2016-09-22, 16:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Gröna hatten (1928)

Greta Garbo i spännande drama, där hon tillhör en våghalsig, rik, och ökänd släkt som blir olyckligt kär i sin barndoms kärlek.

En typisk Merwinnafilm (du har blivit en egen genre), oväntat fängslande historia med många bottnar och vändningar.
Greta visade sig ha en rejäl arsenal med små, men betydelsfulla uttrycksmedel, hyllningarna i pressen var inte obefogade.
I kontrast var den, sällsynt stele, John Gilbert, han rörde sig nästan som gubbe i simsspelet.
En Hispano suiza med hysteriskt stor sökarlykta blir filmens bilbehållning.

Edward von Past på piano på cinemateket, Stockholm, var som vanligt lysande.

Jag blev överraskad, 4/5

Ja, det låter faktiskt som något för mig. Ska leta efter den!

Jag har också blivit förvånad när jag sett Greta Garbo, för att hon visat sig vara en så bra skådespelerska. Man tror ju liksom inte det, man tror att hon är ett PR-fenomen (och såklart ett ovanligt vackert ansikte) enbart.
Citera
2016-09-22, 17:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det låter faktiskt som något för mig. Ska leta efter den!

Jag har också blivit förvånad när jag sett Greta Garbo, för att hon visat sig vara en så bra skådespelerska. Man tror ju liksom inte det, man tror att hon är ett PR-fenomen (och såklart ett ovanligt vackert ansikte) enbart.
Ja, det har varit mitt intryck också, men man får visst omvärdera henne.

När jag tänker efter så är det väldigt länge sedan jag såg någon film med Greta, det var väl i tonåren, och då är man kanske så mottaglig för nyanser, i varje fall var inte jag det.

Det var förvånsvärt många som gick och såg en stumfilm en onsdagkväll, närmare tvåhundra skulle jag uppskatta det till.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2016-09-22 kl. 17:54.
Citera
2016-09-22, 18:07
Medlem
JefCostellos avatar
Rope (1948)

Kammarspel som utspelas i en flott våning där två unga män (John Dall & Farley Granger) precis tagit livet av vännen David, som de anser vara lägre stående. Philip (Granger) är nervös och osäker, men Brandon (Dall) är en tvättäkta ärkepsykopat som njuter av situationen; det räcker inte med att David tagits av daga, en fest skall även hållas i våningen samma dag och till den är bland annat Davids föräldrar bjudna. Även mördarnas gamla lärare Rupert (James Stewart) är inbjuden; en klipsk men suspekt figur vars idéer om över- och undermänniskor tidigare påverkat Brandon och Philip. Davids döda kropp finns kvar i rummet, placerad i en kista.

Hitchcock i toppform, detta. Tekniskt finlir med långa tagningar, och föredömligt tight (kammarspel kan annars bli lite sega om ni frågar mig) med sina 80 minuter. Dessutom hans första färgfilm om jag förstått det hela rätt. MVP i ensemblen går inte, som man kunde trott, till Stewart utan till John Dall, vars psykopat både är avskyvärd och underhållande.

Satte 3+ på filmen direkt efter pga att...

Det är dock bara mindre anmärkningar, nu får Rope det betyg den förtjänar och kliver upp på förstaplats av mina 15 sedda Hitches. (tillägger dock att Vertigo, Psycho och North By Northwest är sedda men inte betygsatta och någon ur den trion kommer troligen ta över förstaplatsen vid omtitt)

4/5
Senast redigerad av JefCostello 2016-09-22 kl. 18:13.
Citera
2016-09-22, 18:36
Medlem
Fjantors avatar
Ghostbusters (2016) - http://www.imdb.com/title/tt1289401/?ref_=nv_sr_1

Ja vad ska man säga..
Den funkade att slökolla på..
En del visuellt snygga effekter..
Handlingen kändes lite sådär..
Hände lite för mkt på en gång...

2/5
Citera
2016-09-22, 21:38
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0990362/

Clara och Franciskus (2007) Mycket fin lång (3 h, 20 min) långfilm om helgonen Franciskus och Clara av Assisi när de vandrade på jorden. En av dessa filmer som man blir alldeles omtumlad av! Följer både verkliga händelser (eller vad man känner till om dem) och kända legender på ett trovärdigt och respektfullt sätt. Vackert, rörande, romantiskt, poetiskt, och även humoristiskt - för Guds lille fattige hade humor, annars hade han nog inte stått ut! Även fina bilder från Italien på 1200-talet. Vackra medeltidskläder, smycken, slöjor och håruppsättningar.

Ettore Bassi (för mig tidigare helt okänd) gör en fantastisk rolltolkning. Han spelar bra i alla lägen, både när han ska vara mänsklig och helgonlik. Man får se hans utveckling från bortskämd yngling till förvirrad och osäker sökare - och så småningom en trygg och säker ledargestalt för sin snabbt växande munkorden.

Clara spelas av Maria P. Petruolo (även hon för mig tidigare okänd). Jag tycker inte att hon är helt rätt för rollen tyvärr. Hon är mycket vacker, men det är något både spotskt och bimboaktigt över hennes skönhet. Det fanns åtminstone två unga skådespelerskor i filmen som hade passat bättre i den kvinnliga huvudrollen, för de var lika vackra men ljuvare, modestare. Annars skildras Claras saga mycket fint. Som när föräldrarna försöker få henne att ändra sig angående klosterlivet, genom att välja en tilltänkt make åt henne - som visar sig vara både supersnygg och sexig och belevad! Och när väninnorna lägger sina bebisar i hennes armar och talar om kärleken till sina barn, för att hon ska förstå vad hon missar om hon väljer doket.

Scenen där Clara tar farväl av Franciskus och hans (och hennes) närmaste vänner, och går in i sitt EGET kloster där hon sedan ska stanna, avskiljd från världen, i 40 år, är magnifik och hjärtknipande!

...för visst var det väl lite jordisk kärlek mellan dem också? Detta tar filmen också upp, som när F:s närmaste man säger: "är du säker på att det är Gud Clara älskar... och inte DIG, Fransciskus?"

9/10
Citera
2016-09-22, 22:08
Medlem
bombaccis avatar
Creed (2015).

Vill bara att Rocky/Stallone ska ha det bra

Creed får 5/10 godkänt.
Citera
2016-09-23, 00:49
Medlem
Filmen nerve, spännande action thriller med Dave Franco och Emma Roberts. Spännande bra handling och koncept får 7/10 av mig. Långt över förväntan.
Citera
2016-09-23, 09:09
Medlem
slowjamzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Don't Breathe 2016

En film om 3 inbrottstjuvar/ungdomar som vill ha ett bättre liv. Ledaren i gänget vars flickvän är en av de 3 blir tipsad om ett hus där minst 300.000 dollar ska ligga.Huset ligger vid ett öde kvarter och ena killen i gänget har en pappa som säljer larm. Detta gör att han har tillgång till nycklar till alla husen och kan koderna.

Så de spanar innan och inser att ägaren är blind som de anser är till deras fördel. De får även höra att han är en krigsveteran som förlorat en dotter i en bilolycka. Detta går såklart snett då krigsveteranen är lite paranoid av sig och satt lås överallt. När de väl kommit in i huset så blir det upptäckta av krigsveteranen och det blir en kamp om överlevnad för att komma därifrån.

Måste säga, redan när jag såg trailern hade jag stora förväntningar på denna film. Såg riktigt spännande och bra ut på många sätt. Måste säga tyckte verkligen att den gav allt. Riktigt imponerad på många sätt. En riktigt spännande och välgjord thriller/skräck. Visst lite jump scares, men det var inte fokus på filmen. Filmen var smart och välutväcklad på många sätt. Mycket i storyn som utfördes på ett genomtänkt och spännande sätt. Man kände verkligen hur nervkittlande och hur farlig situationen blev.

En av mina favorit filmer som jag har sett i år helt klart. Hade också en riktig bra tvist, men som förstörde lite pga 2 saker 1 STOR SPOILER
, detta hintades inte alls i trailern och gillar verkligen filmer som gör så, var en stor överraskning MEN

nr 2

Men filmen var riktigt bra gjort, många saker som hängde ihop. små saker som hände tidigare i en scen och dök upp senare i en annan scen. Väldigt imponerad av manus författaren/na(?) skådespelarna var riktigt bra, hur det var filmat ja nästintill allt.

Slutet kunde gjorts lite bättre, men annars var det en bra film rätt igenom

så denna film får 9.5 ja snudd på en 10a har den kanske jag som missade den detaljen i spoilern 1 spoilern 2 drar absolut inte ner betyget. Det som drog ner betyget var någon liten ologisk detalj, men nästintill perfekt.

så supernöjd med denna film, överförväntan faktiskt. Se den !!

Riktigt sugen på denna. Var/hur/när såg du den?

/slwjmz
Citera
2016-09-23, 10:43
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowjamz
Riktigt sugen på denna. Var/hur/när såg du den?

/slwjmz

Går på bio. Skall själv se den ikväll.
Citera
2016-09-23, 11:34
Medlem
Dr_Dollars avatar
Snowden
https://www.youtube.com/watch?v=QlSAiI3xMh4

Trailern var betydligt bättre än filmen.
Dock tycker jag handlingen i sig är ett väldigt intressant ämna att diskutera.
Men...nää, den här filmen fick inte min kuk att resa sig.

2/5
Citera
2016-09-23, 17:37
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Snowden
https://www.youtube.com/watch?v=QlSAiI3xMh4

Trailern var betydligt bättre än filmen.
Dock tycker jag handlingen i sig är ett väldigt intressant ämna att diskutera.
Men...nää, den här filmen fick inte min kuk att resa sig.

2/5

Lite 300-syndrom över filmen? Att trailern var bättre.. Tack för tipset iaf.
Citera
2016-09-23, 17:40
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Creed (2015).

Vill bara att Rocky/Stallone ska ha det bra

Creed får 5/10 godkänt.

Började nästan gråta efter 6:an.. Såg alla från början under en vecka då jag inte hade sätt en enda tidigare och herregud att dom orkar göra filmerna efter 4:an som skulle ha spikats in som sista kapitlet i filmserien.

Och en annan sak. Jag tål inte att se Rambo-filmerna efter jag såg Rocky-filmerna. Lite som med huvudskådespelaren i Dexter, jag kan bara inte se honom i Six feet under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in