Fortsättning från förra filmen, men nu har plötsligt upptäckt en klausul om att tomten måste gifta sig.
Tiden är knapp, 28 dagar.
Redan tvåan orode mig, och det är en film helt utan föregångarens charm och mystik, man har gått över löjlighetslinjen.
sonen Charlie har blivit klottervandal, och tomten måste ägna dyrbar tid åt att vara förälder. Givetvis blir han kär i den söta skolrektorn. Under tiden tomten är borta så gör man en leksakstomte, som förvandlar nordpolsfabriken till en mardröm, givetvis lyckas tomten ta sig tillbaka och ställa allt tillrätta.
Välgjord, men onödig nyinspelning av klassikern från 1971.
En fattig pojke får en de fem biljetterna, som dolts i chokladkakor, som ger möjligheten att få besöka den legendariska, mytomspunna, chokladfabriken.
Välgjord är väl ordet som sammanfattar filmen.
En riktig fantasivärld som man väl aldrig blir för gammal för, hoppas jag.
John Wayne Cleaver (Max Records) är en tonårig kille med ett starkt intresse för seriemördare och, liksom Dexter från TV-serien med samma namn, egna drifter i samma riktning. Han använder främst detta för att hjälpa polisen i mordutredningar, men när en riktig seriemördare kommer till staden måste John släppa lite på de strikta regler han normalt följer för att hålla sig på rätt sida om lagen, så att han får bättre förutsättningar att stoppa seriemördaren.
Som Dexter-fans kan se är premissen hyfsat likartad, och jag skulle säga att den som gillar Dexter förmodligen även kommer att gilla den här filmen. Huvudkaraktärens namn är sannolikt avsett som en anspelning på John Wayne Gacy kombinerat med det engelska ordet för "köttyxa" (dvs "cleaver").
Ibland är det skönt att skippa trailers och förväntningar. Bara låta en film tala för sig själv och förhoppningsvis få en positiv överraskning. Det fick jag med denna och med råge.
Jag vet inte om jag kan eller egentligen vill förklara denna film. Den mixar gener. Blandar överdriven action med känslosam handling. Berättar handlingen eftersom. Har en del komedi. Lite kärlek. Aningen brutalt våld. Leker runt med effekter och idéer på ett sätt jag sällan ser. Det är gott emot ont, men ändå inte så simpelt. Filmen läggs upp likt en klassisk film eller nästan berättandet av en barnfilm.
För mig fungerande allt på ett härligt sätt. Överhört befriande film att titta på. En nutida film som utnyttjar många klichéer med väntade drag och snygga effekter. Du kanske inte håller med mig, men jag är villig att öka IMDBs betyg med marginal.
Hell-skotta så bra Deepwater Horizon var! Svulstig, maffig och tung(ig). Wahlberg och Russell levererar, Malkovich är Malkovich (typ: han står och ser allmänt skyldig ut, i ett par sekunder - sen går han där ifrån) och effekterna var av högsta klass. Måste ses!
James (James Allen McCune) kommer över en video som han misstänker visar hans syster Heather, som försvann i samband med att hon skulle försöka filma the Blair Witch ute i skogen.
Det visar sig ju att den filmen inte inte visar Heather utan Lisa och hennes springande upp till rummet där James håller på att skita på sig. Så videosnutten han har visar alltså deras framtid. Blair witch är en tråkig och dåligt gjord film som kräver en massa snabbspolning för att slippa allt dösnacket.
Det visar sig ju att den filmen inte inte visar Heather utan Lisa och hennes springande upp till rummet där James håller på att skita på sig. Så videosnutten han har visar alltså deras framtid. Blair witch är en tråkig och dåligt gjord film som kräver en massa snabbspolning för att slippa allt dösnacket.
1/10
Nu avslöjade du ju slutet! Eller väldigt mycket i alla fall!
En kul detalj jag glömde att nämna.
I både Nu är det jul igen 2, och Kalle och chokladfabriken, används ett mekaniskt boxningsspel som rekvisita, förmodligen är det samma spel.
Ett spel jag aldrig tidigare sett, förmodligen fanns det bara i Amerika.
Lyn är ett tyst överbett vars far är vapeningenjör i Imperiets tjänst som är huvudansvarig för projektet Dödsstjärnan. Därför blir Lyn kidnappad av rebeller som behöver hennes hjälp och yada yada. Pangpanget är bra, jävligt bra, men karaktärerna är inte Star Wars! Dom har NOLL charm och utstrålar INGEN karisma överhuvudtaget. Stackars Donnie Yen gjorde dom såklart till en generisk kung fu-snubbe som inte passar in någonstans och roboten K-någonting är straight outta I, Robot. Och någon borde ha sagt till Forest Whitaker att Frank Booth inte är en passande karaktär för Star Wars! Ben Mendelsohn är ju gud men totalt jävla underanvänd.
Två elvaåriga flickor möts, av en tillfällighet, på ett läger.
Dom visar sig vara tvillingar, och väljer att byta plats.
Nyinspelning av en version som gjordes 1961.
Om man bortser från den fullkomligt vansinniga iden att dela på ett par tvillingar, så är det en riktigt trisam film.
Tvillingarna vill, så klart, återförenas, och gör vad som står i deras makt för detta.
Visst är det förutsägbart, men på något sätt gör det inget.
Jag gillar filmen, ja faktiskt båda versionerna, även om man kan undra varför man spelade in en andra version.
Lilla söta Cockerspanielflickan, Lady, känner sig åsidåsatt då familjen får barn.
Situtionen blir ohållbar när en tant kommer på besök med sina katter.
Varpå hon rymmer hemifrån.
Denna klassiker har jag aldrig tidigare sett i sin helhet. Historien kändes ändå välbekant.
Kul att ha sett den.
3/5
En mystisk främling (Ethan Hawke) är på väg mot Mexico när han anländer till den lilla småstaden Denton som är fylld av uteslutande skummisar och byfånar. När våldsamheter utbryter blir tillvaron i den lilla staden mer oförutsägbar, och snart visar det sig att främlingen slagits med sheriffens (John Travolta) son. Sheriffen gör därför vad han kan för att få främlingen att ge sig av snarast för att inte skapa mer problem. När främlingen väl ger sig av sker dock snart något som får honom att återvända för att hämnas.
Ganska OK western, men inget alltför minnesvärt.
Betyget blir 5/10 eller en svag 3/5 på Filmtipset.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!