http://www.imdb.com/title/tt0990362/
Clara och Franciskus (2007) Mycket fin lång (3 h, 20 min) långfilm om helgonen Franciskus och Clara av Assisi när de vandrade på jorden. En av dessa filmer som man blir alldeles omtumlad av! Följer både verkliga händelser (eller vad man känner till om dem) och kända legender på ett trovärdigt och respektfullt sätt. Vackert, rörande, romantiskt, poetiskt, och även humoristiskt - för Guds lille fattige hade humor, annars hade han nog inte stått ut! Även fina bilder från Italien på 1200-talet. Vackra medeltidskläder, smycken, slöjor och håruppsättningar.
Ettore Bassi (för mig tidigare helt okänd) gör en fantastisk rolltolkning. Han spelar bra i alla lägen, både när han ska vara mänsklig och helgonlik. Man får se hans utveckling från bortskämd yngling till förvirrad och osäker sökare - och så småningom en trygg och säker ledargestalt för sin snabbt växande munkorden.
Clara spelas av Maria P. Petruolo (även hon för mig tidigare okänd). Jag tycker inte att hon är helt rätt för rollen tyvärr. Hon är mycket vacker, men det är något både spotskt och bimboaktigt över hennes skönhet. Det fanns åtminstone två unga skådespelerskor i filmen som hade passat bättre i den kvinnliga huvudrollen, för de var lika vackra men ljuvare, modestare. Annars skildras Claras saga mycket fint. Som när föräldrarna försöker få henne att ändra sig angående klosterlivet, genom att välja en tilltänkt make åt henne - som visar sig vara både supersnygg och sexig och belevad! Och när väninnorna lägger sina bebisar i hennes armar och talar om kärleken till sina barn, för att hon ska förstå vad hon missar om hon väljer doket.
Scenen där Clara tar farväl av Franciskus och hans (och hennes) närmaste vänner, och går in i sitt EGET kloster där hon sedan ska stanna, avskiljd från världen, i 40 år, är magnifik och hjärtknipande!
...för visst var det väl lite jordisk kärlek mellan dem också? Detta tar filmen också upp, som när F:s närmaste man säger: "är du säker på att det är Gud Clara älskar... och inte DIG, Fransciskus?"
9/10