Whitey: United States of America v. James J. Bulger (2014)
En dokumentär om James "Whitey" Bulger, en av USAs mest ökända gangsters på senare tid, som var nr 2 på Most Wanted-listan efter Usama bin Laden och som Jack Nicholsons karaktär i
The Departed (2006) baserades på. Han begick personligen minst tolv mord och blev så småningom en närmast mytisk figur som såg till att i Bostontrakten var det irländskättade gangsters som styrde den organiserade brottsligheten istället för sicilienättade som nästan överallt annars i USA.
Filmen ger en intressant inblick i hur rättssystemet slutligen kom ikapp Bulger genom en av de största rättegångarna någonsin mot organiserad brottslighet. Jag upplever inte att man glorifierar Bulger, genom att man demonstrerar hur grundligt han besegrades i slutändan.
Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
En lustig (?) detalj är att "People who liked this also liked..." för den här filmen på IMDb inkluderar
Hank: 5 Years from the Brink (2013), en dokumentär om Henry "Hank" Paulson, fd VD för Goldman Sachs och därefter USAs finansminister som ledde TARP (programmet som tvångsköpte preferensaktier i alla storbanker och en rad mindre banker för att försöka förhindra ytterligare konkurser efter Lehman Brothers). Nog för att jag är bekant med begreppet "bankster", men det är verkligen inte rimligt att göra en jämförelse mellan "Hank" och "Whitey". Tyvärr hittar jag inte dokumentären om "Hank" i de vanliga kanalerna. Det hade varit intressant att se den.