2017-03-08, 00:03
Medlem
Elementarts avatar
Hunt for the Wilderpeople från 2016 med bland annat Sam Neill. Säkert en av de bättre komedifilmerna som jag har sett på flera år. Känns som att det var rätt längesen jag skrattade länge åt skämten i filmen. Betyg 4/5.
Citera
2017-03-08, 00:42
Medlem
Kickexs avatar
The fall
En väldigt mysig film som kretsar rund vänskap, hämnd och nyfikenhet.
Innan man kan säga något om filmen så måste man ge cred till catinca som spelar den lilla flickan i filmen då hon utan tvivel är den bästa barn skådespelerskan jag har sett på år och dar! Man dras till hennes karaktär omedelbart olikt 99% av alla andra barnskådespelare som endast får en att grina.
Filmen i sig är väldigt vackert gjord med otroligt kreativa miljöer, kostymer och allmänt bra kemi mellan skådespelarna.
Filmens största svagheter är dels dess tempo då det ibland går från 1 till 10 på en sekund och vice versa. Slutet var även något plötsligt men lätt något man kan se förbi.
svag 8/10

X-men apocalypse
Okej, nu har man sett en del X-men filmer genom åren och det har alltid varit en träff eller miss men aldrig något i mitten. Och det är inget undantag i detta fallet.
Nej, det här var utan tvivel den sämsta filmen jag sett i år!
Så många plotholes, dåligt skådespeleri och fruktansvärt skrivet.
Trots att de flesta säger att x-men 3 är seriens sämsta så har Wolverine origins i min åsikt hållt det förnedrande priset. Tills nu.
Sammanfattning, undvik x-men apocalypse!
2/10

Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Jag älskade den filmen när den kom. Tyckte den var helt otrolig och minst lika bra som systerfilmen Being John Malkovich. Men när jag såg om den för ett par månader sedan för första gången sedan dess var jag inte lika imponerad. Det är fortfarande en riktigt bra film men den där känslan av att ha sett något otroligt kanske bara infinner sig första gången?

Själv har jag sett:

Inside Llewyn Davis (2013)

Jag älskade Coen-bröderna från det att Barton Fink kom och följde deras karriär slaviskt. Det kändes som de inte kunde göra en dålig film. Deras lägstanivå var liksom riktigt bra. Sen kom en liten svacka med Intolerable Cruelty och Ladykillers som kändes i första fallet ointressant och i andra fallet en svagare version av originalet. Sedan var det back on track med No Country for Old Men och Burn After Reading som båda var riktigt bra. Sedan sjönk det som en sten med A Serious Man som jag inte kommer ihåg nåt av annat än att jag inte gillade den alls och så True Grit som verkade så lovande men som kändes som en trevlig axelryckning och en därmed en stor besvikelse i jämförelse med vad det kunde ha varit. Då gav jag upp Coen-bröderna kan man säga. Struntade i att hålla koll på deras nya filmer.
Being John Malkovich har sina höjdpunkter men i slutänden är det helt klart en överhypad film.
Jag var visserligen något ung när jag först såg den men minns en rätt så sur smak när eftertexterna började rulla så jag känner inget behov av att se den igen.
Så ska man jämföra den med adaption så vinner helt klart adaption i min bok.

Och vad som gäller Coen bröderna så är väl det en 50/50 chansning numera.
Men inside LD var i mitt tycke en trevlig fläkt. En väldigt jordnära och enkel-relaterad humor med en lättsam story. Vilket jag även fann så fantastisk i big lebowski.
Citera
2017-03-08, 00:49
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
xkcd brukar vara bra och så även i detta fall.

Såg faktiskt om Primer förra månaden och den är fortfarande en sexa i min bok. Jag tycker nog att man borde se den två gånger; den andra gången "förstår" man lite mer. Det är inte heller en särskilt lång film, runt 70 minuter vill jag minnas. Fast å andra sidan är det väl egentligen ett argument mot filmen - för man ska ju inte behöva se en film två gånger.

Eller du kanske menade Upstream Color?

Jo, många filmer tjänar helt klart på att ses om en eller flera gånger (av olika anledningar). Och vem vet, kanske skulle jag uppskatta den betydligt mer vid en omtitt! Det lär dock dröja ett tag i så fall så att jag kan gå in i filmen utan att ha den rätt negativa upplevelsen för färskt i minnet.

Angående spoilern så var det en av flera händelser i filmen som jag läste lite om på Wikipedia/imdb efteråt och då förstod jag i alla fall en gnutta mer än vad jag gjorde när jag faktiskt såg filmen. Det skulle dock vara en ren lögn att säga att jag när eftertexterna började rulla skulle kunna beskriva handlingen mer än att

Nej då, du förstod rätt. Det är nog bara jag som är alldeles för trött och dimmig för att kunna skriva ett helt inlägg utan att klämma in syftningsfel och liknande
Citera
2017-03-08, 01:05
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Eventuellt flyttar en av dem till Frankrike också
Får se om du hänger med nu men man skulle kunna påstå att en av en av dem flyttar till Frankrike.
Citat:
Nej då, du förstod rätt. Det är nog bara jag som är alldeles för trött och dimmig för att kunna skriva ett helt inlägg utan att klämma in syftningsfel och liknande
Vi talade nog förbi varandra lite. Ingen skada skedd i vilket fall.
Citera
2017-03-08, 11:34
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Salesman (2016) | 🌑🌑🌓🌕🌕 |

När deras hus kollapsar tvingas paret Ranaa och Emad flytta till en ny lägenhet. Den förra hyresgästen hade dock tveksamma aktiviteter i lägenheten som kommer slå tillbaka på Ranaa och Emad. Efter en omskakande händelse sätts relationen på prov - samtidigt försöker de koncentrera sig på pjäsen "Death of a Salesman" som de spelar i och som snart ska ha premiär.

Det är förstås poänglöst att skrikgråta över att "fel film vann" men hur den här kunde vinna över Toni Erdmann eller Land of Mine för bästa utländska på Oscars övergår mitt förstånd. Precis som de gav sövande Ida (2013) priset för ett par år sen. The Salesman är också rätt sövande, tempot är lågt och fokuserar på karaktärerna men jag fick aldrig nån riktig känsla för någon av dem. Det är välspelat, men hela tiden så extremt subtilt att man lätt missar nyckelsekvenser. En omtitt med upptejpade ögonlock kanske krävs för att jag ska förstå - men jag kom aldrig in i den hur som helst.

Men det finns en del saker jag gillar. Den hanterar känslor som skam och skuld för kvinnor i Iran som ju lever under förtryck och man kan läsa in lite dold samhällskritik i den. Slutakten blir dessutom ganska nervig - man vet inte vad man kan förvänta sig när det som sakta byggts upp ska få en upplösning. Alla uppdämda känslor hos karaktärerna, ska det explodera eller hur hanteras det när sanningen kommer fram? Då sitter jag åtminstone på halvspänn.

Men som helhet finner jag filmen för långsam, för subtil och det saknas något extra i skådespelet för att fängsla mig. Teaterdelen är sjukt ointressant - förmodligen hade jag behövt mera kunskap om "Death of a Salesman" för att uppskatta dess mening i filmen och kopplingen man kan dra mellan deras privatliv och pjäsen.

Ett stabilt filmhantverk som får godkänt med mersmak men den lyckas inte snärja in mig i dess värld eller få mig riktigt engagerad i karaktärerna. En intressant och förmodligen väldigt ärlig inblick i tabubelagda frågor i Iran är det dock.
Citera
2017-03-08, 12:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Närkontakt av tredje graden (1977)

Människor försvinner oförklarligt, några verkar ha kommit i kontakt med ufos.

Nostalgi, kanske, tyvärr har jag sett den tidigare så mystiken är inte lika stark som den var 1977.
Men jag tycker fortfarande att den är bra, och Dreyfuss kan verkligen spela galen/besatt, eller vad vi nu ska kalla hans tillstånd i filmen.
4/5
Citera
2017-03-08, 13:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
99 homes (2014)

I finanskrisens spår blir många amerikanska familjer vräkta från sina hem.
En av de vräkta väljer att börja arbeta för vräkningsmäklaren.

Ganska intresant drama, belyser etik och moral, men även en krass verklighet där pengar verkligen är allt, precis som det börjar bli även i Sverige.
3/5
Citera
2017-03-08, 19:07
Medlem
Geomeisters avatar
Carrie (1976): http://www.imdb.com/title/tt0074285/...nm_flmg_act_65

För länge sedan måste jag ha sett delar av Carrie på TV eller en annan version av Carrie (det finns väl en rad vid detta laget?) därför visste jag ungefär vad som skulle hända. Det mest intressanta tycker jag är vad om händer EFTER det kända momentet.

Filmen har en minst sagt intressant start. Enligt bonus-materialet var flera tjejer ovillig att gå hela vägen. Därav sitter många halvt påklädda eller så. Dock starkt av dom som vågade gå hela vägen.

Resan till det kända momentet är hit eller miss för mig. Det finns en del bra scener, men även mycket som är daterat. Exempelvis dialogerna mellan Carrie och hennes mamma. Det är för teatriskt för min smak.

John Travolta är med, men han är bara en bifigur. Knappast den manliga huvudskådespelaren som man skulle kunna tro idag. Han var lite kul i scenen där polarna åker förbi. Annars bidrog inte han med mycket.

När det kända momentet har skett tycker jag filmen blir mer intressant. Vad kommer hända? Vart ska hon? Man kan gott säga att den spårar ut, men det allra sista tycker jag var magnefikt.

Efter ha sett ett bonus-material som nästan var lika lånt som själva filmen tycker jag filmen gjorde många rätt. Även om en hel del känns daterat tycker jag dom även fångat mycket på olika plan som gör filmen till en klassiker.

Jag har definitivt ett visst intresse av att se andra versioner och se hur/vad dom satsar på i berättelsen.

Betyg? Stark 3 / 5
Citera
2017-03-08, 23:12
Medlem
Geomeisters avatar
The Big Kahuna (1999): http://www.imdb.com/title/tt0189584/?ref_=nv_sr_1

Ibland ser man en liten film som får en att förstå hur mycket bra dialog och rätt rollista kan göra för en film. Det här är en smal film stämplad som komedi, men vet inte om det är rätt stämpel. Vet knappt vad jag skulle benämna denna som och det är så jag vill ha det. En unik film.

Jag gillar Danny DeVito, men det blir oftast för flamsigt och barnsligt för att det ska nå över en medioker nivå. Här känns han mer mänsklig. Kevin Spacey "is on fire" och tredje killen (relativt okänd?) ger dessa en bra motpol.

En film som givit mig en uns av hopp för mänskligheten

Betyg? 3,5 - 4 / 5
Citera
2017-03-09, 00:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Charade (1963)

En kvinna, med ett väldigt besynnerligt äktenskap, kommer hem till en tom lägenhet. Hon får veta att hennes man hittats mördad.
Det förmodas att en förmögenhet finns gömd, och många verkar vara ute efter den.

En film som helt gått under min radar, efter att ha sett hela filmen, så var den väl sisådär.
Bitvis spännande, bitvis larvig, det hade varit bättre att hålla sig på ett spår.
Flera trevliga bilar sågs i trafikvimlet, Peugeot 403, och en Renault 4, som måste ha varit väldigt ny när filmen spelades in.

Lustigt att någon jämför den med Notoius, hur man nu kan få en sådan befängd tanke.
3/5, hygglig underhållning, med väldigt tvära kast.
Citera
2017-03-09, 10:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Charade (1963)

En kvinna, med ett väldigt besynnerligt äktenskap, kommer hem till en tom lägenhet. Hon får veta att hennes man hittats mördad.
Det förmodas att en förmögenhet finns gömd, och många verkar vara ute efter den.

En film som helt gått under min radar, efter att ha sett hela filmen, så var den väl sisådär.
Bitvis spännande, bitvis larvig, det hade varit bättre att hålla sig på ett spår.
Flera trevliga bilar sågs i trafikvimlet, Peugeot 403, och en Renault 4, som måste ha varit väldigt ny när filmen spelades in.

Lustigt att någon jämför den med Notoius, hur man nu kan få en sådan befängd tanke.
3/5, hygglig underhållning, med väldigt tvära kast.

Jag tror att det är mer en film för kvinnor, faktiskt. Audrey Hepburn var ju aldrig en favorit hos världens män, men däremot var hon kvinnornas ideal - och är många kvinnors ideal fortfarande. Det är något evigt tror jag: hon är mycket snygg utan att vara påfallande sexig - det finns inte ett uns vulgaritet hos henne. Hon är den borna ladyn: slank, stilfull, sofistikerad. I filmen är hon även tolk (i EU-parlamentet var det va?), och detta - internationellt arbete på hög nivå, språkkunskaper - känns ju också sofistikerat och åtråvärt! Sådant som man skulle vilja se för sin dotter, typ.

...och så får man sitta och beundra Cary Grant..!
Citera
2017-03-09, 10:39
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0039694/

The Paradine Case (1947). Rättegångsdrama, men mycket mer än "bara" ett rättegångsdrama. En stjärnadvokat (Gregory Peck) försvarar Mrs Paradine, en vacker, hård och mystisk kvinna (Alida Valli) som står åtalad för mord på sin make. Det står snart klart, att advokaten har börjat känna ett engagemang i sin klient som är långt utöver det som hans yrkesroll kräver... Hon däremot, verkar vara mer kär i den avlidne makens betjänt... Charles Laughton spelar domaren, och Ann Todd spelar advokatens hårt prövade hustru. En stjärnuppsättning skådespelare alltså, och det märks!

Såg om denna i går kväll, det är en mycket bra film, en av mina få tiopoängare. Man kan se den hur många gånger som helst trots att man vet slutet, och det anser jag är definitionen på en riktigt bra film.

Men den största upplevelsen får man såklart första gången, när man spänt undrar hur det ska gå: ska Mrs Paradine visa sig vara skyldig eller oskyldig? Ska advokaten få henne fri eller inte? OM han får henne fri - kommer han att lämna sin fru för att leva med henne då? Idag är ju detta senare inte en så jättestor grej (utom för fruarna som drabbas såklart), men när man ser en gammal film kommer man på något sätt in i den tidens mind frame, och man kan KÄNNA hur fruktansvärt hemskt det skulle vara... inte bara för frun utan för advokaten (skulle han ens kunna fortsätta sin karriär som jurist?), för alla runt dem, för hela samhället - som ju upprätthålls av alla kärnfamiljer som utgör de minsta byggstenarna i ett stabilt samhälle. (Eller så tänkte folk i alla fall på 1940-talet, och helt fel ute var de nog inte - om man ser till hur det har blivit nu med alla vinddrivna, psykiskt sjuka barn och tonåringar och annat elände...)

Men det finaste är ändå skådespeleriet. Alla skådespelarna är förstklassiga, men för att bara ta huvudrollsinnehavaren som exempel då: Gregory Peck. T.ex. när han befinner sig på godset där hans klient levde med sin man. Han frågar en tjänare om hon brukade rida ensam - och man känner spänningen i frågan, då han är orolig för att hon ska ha ridit tillsammans med betjänten. Och så lättnaden i hans ansiktsuttryck när han får svaret att hon brukade rida ensam. Eller när han är uppe i kvinnans sovrum. Hur man ser att han tycker att det är ett TEMPEL - den dyrkade har ju sovit där! Hur han SMEKER hennes porträtt, hennes säng, hennes underkläder med blicken... Det är små, små skiftningar i minspelet och blicken, ackompanjerat av stämningsskapande musik, och man känner så mycket MED honom - alla som någon gång har varit förälskade kan känna igen sig på pricken i känslorna..! (Att Gregory Peck var oerhört snygg och stilig där gör ju inte precis saken sämre! )

Oerhört bra film - jag skulle kunna ta upp hur mycket utrymme som helst med att beskriva allt som är bra i den, men ska inte göra det! Rekommenderas varmt.

10/10
Senast redigerad av Merwinna 2017-03-09 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in