsat långt. Jag hade nog själv gillat denna bättre för 10 + år sedan än idag. Tack för rekommendationen/varningen! Gott Nytt År
Citera
2017-12-30, 23:23
Medlem
Geomeisters avatar
Chain Reaction | Året var 1996
http://www.imdb.com/title/tt0115857/?ref_=nv_sr_1

Morgan Freeman och Keanu Reeves. Trots att båda var stora under denna era har jag aldrig hört talas om denna film. Inte så konstigt när jag väl sett den....

Morgan Freeman gjorde en annan film 1998 kallad Hard Rain och det syns att denna är gjort i samma era. Filmerna är inte särskilt lika i handling, men det ser nästan ut som att det är samma team bakom. Morgan Freeman är inte dålig i dialog, men karaktären känns ostabil och definitivt inte en av hans starkare genom åren.

Det är samma regissör som till Harrison Fords betydligt mer kända och bättre (!) The Fugitive. Liknelserna finns, men Keanu Reeves är sannerligen ingen Mr. Ford. Han har sina stunder, men överlag är trovärdigheten rätt låg.

Filmen har en tyngre underton, men generella handlingen känns påtvingad och onaturlig. Det finns stunder då intresset ökar lite, men det försvinner snabbt på grund av konstiga val i handlingen eller dålig dialog.

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2017-12-30 kl. 23:27.
Citera
2017-12-31, 13:23
Medlem
kumlafucker84s avatar
Titanic såg jag igårkväll. Det har blivit min favoritfilm
Citera
2017-12-31, 14:57
Medlem
Geomeisters avatar
The Looking Glass War | Året var 1970
http://www.imdb.com/title/tt0066001/...m_flmg_act_124

En av Anthony Hopkins tidigaste filmer och han är bra redan här. Det här är en "politisk krigsfilm" om man säger. Politik i film är sällan något som intresserar mig. Massa gubbar som snackar om saker som har hänt eller ska hända. Sedan händer något man inte får se och någon gör säger något smart.. Nja. Inte särskilt underhållande.

Den här filmen har däremot flera underhållande scener och mestadels bra dialog ifrån flera håll. Skådespeleriet är överlag på bra nivå. Den är även konstnärlig på ett sett jag uppskattar. Lite udda vinklar och mer berättande med kameran än bara rakt på. En del action också för den som gillar det.

Filmen tycker jag dock blir lite tvetydlig mot slutet och tappar energi. Dom hade kunnat behöva ge mer "klister" för att få ihop en starkare helhet kanske. Starten är väl inte väldans intressant heller, men så fort huvudpersonerna dyker upp och nästan hela filmen fram mot sista 15-20 minuter håller hög klass med flera flera starka scener av varierande stil.

Nåväl. Det här blir årets sista film och en värdig sådan. Adjö 2017 och Gott Nytt År på er alla filmälskare!

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2017-12-31 kl. 15:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in