Citat:
Ursprungligen postat av
FugitiveDuck
Helt klart Denis Villeneuves bästa, i mina ögon. En sån där "gör vad fan du vill"-film som går all-out i tokigheter. Creepy och obegriplig (fast på ett bra sätt).
Kanske är nåt för mig? Älskade
Prisoners men hatade
Nawals Hemlighet.
Jag såg:
The Wolf Man (1941)
Urbota fånig handling där saker inte hänger ihop och folk beter sig ologiskt. Utan att spolia för mycket ska jag nöja mig med att ge tre exempel.
Kärlekshistorien: huvudrollen vinner fnittrigt förtroende och intresse från flickan genom att bete sig som den mest obehaglige stalker man kan tänka sig. På ett skämtsamt vis i och för sig, men det är rätt uppenbart att endast psykiskt sjuka kvinnor skulle ropat på hjälp om det hänt i verkligheten.
Polisutredningen: efter första mordet finns en fullständigt solklar huvudmisstänkt. Allt pekar på att han är skyldig, inget på att han är oskyldig. Inget. Vad gör polisen? Släpper honom lös för det är nåt som är lite konstigt med det hela. Det skulle kunna gått till på ett oerhört mycket mer långsökt vis resonerar man, som dessutom inte implicerar mord men väl dråp eller vållande till annans död så de borde ändå häktat honom för brott.
Varulvskonsistensen: varför är den första varulven som biter huvudrollsinnehavaren i skepnad av en varg rätt och slätt, medan huvudrollsinnehavaren i sin varulvsform är en hårig humanoid med stora huggtänder? För att manuset blir omöjligt om första varulven inte ser ut som ett djur. Någon annan förklaring finns inte. Och det gör ju att filmen brister i konsistens. Jag gillade inte heller att varulven i mänsklig form ser ett magiskt märke i handen på sitt nästa offer (i varulvsform). Det känns helt ologiskt och man undrar bara hur det funkar. Någon form av determinism förutsätts för att logiken ska hålla.
Men filmen är klart sevärd och till och med ganska bra ändå enbart på grund av det visuella. Fotot är verkligen skitsnyggt, och kulisserna man byggt upp med ödesmättade kolsvarta kolosser till träd och den vita dimman som rullar in är imponerande och stämningsfull. Liksom kyrkogårdarna och en del annat. Som så vackra ödesmättade tavlor att jag var tvungen att pausa ibland för att njuta av det.