En mystery/thriller som höll mig klistrad vid rutan genom hela filmen. Michael Caine gör återigen en bra roll, så även Jude Law. Men saknade en twist på slutet, ganska förutsägbart slut. Filmen skulle haft potential till mera, men får nöja sig med en 6,5 av 10.
En ung dam gäckar polisen genom djärva kupper utförda från tak.
En kväll ramlar en ung kvinna ner genom en adelsfamiljs glastak.
Svensk komedi med ypperliga skådespelare, som tyvärr inte kommer till sin rätt.
Redan titeln avslöjar vad som kommer att ske, men om man bortser ifrån det så återstår en ganska konstig blandning mellan komedi och deckare.
2+/5
The Caretaker (2016). Ung kvinna, Mallorie, tvingas ta hand om sin åldrade, psyksjuka, häxlika mormor i fantastiskt kråkslott. Mallorie har även själv psykiska problem - ett ärftligt släktdrag eller en följd av att ha vuxit upp med mormodern, då mamman försvann när hon var liten? Mallories pojkvän flyttar också in, mot mormoderns vilja. Bäddat för konflikter och psykologiska dramer, familjehemligheter som kommer fram o.s.v.. Kanske finns där även något övernaturligt i huset?
Precis som med den förra filmen jag recenserade idag, så lovar denna film mer än den håller. Men den levererar i alla fall mer (än "I know you're in there", alltså). Det FINNS i alla fall mysterier som får sin lösning, även om hela historien är ganska dum.
5/10
Senast redigerad av Merwinna 2016-10-22 kl. 18:08.
Abattoir (2016). Precis som med de två andra, så började historien spännande och intressant. Även här handlade det om oklara familjeförhållanden, försvunna föräldrar, vuxna barn som söker sitt ursprung och svaren på familjemysterier. Men det visar sig snart att historien är helt bisarr, helt absurd. Bara dum.
Filmmakarna har inte heller förstått, att det inte blir mer skrämmande bara för att man vräker in väldigt många spöken, väldigt många dödsscener och väldigt mycket blod - utan tvärtom så ledsnar man när det blir för mycket av allt och under för lång tid. De bra skräckfilmerna är de återhållsamma och kusliga, som byggs upp långsamt och där man verkligen blir rädd när man äntligen får se det otäcka.
Bra skådespelare, fint foto och påkostade scenerier och effekter - men det hjälper inte här...
Viggo Mortensen spelar en pappa som bor med sina sex barn ute i skogen i nordvästra USA. De spenderar dagarna genom att lära sig överlevnad i naturens terräng och kvällarna att läsa, typ bli hemskolade. Pappan har valt att barnen ska ha så lite kontakt som möjligt med det övriga samhället, men en händelse gör att de tillsammans får bege sig ut på odyssé på de amerikanska vägarna.
Detta indiedrama har fått ganska mycket uppmärksamhet och det höga IMDb-betyget på 8.0 är ganska ovanligt för denna typ av film. Mina förväntningar var dock låga och ja det var nog tur för det här var ingen höjdare. Väldigt manipulativ (musik för att förstärka känslor konstant), klichéfyllt och intrigerna hade man sett förr. De manipulativa manusförfattarna vill att du ska fnissa åt familjens "lustigheter" såsom att de firar Noam Chomsky Day istället för jul, alla barnen får dricka vin, äldste sonen träffar en tjej på en campingplats som han vill gifta sig med typ minuten innan de har sex m.m. Men det var aldrig särskilt roligt.
Viggo Mortensen var dock i vanlig ordning bra som familjefadern som både är ödmjuk och kärleksfull mot barnen, men ändå strikt och disciplinerad. Även de yngsta barnen gjorde fina insatser med roliga repliker; de fick mig att dra på smilbanden ibland.
Filmen gjorde bra ifrån sig genom att påvisa både de positiva och negativa sidorna att bo utanför samhället samt i samhället, så på den punkten var den inte så svart och vit som jag befarade. Men som helhet ganska förutsägbar.
Helan och Halvans sista film, vari Helan ärver en ö, och en båt.
På vägen lyckas man skapa storpolitik.
Snubblandet känns lite förgånget, när dessa överåriga herrar gör samma trick som på 30-talet.
Omedvetet visar man faktiskt upp ett modernt Sverige.
dom blir skeppsbrutna på en öde ö med sina resekamrater, och bildar en egen liten nation. Den saknar lagar, pengar,fängelser, och pass, med andra ord, fri invandring, något dom bittert får ångra.
Bland invandrarna finns en bråkstake, som snart låter utropa sig till president och vill döda urbefolkningen, och tafsa på kvinnan som ingick i "urbefolkningen", så går det med vidöppna gränser och avsaknad av straff, ett Sverige idag, man räddas av amerikanska flottan, något som nog knappast räddar Sverige
Trots allt får den godkänt 3/5
Senast redigerad av Herr.Dittling 2016-10-23 kl. 16:07.
Ett antal actionfigurer får ett felaktigt microchips inmonterat, och bildar en fasansfull leksaksarme.
Här verkar man ha kikat på toystory, men valt ett helt annat spår.
Leksakerna är smarta, och tillverkar riktiga McGyverprylar som vapen.
Jag vet inte om jag riktigt tycker att man får göra så här med leksaker, det känns inte rätt, kanske bara jag som, fortfarande i vuxen ålder, håller leksaker som oinskränliga för såna här påfund.
En mycket märklig kort liten sak som jag nog inte riktigt var på humör för idag och som förtjänar en titt till.
En sorts dystopi där gigantiska företag styr och vi behöver bära skyddsdräkter i form av kroppsstrumpor för att skydda oss mot muterade AIDS-virus. Där brottslingar och dissidenter utlokaliseras till den nybyggda planeten "Terra Nova".
En vacker dag riskerar Terra Nova att krascha med jorden.
Visualiserat med breda penseldrag och mycket låg eller obefintlig budget.
🚀🚀🚀🚀
Det blir fyra rymdraketer av tio möjliga idag.
(Ska som sagt se om den när jag är mer alert och på humör så får vi se huruvida betyget blir annorlunda.)
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Bruden kom genom taket (1947)
Finns denna deckarkomedi möjligen publicerad på internätet?
Letade på SVT Play och i Öppet arkiv utan att hitta den.
Senast redigerad av Shamdon 2016-10-23 kl. 18:07.
En mycket märklig kort liten sak som jag nog inte riktigt var på humör för idag och som förtjänar en titt till.
En sorts dystopi där gigantiska företag styr och vi behöver bära skyddsdräkter i form av kroppsstrumpor för att skydda oss mot muterade AIDS-virus. Där brottslingar och dissidenter utlokaliseras till den nybyggda planeten "Terra Nova".
En vacker dag riskerar Terra Nova att krascha med jorden.
Visualiserat med breda penseldrag och mycket låg eller obefintlig budget.
🚀🚀🚀🚀
Det blir fyra rymdraketer av tio möjliga idag.
(Ska som sagt se om den när jag är mer alert och på humör så får vi se huruvida betyget blir annorlunda.)
Finns denna deckarkomedi möjligen på publicerad på internätet?
Letade på SVT Play och i Öppet arkiv utan att hitta den.
Vet inte, spelade in den från SVT för någon månad sedan, kanske två, den hade väntat ett tag.
Elof Ahrle kommer till en, för honom, obekant stad.
Han visar sig vara bagare och sångare, och snart har han blivit populär i stan, men det går rykten om honom, otäcka rykten.
Ja, jösses vilken banal historia, kanske kan ursäktas med att vara inspelad under krigsåren.
Kanske borde jag rengjort ugnen istället.
2-/5
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!