SSF:
Green Room (2015) | 🌑🌑🌑⭕⭕ |
Ett punkrockband åker runt i sin skruttiga van på jakt efter spelningar och får lite mer än dom gapade efter när dom hamnar på en skinheadklubb mitt ute i skogen. Omgiven av svastikor och stampande stövlar gör dom det enda rätta och drar av Dead Kennedys "Nazi Punks Fuck Off" som öppningslåt. Lätt surmulna betalar nazisterna för giget och ska släppa iväg dom men precis då ser en bandmedlem något han absolut inte var menad att se. Nu tvingas dom istället slåss för sina liv mot en arme av nazister som har alla fördelar på sin hand.
Det är inte meningen att det ska bli en följetong det här att jag ser verk av nyligen avlidna filmstjärnor men Anton Yelchins tragiska död måste uppmärksammas med en av hans sista filmer. En extremt duktig skådespelare som säkerligen hade blivit en stjärna i framtiden, här gör han som vanligt en perfekt insats. Det är intressant också att se mysgubben Patrick Stewart göra en ond nazistledare och även om han är stabil och bra känns det som karaktären kunde ha utvecklats mer än den gjorde. Våldet är det mest iögonfallande - som i fallet med regissörens förra film, Blue Ruin (2013), rått och realistiskt som sätter en fin krydda på en också i övrigt underhållande film.
Lika realistisk är väl kanske inte historien och det känns som att regissören hela tiden måste balansera på en tunn gräns. För känslan överlag är att nazisterna när som helst skulle kunna göra slut på det hela, men långsökta lösningar tas till för att bandet på nåt sätt lyckas lösa omöjliga odds. Ja ja, skitsamma. Det här är väldigt underhållande från start till mål så gnäll på realism lägger vi av med. Jag gillar alla karaktärer och tycker skådespelarna gör ett utmärkt jobb och jag ÄLSKAR att dom droppar punk-referenser hela tiden. Den är inte ett dugg förutsägbar utan spänningen hålls vid liv till sista filmruta.
En härlig atmosfär, orginalitet och smaskigt chockerande våld för den svagmagade. Inte så djup utan det här är en snabb sockerrush rakt in i hjärnbalken som kanske inte lämnar några spår men smakar riktigt bra för stunden. En solklar rekommendation.