2016-07-11, 13:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Scarlett street (1945)

En äldre man räddar en ung flicka från en flåbuse en regnig natt.
Detta leder till en serie missförstånd, som i sin tur utmynnar i ond bråd död.

Jag älskar denna gamla fina Fritz Lang klassiker, och återkommer till den med ojämna mellanrum.
En härlig noir-historia med Edward.G.Robinson och Joan Bennett.
En absolut favoritfilm.

5/5, tyvärr tar skalan slut där.

Jag tror bestämt att vi har fått in en liten provokatör i tråden.

Jag älskar också den filmen. Den är fin, sorglig och tragisk. Man tycker så synd om den lille oattraktive mannen, som tror att han hittat Kärleken till slut...

Det är bara att nonchalera...
Citera
2016-07-11, 13:59
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Kan förstå varför vissa inte gillar sån typ av film. Men om det är den sämsta filmen du har sett så har du inte sett särskilt mycket och din åsikt saknar värde.

Goodnight Mommy är inte dålig, den är bara medioker. Klichéfylld och tröttsam.

I och med ditt förra inlägg så tror jag snarare att det är du som inte har sett speciellt mycket film. Det behöver ju dock inte vara något negativt, du kanske har sysslat med mer viktiga saker, typ, liksom, och så, typ...
Citera
2016-07-11, 14:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag älskar också den filmen. Den är fin, sorglig och tragisk. Man tycker så synd om den lille oattraktive mannen, som tror att han hittat Kärleken till slut...

Det är bara att nonchalera...
Jo, det lite lustiga är
Den där tomten som Joan Bennett hänger ihop med, John Duyrea, måste väl vara en av de lägsta kryp man sett på film.
Det är väl en Packard, den lymmeln, kör sönder, en 35a om jag inte misstar mig, bara det borde vara straffbart.
Citera
2016-07-11, 20:40
Medlem
nihilverums avatar
The Purge: Election Year (2016)

Den tredje filmen i serien avviker en hel del från konceptet i de två första delarna. Istället för att följa en familjs försök att hålla sig säkra i sitt hem så handlar den här delen om en senator som själv förlorat hela sin familj i en tidigare omgång av The Purge och som nu kämpar för att avskaffa traditionen. Hon blir naturligtvis själv en eftersökt måltavla när nästa omgång kommer och måste försöka klara sig med hjälp av sin personliga livvakt och supporters hon har bland allmänheten.

Det här är en mer intressant premiss än i de två föregångarna och jag håller med tidigare skribent om att den här överlag är en bättre film.

Betyget blir 7/10 eller en stark 3/5 på Filmtipset (att jämföra med 2/5 som jag gav de två föregångarna).
Citera
2016-07-11, 22:38
Medlem
hashish-boys avatar
Seeking a Friend for the End of the World

Betyg 0/0 Jag vill inte betygsätta filmer, antingen får jag ut något av se på dem eller inte.

Recension: En end of the world film som handlar om hur de två huvudkaraktärerna
Dodge och Penny vill leva sina sista veckor på jorden innan asteroiden Matilda kolliderar.

Jag tyckte filmen var väldigt sevärd som film och ögonen vattnades en aning i emellanåt och den fick mig att tänka på hur jag själv skulle gjort och känt om jag gått samma öde till mötes.
Den var väldigt djup utan att för den sakens skull offra hela filmen för att bibehålla någon slags wow bro this shit is DEEP känsla utan mer tvärtom.
Citera
2016-07-11, 22:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ärans väg (1957)

Ett omöjligt franskt stormningsuppdrag under första värdskriget, leder till ett statuerande exempel där man skjuter sina egna soldater.

Krig är galenskap, och man undrar lite om de egna generalerna inte är värre än fienden.
Välgjord, tvivelsutan, men jag vet inte riktigt om jag gillade den (nu är jag förvisso sällan road av krigsfilmer).
Visst var det en händelwe värd att uppmärksamma med en film, såg att den fanns med på imdb 250 topplista, och det vet jag inte om jag tycker att den var värd.
3/5
Citera
2016-07-11, 23:12
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Close-Up (1990) | 🌑🌑⭕⭕⭕ |

En märklig blandning av dokumentär och spelfilm om en man som på riktigt lurade en familj att han var den kände regissören Mohsen Makhmalbaf och började förbereda att spela in en film med dom. Den verkliga rättegången utgör en stor del av filmen och sen har dom riktiga personerna inblandade i händelsen spelat sig själva i kompletterande scener för att berätta historien.

En annan regissör som dog i veckan var iranska Abbas Kiarostami. Jag har haft Close-Up på radarn ett tag då den är med på många topplistor och rekommenderas varmt av filmkännaren Mark Cousins som jag gillar. Och jag kan inte undgå att undra om det ligger en masspykos bakom alla fina betyg och mästerverk-förklaringar för det här var mestadels oerhört tråkigt och jag blev inte berörd det minsta. Nåja, lite kände jag med Hossein Sabzian som är en enkel man med stor kärlek till konst och film och som i sin längtan av att vara nån betydelsefull - helst en regissör - lurar den här familjen att släppa in honom i deras hem, utan att riktigt veta hur långt han ska dra ut på skådespelet. Man får en viss sympati för honom trots allt.

Rättegången tar upp mycket tid och det är verkligen en ansträngning att lyssna sig igenom förklaringarna som Hossein svävar iväg i utan att riktigt svara på frågorna. Den känslomässiga bomben som den bygger upp till briserar aldrig för mig på slutet utan jag blir mest irriterad på att ljudet faller bort när den mest intressanta scenen och samtalet äger rum. Minimalistisk på gränsen till absurd och det har absolut sin charm med en så mänsklig historia men den blir alltför ofta oengagerande och svår att komma in i.

Kanske är Close-Up som Hossein berättar under bussresan om en annan av "hans" filmer - den är menad att ses flera gånger. Definitivt har den satt sig i huvudet på mig och det är inte omöjligt att den växer ju mer jag tänker på den och eventuellt ser om den. Men det här "mästerverket" är en seg och oengagerande historia för mig just nu. Autentisk och jordnära visst, men inget speciellt. Mycket möjligt att jag är för känslokall som person för att fullt ut uppskatta Close-Up. Må så vara.
Jag gav inte heller Close-Up ett högt betyg när jag först såg den men med tiden har den bara växt i mina ögon. Minns att min första tanke kring filmen var något i stil med "Ja det var ju coolt, men hur äkta är allting egentligen?" vilket kanske tyder på att Kiarostami verkligen lyckades sudda ut gränsen mellan verklighet och påhitt inom film.

Precis som du påpekar är Hossein Sabzian en fascinerande individ. Han blir en portal för alla filmfantaster där ute med sin kärlek till konst och film som överstiger allt annat för honom. Om Makhmalbaf ber han Kiarostami hälsa "berätta för honom att Cyklisten är en del av mig" och jag förstår precis vad Sabzian menar. Tråkigt att du fick så lite ut av filmens klimax. Hela scenen kring motorcykeln, från Sabzians omfamnande av Makhmalbaf till hans tårar utanför huset är något av det finaste jag sett inom film.

Rekommenderar dig att se mer av Kiarostamis filmer, framförallt den så kallade Koker-trilogin är väldigt bra men också A Taste Of Cherry är sevärd. Tror Close-Up får mer värde om man har sett mer av Kiarostami då den lutar sig mot pelare som Kiarostami utvecklat bättre i andra filmer (i min mening).
Citera
2016-07-11, 23:35
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Jag gav inte heller Close-Up ett högt betyg när jag först såg den men med tiden har den bara växt i mina ögon. Minns att min första tanke kring filmen var något i stil med "Ja det var ju coolt, men hur äkta är allting egentligen?" vilket kanske tyder på att Kiarostami verkligen lyckades sudda ut gränsen mellan verklighet och påhitt inom film.

Precis som du påpekar är Hossein Sabzian en fascinerande individ. Han blir en portal för alla filmfantaster där ute med sin kärlek till konst och film som överstiger allt annat för honom. Om Makhmalbaf ber han Kiarostami hälsa "berätta för honom att Cyklisten är en del av mig" och jag förstår precis vad Sabzian menar. Tråkigt att du fick så lite ut av filmens klimax. Hela scenen kring motorcykeln, från Sabzians omfamnande av Makhmalbaf till hans tårar utanför huset är något av det finaste jag sett inom film.

Rekommenderar dig att se mer av Kiarostamis filmer, framförallt den så kallade Koker-trilogin är väldigt bra men också A Taste Of Cherry är sevärd. Tror Close-Up får mer värde om man har sett mer av Kiarostami då den lutar sig mot pelare som Kiarostami utvecklat bättre i andra filmer (i min mening).

Förstår absolut att det är möjligt att den kan växa för den sätter sig på hjärnan ändå, man glömmer inte bort den och slutar bry sig direkt som totalt värdelösa filmer så ett frö är sått i mitt huvud - får se om det blommar ut. Tack för rekommendationerna.
Citera
2016-07-11, 23:50
Medlem
Anchorman: The Legend of Ron Burgundy (2004)
Att jag inte sett den tidigare, riktigt festlig. 7/10
Citera
2016-07-12, 20:04
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Green Room (2015) | 🌑🌑🌑⭕⭕ |

Ett punkrockband åker runt i sin skruttiga van på jakt efter spelningar och får lite mer än dom gapade efter när dom hamnar på en skinheadklubb mitt ute i skogen. Omgiven av svastikor och stampande stövlar gör dom det enda rätta och drar av Dead Kennedys "Nazi Punks Fuck Off" som öppningslåt. Lätt surmulna betalar nazisterna för giget och ska släppa iväg dom men precis då ser en bandmedlem något han absolut inte var menad att se. Nu tvingas dom istället slåss för sina liv mot en arme av nazister som har alla fördelar på sin hand.

Det är inte meningen att det ska bli en följetong det här att jag ser verk av nyligen avlidna filmstjärnor men Anton Yelchins tragiska död måste uppmärksammas med en av hans sista filmer. En extremt duktig skådespelare som säkerligen hade blivit en stjärna i framtiden, här gör han som vanligt en perfekt insats. Det är intressant också att se mysgubben Patrick Stewart göra en ond nazistledare och även om han är stabil och bra känns det som karaktären kunde ha utvecklats mer än den gjorde. Våldet är det mest iögonfallande - som i fallet med regissörens förra film, Blue Ruin (2013), rått och realistiskt som sätter en fin krydda på en också i övrigt underhållande film.

Lika realistisk är väl kanske inte historien och det känns som att regissören hela tiden måste balansera på en tunn gräns. För känslan överlag är att nazisterna när som helst skulle kunna göra slut på det hela, men långsökta lösningar tas till för att bandet på nåt sätt lyckas lösa omöjliga odds. Ja ja, skitsamma. Det här är väldigt underhållande från start till mål så gnäll på realism lägger vi av med. Jag gillar alla karaktärer och tycker skådespelarna gör ett utmärkt jobb och jag ÄLSKAR att dom droppar punk-referenser hela tiden. Den är inte ett dugg förutsägbar utan spänningen hålls vid liv till sista filmruta.

En härlig atmosfär, orginalitet och smaskigt chockerande våld för den svagmagade. Inte så djup utan det här är en snabb sockerrush rakt in i hjärnbalken som kanske inte lämnar några spår men smakar riktigt bra för stunden. En solklar rekommendation.
Citera
2016-07-12, 20:48
Medlem
nihilverums avatar
Lupin III vs. Detective Conan (2009)

En crossover där detektiven Conan (normalt en separat manga- och anime-franchise) ska undersöka vad som tycks vara ett fall av mord och självmord i kungafamiljen Vesperand samtidigt som Lupin försöker stjäla kronan som den överlevande dottern skulle ha om hon blev drottning.

En intressant variation på temat och mordgåtan ger en sevärd handling.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Senast redigerad av nihilverum 2016-07-12 kl. 21:26. Anledning: Fixade länken
Citera
2016-07-12, 20:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
A life at stake (1954)

Ruinerad arkitekt inleder ett affärsavtal med en ung, rik, miljonärsfru.
Allt verkar bra tills han övertalas att ta en livförsäkring.

Angela Lansbury var ett märkligt val som förförisk miljonärshustru, ypperlig aktris förvisso.
Filmen börjar i god noiranda, för att sedan tappa betänkligt på slutet.
Slutet kändes lite billigt, som om regisören fått ordern "gör slut på här nu, för sjutton".
Att se något så ovanligt som en Kaiser Darrin hade jag inte väntat mig , en riktig skönhet tillverkad i endast några hundra exemplar.
3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in