2016-12-23, 18:49
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Sett All the Way med Bryan Cranston som spelar Lyndon B. Johnson. För det blev han nominerad till Golden Globe. Vilket är helt förståeligt då det är tack vare Cranston denna film är sevärd och får strax en 6,5/10 av mig.

Den tar handling direkt efter Kennedy har blivit skjuten och Johnsons första år som president, till valet 64.
Citera
2016-12-23, 22:00
Medlem
nihilverums avatar
Boxcar Bertha (1972)

En film baserad på "Sister of the Road", en dramatiserad biografi om "Boxcar Bertha" Thompson (här spelad av Barbara Hershey), en runtresande kvinna som försökte organisera arbetare under den stora depressionen i USA. Hon möter fackmedlemmen Big Bill Shelly (David Carradine) och tillsammans försöker de bekämpa järnvägsbolagen innan de hänfaller åt allmän kriminalitet.

Inte en av Scorseses bättre filmer, men ändå OK överlag. Klart färre nakenchocker än väntat för en exploitation-aktig film från 1970-talet.

Betyget blir 5,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-12-24, 00:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Bröllop i Italien (2012)

Dansk film om en cancersjuk hårfrisörska vars dotter planerar att gifta sig i Italien.

Pierce Brosnan (!) är lite oväntat med i filmen, som inte tilltalar mig.
Det handlar om ett antal personöden som korsas hejvilt under några dagar i Italien.
Den kallades romantisk komedi, komedin var det inte mycket bevänt med.

Det här verkar vara en Merwinnafilm, välkommen tillbaka förresten.

2/5
Citera
2016-12-24, 21:17
Medlem
nihilverums avatar
Blair Witch (2016)

En uppföljare till The Blair Witch Project, filmen som gjorde genren "fejk-dokumentär skräckfilm gjord med skakig handkamera av huvudrollsinnehavarna" populär. James (James Allen McCune) kommer över en video som han misstänker visar hans syster Heather, som försvann i samband med att hon skulle försöka filma the Blair Witch ute i skogen. Han beger sig därför tillsammans med några kompisar ut i samma skog för att se om Heather fortfarande är där.

Filmen påminner ganska mycket om den ursprungliga som jag minns den (har dock inte sett den på ett antal år). De inblandade har dock naturligtvis tillgång till lite bättre teknik den här gången, exempelvis drönare. Gillade man den första filmen och vill ha mer av samma koncept så är den här sevärd.

Betyget blir 5,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-12-25, 09:44
Medlem
Geomeisters avatar
Cold Creek Manor (2003): http://www.imdb.com/title/tt0331468/...nm_flmg_act_34

Vad sker egentligen på Cold Creek Manor? Lika bra att vara ärlig. Det här är inte en bra film och inget någon behöver se. Därför finns det risk för spoliers framöver.

Anledningen till att en familj söker sig till ett lantligare liv är att kvinnan i familjen blir erbjuden ett bättre jobb emot sex och att familjens son hamnar framför en bil (dock oskadad). Sedan blir det bråttom ifrån New York. Tydligen.

Dom köper ett stort hus och det visar sig att huset innehåller mycket historia. På någon vänster dyker förra ägaren upp.. En kille som suttit i fängelse och är ute efter sitt gamla hus. Dom anar onåd från första stund speciellt då tveksamma bilder dyker upp. Emot tydliga negativa tecken ger dom killen en chans att hjälpa till att fixa gamla huset.

Sedan blir det en thriller med oväntade scener, pinsamma scener, överspelade scener, fåtal bra scener och "mycket som händer". Dock ser man lite av allt som händer och mest blir införstådd i det hela kort därpå. Bonus-materialet är ofta bättre än mycket i filmen och ger en betydligt klarare bild av helheten.. Varför så mycket av det togs bort medan det andra strunt scener sparats kan man fråga sig.

Då ändå mycket händer vill man fortsätta titta. Ungefär som en vanlig såpopera... Men allt överspel, dumma beslut och att nästan alla skådisar verkar spela i olika filmer blir det svårt att ta något på allvar. Hade skådisarna gjort att filmen matchar bättre ton hade den kanske blivit relativt bra.

Musiken är kul, men känns löjligt dåligt placerad. Vem som helst hade kunnat placera musiken bättre. Trots en handling där man förstår nästan direkt hur det ska gå har dom ändå lyckas slänga in tillräckligt för att man på någon nivå vill förstå vad som kommer att hänt och kommer att hända.

En typisk film man kan fastna för en kväll då man har långtråkigt. Dock inget någon behöver söka efter självmant.

Betyg? Stark 2 / 5
Citera
2016-12-25, 10:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Bröllop i Italien (2012)

Dansk film om en cancersjuk hårfrisörska vars dotter planerar att gifta sig i Italien.

Pierce Brosnan (!) är lite oväntat med i filmen, som inte tilltalar mig.
Det handlar om ett antal personöden som korsas hejvilt under några dagar i Italien.
Den kallades romantisk komedi, komedin var det inte mycket bevänt med.

Det här verkar vara en Merwinnafilm, välkommen tillbaka förresten.

2/5

Låter som något som skulle kunna vara för mig, ja. Har satt den på nedladdning!

Tack, min frånvaro har varit helt ofrivillig!
Citera
2016-12-25, 13:15
Medlem
Geomeisters avatar
En solitaire / Turning Tide (2013): http://www.imdb.com/title/tt2165236/?ref_=nv_sr_1

Varning: På franska

För några år sedan fick Frankrike en oväntad hit med "En oväntad vänskap". Här är en av två huvudskådisar med i en annan film som har åtminstone en likhet. Skillnaden är att denna "nya vänskap" i mångt och mycket är intetsägande medan killen i "En oväntad vänskap" gjorde hela filmen.

Filmen handlar om en jorden runt segling och hela filmen baseras på just det loppet samt kortare scener där seglaren har kontakt med folk utifrån via teknik. Som vanligt med dagens filmer är det på tok för många korta scener som inte tillför något. Då och då uppkommer en charmig scen som höjer filmen, men dessa är för få för att jag ska ge något bättre betyg. I mångt och mycket är filmen en realistisk transportsträcka.

Inhoppade charmiga scener, vackra naturscener och realistisk (antar jag) segling är det bra med filmen, men skådespelarna får sällan tid att skina och stressande upplägg med många scener gör att det blir en smal film som är svår att rekommendera.

Betyg? Svag 3 / 5
Citera
2016-12-25, 13:30
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Instämmer. Synnerligen stark film och jag älskar symboliken. Min favorit av Bergman.

Jo, det har faktiskt blivit min Ingmar Bergman-favorit också (även om jag har en hel drös filmer kvar att se så klart), och det är en ruskigt genomträngande film.

God jul i efterskott förresten, alla cineaster och filmälskare där ute!
Citera
2016-12-25, 14:50
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0041257/

Come to the Stable (1949). Två nunnor från ett franskt kloster (en fransyska, en infödd amerikanska) anländer till skön jordbruksbygd i New England. De har på mystiska vägar fått för sig, att de ska bygga ett barnsjukhus just där - Gud till ära. De har inga pengar och äger ingen mark, men är trosvissa och räknar med att det ska lösa sig ändå.

Jag hade hoppats att detta skulle vara en julfilm p.g.a. titeln, men det var det egentligen inte. Endast de inledande scenerna var juliga. Det finns två problem med filmen:

1) Allting går för enkelt för nunnorna. Det råkar alltid hända något, eller finnas bakomliggande omständigheter, som passar in perfekt för deras plan att skaffa marken och pengarna till barnsjukhuset. Det är för många tillfälligheter, helt enkelt. Men visst - man skulle kunna hävda, att det finns högre makter bakom som styr allt i rätt riktning, förstås!

2) Alla personer är så fruktansvärt stereotypa. Nunnorna är blida, rena, genomgoda, naiva och helt borta för världsliga realiteter som lagfart, kontrakt, handpenning och amorteringar... (konstigt nog kan de dock köra jeep..?). Den gamla fröken klär sig gammaldags och oklädsamt, plirar genom runda glasögon, är lite pryd och nervös till sättet. Affärsmannens societetsfru är en mycket självsäker, arrogant och modemedveten ung dam. Den svarte tjänaren är okunnig och obildad, men gladlynt och med ett hjärta av guld, och han har lärt sig att kombinera ett krypande sätt med att få sina herrar att göra som han vill - ungefär som en hund...

Ett stort plus dock för att de franska nunnorna och prästerna spelas av riktiga fransmän och talar franska. Det var inte så vanligt i Hollywood-filmer från denna tid. Loretta Young, som spelar den överordnade av de två nunnorna, är mycket vacker - hon var i sin prime där! Och visst går filmen att se, det är en söt, harmlös och välmenande film.

5/10
Citera
2016-12-25, 14:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Jo, det har faktiskt blivit min Ingmar Bergman-favorit också (även om jag har en hel drös filmer kvar att se så klart), och det är en ruskigt genomträngande film.

God jul i efterskott förresten, alla cineaster och filmälskare där ute!

God Jul på dig också! Och gott nytt filmår, snart!
Citera
2016-12-25, 16:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nu är det jul igen _(1994)

Tim Allen är en leksaksfabrikant som, av en händelse, får överta rollen som jultomten.

Riktigt charmig berättelse om en man vars vardagsliv kompliceras när han plötsligt blir tomten.
Jag gillade den, kanske behövs den mer än någonsin i en värld som blir allt mörkare.

4/5

Nu visas även del 2, den börjar inte lovande, men får väl vara på.
Citera
2016-12-25, 17:59
Medlem
nihilverums avatar
Hundraettåringen som smet från notan och försvann (2016)

I uppföljaren till Hundraåringen har Allan och hans kompisar tröttnat lite på Bali. När de upptäcker den sista flaskan sovjetisk Folksoda som Allan har undanstoppad och hur gott den smakar så börjar jakten på receptet till denna dryck (som Allan naturligtvis fått i sin ägo i samband med sitt händelserika liv). Som förut blir det en jakt med många vändningar, när såväl dottern till receptets uppfinnare som den gangster som ägde pengarna från förra filmen försöker få tag på Allan för att hämnas.

Påminner naturligtvis en hel del om den första filmen, och även om Allan inte får spränga alls lika mycket den här gången så är det ändå roligt.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in