Wonder Woman (2017)
Innan hon blev Wonder Woman var hon Diana, prinsessa av Amazonerna, tränad att bli en oövervinnerlig krigare. Hon är uppvuxen på en skyddad paradisö men när en amerikansk pilot kraschar där och berättar om en massiv konflikt som härjar i världen utanför lämnar hon ön. Diana lämnar sitt hem, övertygad om att hon kan stoppa hotet. Tillsammans med människan slåss hon för att stoppa alla krig och upptäcker då inte bara sina fulla krafter utan även sitt sanna öde.
DCU har inte direkt haft en bra filmografi. Man of Steel, Batman v. Superman & Suicide Squad har alla tre varit undermåttliga. Även ifall Suicide Squad var den som var mest underhållande av de tre, var den långt ifrån perfekt och mycket var tack vare Will Smith och Margot Robbie i huvudrollerna som gjorde filmen.
Wonder Woman var sista chansen för DCU att förbättra sig och för mig att ge dem en sista chans, om detta universum de bygger upp.
Så på den fronten har Wonder Woman mycket att bära på, efter tre besvikelser. Men den har även en annan sak den måste gå mot också. Det är första gången vi har en Wonder Woman film. Där har varit flertals serier, och tv-filmer och tecknade filmer. Men aldrig en högbudget med ett stort filmbolag bakom sig. På den fronten är detta första Wonder Woman filmen, och det är fan i mig på tiden!
Jag har väntat länge på att få säga detta. Men äntligen! Vi har en Wonder Woman film, och den är mycket bra! Jag hoppas innerligt att DCU tar lärdom av denna filmen och förstår vad vi vill ha från dessa filmerna.
Varför är den så bra då?
Kanske för att filmen enbart fokuserar på karaktären Diana, och bygger upp henne som en karaktär där hon går igenom en historia från början till slut. På sätt och vis en origin story, utan att lägga en massa fokus på andra karaktärer och universumet.
Så får vi här en centrerad film med Diana i fokus och vi får lära känna henne. En superhjältefilm gjord rätt helt enkelt.
Jag vet det låter skrämmande med att säga origin story i dessa dagar, jag själv är inget fan av dem. Men med tanke på hur DCU har gjort i sina tidigare filmer, behövs det här. Där är en publik där ute som inte vet något om Diana/Wonder Woman. Jag vill även tillägga att det är en bra origin story, vilket alltid är glädjande.
Filmen har även humor. Den tar sig inte själv på blodigt allvar, utan har skoj längs vägen. Ni vet, som en riktig superhjältefilm? Det är ingen rama skrattfest jag snackar om här, men där är humor och underhållning längs vägen som verkligen lyser upp filmen.
Jag ska även tillägga färger! Där är färger i filmen! Jösses existerar det ens i detta universumet? Tydligen, och jag är glad att där är färger!
Nu låter det kanske som att jag hyllar filmen över att den gör något Marvel kanske hade gjort. Men faktum är så känns det inte som en Marvel film, det känns som en DC film. Fast gjord på rätt sätt. Där är skillnad på DC och Marvel, och när DC får till det, märks det, men det känns aldrig kopierat från en Marvel film, utan är sin egna grej.
Gal Gadot som Wonder Woman var jag osäker på, även efter jag sett Batman v. Superman, trots att hon var en av de bättre sakerna med filmen. Men här visar hon verkligen sina förmågor, och hon har sålt mig helt i rollen, och jag är övertygad om att hon är rätt val för rollen.
Hennes skådespel här är väldigt övertygande, allt från de komiska bitarna där hon är ovetandes om hur det fungerar hos oss människor, eller de dramatiska stunderna där hon inser hon inte bara kan stå och titta på när andra far illa till. Det räckte med ögonen och hon sålde mig direkt.
Kemin mellan Gal Gadot och Chris Pine är också väldigt bra. Chris Pine har charmen och utseendet, men han är även en bra skådespelare och hans scener tillsammans med Gal Gadot är bra. Jag gillar scenen där de dansar i snön, eller när de är vid flygplansfältet i slutet.
Actionscenerna är också fantastiska. Det sprider ut dem under filmens gång, men varje actionscen är en fröjd för ögat. Ibland kanske lite för datatungt, men i det stora hela tycker jag ändå fighterna och kameraarbetet är bra.
När Wonder Woman musiken kickar igång när hon bär sin utrustning första gången och går ut på fältet i slow-mo fick jag seriöst rysningar. En av mina favorit superhjältar äntligen på den stora duken får den rätta introduktionen!
Nu känns det som att jag anser filmen är fläckfri och helt perfekt. Men nej så är det inte. Det är ingen perfekt film.
Största problemet är nog det som är största problemet i dagens superhjältefilmer, skurken. Skurken får aldrig tillräckligt med tid för att förklara vad dess officiella plan är, och när det egentligen bara är att ta över världen känns det ganska så tamt och fattigt. Som att man fick slut på idéer. Det är även inne att där ska vara en "twist", om vem den riktiga skurken egentligen är. Jag kommer inte nämna vem det är, men det var lite för uppenbart och ännu en gång ingen direkt mål till varför.
Jag kunde även tycka slutet var lite väl likt slutet med Doomsday i Batman v. Superman. Fast gjort betydligt bättre ska tilläggas, men jag hade gärna velat se något mer avskalat till den här filmen.
Idén att sätta filmen vid första världskriget gillar jag också. Vad jag förstått så är det andra världskriget i serietidningarna, men att de ändrade i filmen för att inte få allt för många förknippningar med Captain America. Vilket jag kan förstå.
Filmen har lite utav en matiné känsla till sig, fast på ett positivt sätt.
I sin helhet är Wonder Woman en mycket bra film som verkligen levererar. DC har äntligen fått till det med en av sina filmer i sitt universum, och mycket tack vare en egen story som enbart fokuserade på sin karaktär utan att hoppa till en massa andra, eller bygga upp ett universum. Det var en origin story om hur en av de ballaste superhjältarna kom till.
Gal Gadot är väldigt bra i rollen och har verkligen sålt mig som karaktären. Hennes kemi med Chris Pine är också en av filmens höjdpunkter. Men jag kan inte understryka nog över underhållningen filmen behåller. Den lyckas med både humor, action, drama och karaktären. Är alla ingredienser som verkligen lyckas i denna filmen.
Det negativa är skurken, som vanligt läggs det inte mycket tid på skurken och det gör så man bryr sig mindre om dess riktiga plan och varför. Jag hade gärna velat haft något mindre avskalat slut än en repris på Doomsday, fast det var gjort bättre här.
Wonder Woman är en perfekt och mycket bra film på egna ben, för den behöver inte förlita sig att vara en del av universumet, precis som med första Iron Man filmen.
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0451279/?ref_=tt_rec_tt
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=VSB4wGIdDwo