SSF:
Prick Up Your Ears (1987) | 🌑🌕🌕🌕🌕 |
En biografi om Joe Orton, den engelska pjäsförfattaren som chockade publiken med sina skandalösa svarta komedier. Utöver hans kontroversiella arbete levde han ett kontroversiellt liv där han bland annat spenderade tid i fängelse för stöld och skadegörelse tillsammans med sin pojkvän Kenneth Halliwell. Deras relation var stormig under ett konservativt England på 60-talet (där homosexuella handlingar var förbjudet) och ledde också till ett tragiskt öde.
Bedövande tråkigt. Trots storartat skådespel från främst Gary Oldman i huvudrollen, men också från Alfred Molina som hans pojkvän, är historien berättad på ett synnerligen oinspirerat sätt. Teater intresserar mig inte för fem öre och det är väl det stora problemet här - sättet de pratar och agerar på är alldeles för teatraliskt för mig. Dialogen är "posh", alltså överklassig och elegant, och det gör det hela väldigt oengagerande. Jag är mer en gatans man - down with the ghetto yo, osv osv. Därför finner jag också den tidiga delen av Joes liv mest intressant där han inte hade lärt sig posh-pratet men tyvärr får den tiden inte många minuter.
Samspelet mellan Oldman och Molina fungerar bra och är intressant med de olika faserna de hade - passionerat sex till en början och otrohet senare till exempel, men jag har svårt att ta det på allvar med teaterkänslan ständigt hängandes över. Vanessa Redgrave borde ha fått mer tid, hon höjer nivån varje gång hon är i bild men det är inte ofta. Jag gillade när Joe är på sin mammas begravning och drar en massa skämt och är allmänt respektlös på grund av hans uppväxt. Semestern han och Kenneth åker på till Marocko är ett välbehövligt avbräck från det gråa tegelstens-England också.
Överlag gav den mig inte mycket alls och jag satt hela tiden och väntade på slutet. Slutet är rätt chockerande faktiskt, men det räddar inte filmen för mig. Det hade varit intressant att se en mer seriös och bättre strukturerad nyinspelning för Joe Ortons liv innehåller alla ingredienser för en bra film. Många hävdar säkert att den här filmen håller måttet, men för mig är den föråldrad och urtråkig.