2019-03-27, 15:17
Bannlyst
Schindler’s List (1993)

Filmen var bra, men också läskig och verklighetsbaserad. Sig mig om filmen är verklighetsbaserad?
Galet bra film som sagt och jag gillar Liam (Oskar) som skådespelare. Lyckas bra med filmen.

9/10
Citera
2019-03-27, 20:08
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.imdb.com/title/tt0069278/?ref_=fn_al_tt_1

Skyjacked (1972). Bra flygkatastroffilm/kapardrama som jag faktiskt helt missat ända till nu. En sergant som tjänstgjort i Vietnamkriget har gjort något icke-ärofullt - vad får man inte veta - och därför avskedats från armén. I hans fantasi föreställer han sig dock en helt annan scen: hur han anländer hem från kriget till parader, pompa och ståt, får ta emot en medalj ur generalens hand, och hans föräldrar står längst fram och är så stolta...

Kontrasten mellan dröm och neslig verklighet har drivit honom till galenskap, och nu har han fått för sig att han ska erbjuda sig till Sovjet i stället - de ska nog uppskatta honom efter förtjänst! Psykologin är trovärdig; det går att förstå hur han har trasslat till det så för sig i tankarna. För att komma till Moskva kapar han ett passagerarflygplan.

Det är bra skådespelare överlag, inte de B-skådespelare som används i katastroffilmer idag. James Brolin gör rollen som kaparen perfekt: han får fram både det veka, det kränkta och det storhetsvansinniga. Charles Heston är också mycket bra som flygkaptenen. Han skulle egentligen inte ens behöva agera (fast han gör det också mycket bra); han behöver bara VISA SIG i sådana roller, för han har det perfekta "kaptensutseendet" med kraftiga, välskulpterade manliga anletsdrag och stålhårda ögon.

Flygscenerna är realistiska så vitt jag kan bedöma det, och man får även se några stridsflygplan göra konster... det blir till och med lite humor med de senare!

Slutet var både förutsägbart och inte:

8/10
Citera
2019-03-27, 22:12
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Låter ju som en film man verkligen bör skippa, Mötley är ju det sämsta jävla bandet i den där kategorin med, Vince Neal är ett jävla rövhål som körde ihjäl en finsk snubbe och kom typ undan med det.

Jag tyckte det var en hyfsat underhållande bagatell. Gav den 5/10 på Imdb.
Citera
2019-03-27, 22:18
Triple frontier med Ben Affleck. Hade höga förväntningar. Knappt ok action. Kunde varit lite kortare. Betyg 6 av 10.
Citera
2019-03-28, 01:27
Medlem
aina08s avatar
Triple Frontier (2019)

Action 2019
Längd 2h 5 min
Ben Affleck
Charlie Hunnam (Jackson "Jax" Teller, Sons of Anarchy)
Adria Arjona
Pedro Pascal
Oscar Isaac
Garrett Hedlund

Fem amerikanska före detta soldater i ekonomisk knipa planerar att råna en knarkkung på miljoner – men deras djärva plan förvandlar dem själva till måltavlor.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Fo3yRLLrXQA

Brukar inte se action speciellt ofta men tyckte att den här verkade bra.
Såg den på Netflix och den var väl ok, men inte mycket mer.
Ganska lam action med väldigt lite spänning. Hade hoppats på mer av dessa skådisar.
Dom som kommenterat filmen på Youtube, till trailern kan inte sett mycket film innan

Betyg: 2,5 av 5
Senast redigerad av aina08 2019-03-28 kl. 01:33.
Citera
2019-03-28, 03:56
Bannlyst
The Exorcist (1973)

The Exorcist är en av de bästa skräckfilmerna och ska ses på natten för mer kuslighet. Otrolig film. Jag älskar kusligheten.

10/10
Citera
2019-03-28, 04:38
Bannlyst
Aquaman (2018)

Ungefär lika bra som tidigare filmerna av DC.
Känns som man lagt allt krut på CGI och kollat i b hyllan på skådisarna.
Dolph Lungren bla.
Känns ganska fel castat på många som man tvekar till, gäller han som spelar Aquaman också.

Ibland otroligt snygg Cgi och filmen är väl sevärd men inget märkvärdigt.

6.5/10

https://m.imdb.com/title/tt1477834/?ref=m_nv_sr_1
Citera
2019-03-28, 11:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The cruel Tower (1956)

Kärleksintriger på hög höjd.

Min lilla crush (heter det så ?) på Mari Blanchard fortsätter.

Mari är mycket vacker, men filmen som helhet var väl måttligt spännande.
Dock var det en lite annorlunda miljö.
3-/5
Citera
2019-03-28, 14:49
Medlem
Vobblers avatar
Paddleton 2019

Filmen handlar om två grannar som spenderar sin fritid med att umgås, käka pizza och kolla på kung fu-filmer. Efter ett cancerbesked ger de sig ut på en roadtrip.
Välspelat av Ray Romano och Mark Duplass

Betyget blir 8/10.

https://www.imdb.com/title/tt8041276/?ref_=nv_sr_1
Citera
2019-03-28, 15:43
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Triple Frontier (2019)

Action 2019
Längd 2h 5 min
Ben Affleck
Charlie Hunnam (Jackson "Jax" Teller, Sons of Anarchy)
Adria Arjona
Pedro Pascal
Oscar Isaac
Garrett Hedlund

Fem amerikanska före detta soldater i ekonomisk knipa planerar att råna en knarkkung på miljoner – men deras djärva plan förvandlar dem själva till måltavlor.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Fo3yRLLrXQA

Brukar inte se action speciellt ofta men tyckte att den här verkade bra.
Såg den på Netflix och den var väl ok, men inte mycket mer.
Ganska lam action med väldigt lite spänning. Hade hoppats på mer av dessa skådisar.
Dom som kommenterat filmen på Youtube, till trailern kan inte sett mycket film innan

Betyg: 2,5 av 5

Tycker också denna var väldigt lam samt väldigt orealistisk. En allmänt trött på allt Ben Affleck (som vanligt) hade lika gärna kunnat vara Nick Dunne från Gone Girl som var där i djungeln, gjorde inte filmen bättre.
Citera
2019-03-28, 17:00
Bannlyst
Triple Frontier (2019)

Som vanligt en halvdan Netflix film.
Ja håller med tidigare recensioner om att Ben Affleck är dålig i denna, han ska nog hålla sig till att stå bakom kameran.
Inget speciellt bra action rulle som handlar om girigheten hos 5 soldater.

6/10

https://m.imdb.com/title/tt1488606/?ref=m_nv_sr_2
Citera
2019-03-28, 17:46
Medlem
aina08s avatar
American Sniper (2014)

Skådespelare:
Bradley Cooper (även en av producenterna i filmen)
Sienna Miller

Tid: 132 min.

Krigsfilmsdrama regisserad av bla Clint Eastwood.
Filmen är baserad på en bok och handlar om Chris Kyle som tjänstgjorde under Irankriget som prickskytt. Han blev känd som den prickskytt som dödat flest fiender i den amerikanska arméhistorien.

2015 nominerades filmen till sex Oscars.
Bästa film, Bästa manliga huvudroll, Bästa manus efter förlaga, Bästa ljud och Bästa klippning.
En vinst blev det för Bästa ljudredigering.

En film som passar sig utmärkt med bioljud med sina ljudeffekter, vilket gör filmen ännu bättre.
Filmen va ganska bra även om det inte är en film som går in på någon av mina topplistor.
Det blir lite amerikaniserat som så vanligt i amerikanska krigsfilmer men inte till någon överdrift. Filmen känns realistisk och verklig utan att vara extremt blodig.
Bra skådespeleri av Bradley Cooper.

Slås framför allt av två saker efter att ha sett filmen. Dels hur rörigt det är i skallen på många som deltagit i krig och sen ska tillbaka och leva normalt efteråt. Det måste vara väldigt kämpigt att leva med.
Sen väcks en fundering över hur det skulle vara om Sverige hade en bråkdel av den patriotisms som finns hos amerikanarna.
Där är man stolt över sitt land och sitt folk (ibland lite väl kanske) medan det i Sverige är nåt fult att vara patriot och vilja stå upp för sitt land.
Vore intressant att se en film om svenska soldaters arbete.
Sista minuterna av filmen är kanske det som ändå är bäst och väcker mina tankar...

Betyg: 3,5 av 5
Senast redigerad av aina08 2019-03-28 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in