2016-05-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gengarz
Såg 8½ (1963) av Federico Fellini

Fruktansvärt bra film som definitivt växer ju fler gånger man ser den.
Har du sett något annat av Fellini?
Citera
2016-05-16, 00:11
Medlem
Gengarzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Fruktansvärt bra film som definitivt växer ju fler gånger man ser den.
Har du sett något annat av Fellini?

Tyvärr inte (såvitt jag vet, har inte kollat upp alla hans filmer). Men jag läste att hans Det Ljuva Livet var något kontroversiell för sin tid och blev dessutom bannlyst någonstans, så blev lite intresserad att se den.
Citera
2016-05-16, 01:16
Bannlyst
The Trust Nicolas Cage och Elijah Wood spelar två snutar som bestämmer sig för att bryta sig in i ett valv som tillhör ett gäng banditer. Filmen är enligt imdb en kriminal-thriller, men jag tycker även att den är rätt komisk.

6/10
Senast redigerad av pethom 2016-05-16 kl. 01:20.
Citera
2016-05-16, 01:16
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
The Trust Nicolas Cage och Elijah Wood spelar två snutar som bestämmer sig för att bryta sig in i ett kassaskåp som tillhör ett gäng banditer. Filmen är enligt imdb en kriminal-thriller, men jag tycker även att den är rätt komisk.

6/10

Allt med Nicolas Cage borde anses som komiskt
Citera
2016-05-16, 17:06
Medlem
JFTs avatar
Insidan ut

Genialisk rulle! Dagens animerade filmer är så otroligt välgjorda.
Citera
2016-05-16, 17:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JFT
Insidan ut

Genialisk rulle! Dagens animerade filmer är så otroligt välgjorda.
Jag håller den som Pixars bästa hittills.
Citera
2016-05-16, 17:45
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag håller den som Pixars bästa hittills.

Utan konkurrens till och med, skulle jag säga.
Citera
2016-05-16, 17:56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Jorrå, Up är fan inte långt ifrån.
Citera
2016-05-16, 18:22
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timseb

Personligen håller jag dessa högre, mest för nostalgi, men tycker de berör lika mycket som Insidan Ut också gjorde, ska för övrigt tillägga att jag anser Inside Out är ett modernt mästerverk.

Toy Story 1-3
Finding Nemo
Monster's Inc
Ratatouille
The Incredibles
Citera
2016-05-16, 18:42
Medlem
smutsigafingrars avatar
Elementarteilchen (2006)

Är inte så bekant med Michel Houllebecq, som skrivit romanen som filmen är baserad på. Jag vet att han är lite kontroversiell. Den här filmen kändes dock inte kontroversiell för fem öre (herregud, det sades lite taskiga saker om negrer men det passade ju in på karaktären och hans situation och ingen kan ha tagit illa upp av det). Den handlar om två halvbröder varav den ena är en duktig forskare och den andre en pervers och sexuellt frustrerad lärare som drömmer om att bli författare.

Den delen av filmen som handlade om Bruno, eller vad den sexuellt frustrerade lärare hette, var den bästa biten. Där fanns det ironi, humor och värme. Han var dessutom väldigt söt på något sätt. Den andra delen av filmen som handlade om Michael (..?) grep inte tag i mig alls. Kunde inte bry mig ett dugg om den. Och det var synd för filmen pendlar mellan dessa två på ett sådant fruktansvärt sätt att kontrasterna blir överjävliga. Helt plötsligt är filmen lite udda och handlar om en udda person som försöker ta sig fram genom en depression och hamnar på ett absurt hippieläger för att sedan hamna i en sentimental nostalgitripp med en tråkig mattenörd som huvudperson. Nä, det gillade inte jag.

Betyg: 2/5
Citera
2016-05-16, 21:45
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Xmen - Days of Future Past (2014)

Xmen blir jagade av robotar om kan känna av deras mutationsgen och också anpassa sig till deras olika egenskaper. Xmen dör i drivor. Xmen skickar tillbaka Wolverine till 1973 för att ändra historien och hindra Raven/Mystique från att begå ett fatalt misstag.

OK film men för lång (2:11) med en massa jamsande fram och tillbaka. De försöker göra en "djup" film med frågor som konsekvens, moral och karaktär men det blir rätt tunt. Hela filmen känns mest som en ursäkt att fortsätta krama serien på pengar.

5/10
Citera
2016-05-16, 22:12
Bannlyst
Saw V (2008)

Denna Saw fångade mig nog mest av alla sawfilmerna jag sett hittills, det är intressanta "lekar" och fängslande story samtidigt, jag gillade filmen riktigt mycket faktiskt. Väldigt goreigt och ja, detta är kalas!

9/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in