Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-12, 17:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
Streets of Fire

7/10

Härlig och charmig kultfilm med ruggigt fint soundtrack och alltid roligt att se Rick Moranis också, man gör ju tyvärr inte det längre då han la skådespeleriet på hyllan.
Citera
2015-06-12, 17:39
Medlem
Bittersteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Härlig och charmig kultfilm med ruggigt fint soundtrack och alltid roligt att se Rick Moranis också, man gör ju tyvärr inte det längre då han la skådespeleriet på hyllan.
Ja. Synd. Har för mig att han vill hellre spendera tid med sina barn.
Citera
2015-06-12, 17:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ja. Synd. Har för mig att han vill hellre spendera tid med sina barn.

Hans fru gick bort i cancer också, det var därför som han var tvungen att gå i tidig pension från skådespelet och uppfostra barnen med mera, men jag gillar honom i många filmer, speciellt Spaceballs.
Citera
2015-06-12, 21:13
Bannlyst
Citat:
Streets of Fire

Another time, another place öppnar iflmen med, och det känns som det. Blanda 50-talet med 80-talet, och du får Streets of fire. En sångare (Diane Lane) blir kidnappad av motorcycklegänget the bombers, som leddes av Raven (Willem Dafoe). Hennes mangers och pojkvän hyr in hårdningen Tom Cody ( Michael Paré) för att rädda henne.
Walter Hill har beskrivet filmen som en "rock and roll fable" och jag håller med honom på det. Filmen är så extrem löljigt att man inte kan hata den. Dialogerna i den är så extrem skumma också. Filmen öppnas med den här låten för bövelen: https://www.youtube.com/watch?v=Yub3-Ow7tBs Den sätter tonen för filmen. När vi snackar Kultfilm, då snackar vi filmer som den här.

7/10

Grymt bra rulle med mycket bra musik. Nowhere Fast anser jag vara en av de bästa låtarna Jim Steinman skrivit. Det var kul att få se Willem Dafoe som ung också.
Citera
2015-06-12, 21:33
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Streets of Fire

Another time, another place öppnar iflmen med, och det känns som det. Blanda 50-talet med 80-talet, och du får Streets of fire. En sångare (Diane Lane) blir kidnappad av motorcycklegänget the bombers, som leddes av Raven (Willem Dafoe). Hennes mangers och pojkvän hyr in hårdningen Tom Cody ( Michael Paré) för att rädda henne.
Walter Hill har beskrivet filmen som en "rock and roll fable" och jag håller med honom på det. Filmen är så extrem löljigt att man inte kan hata den. Dialogerna i den är så extrem skumma också. Filmen öppnas med den här låten för bövelen: https://www.youtube.com/watch?v=Yub3-Ow7tBs Den sätter tonen för filmen. När vi snackar Kultfilm, då snackar vi filmer som den här.

7/10
En av mina absoluta favoritfilmer när jag var i tonåren. Den håller fortfarande!
Citera
2015-06-12, 21:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GosigaNallen
Det var kul att få se Willem Dafoe som ung också.

Då skulle du nog gilla The Loveless ifrån 1982 som är en av hans tidigaste roller tillika Katheryn Bigelows debutfilm, han spelar MC-knutte i den också.
Citera
2015-06-12, 22:16
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GosigaNallen
Det var kul att få se Willem Dafoe som ung också.

Citat:
Då skulle du nog gilla The Loveless ifrån 1982 som är en av hans tidigaste roller tillika Katheryn Bigelows debutfilm, han spelar MC-knutte i den också.

Har ni sett Roadhouse 66? Är det nåt att ha? Den finns på Youtube så man kanske skulle sätta på den någon kväll.
Citera
2015-06-12, 23:06
Medlem
nihilverums avatar
Whitey: United States of America v. James J. Bulger (2014)

En dokumentär om James "Whitey" Bulger, en av USAs mest ökända gangsters på senare tid, som var nr 2 på Most Wanted-listan efter Usama bin Laden och som Jack Nicholsons karaktär i The Departed (2006) baserades på. Han begick personligen minst tolv mord och blev så småningom en närmast mytisk figur som såg till att i Bostontrakten var det irländskättade gangsters som styrde den organiserade brottsligheten istället för sicilienättade som nästan överallt annars i USA.

Filmen ger en intressant inblick i hur rättssystemet slutligen kom ikapp Bulger genom en av de största rättegångarna någonsin mot organiserad brottslighet. Jag upplever inte att man glorifierar Bulger, genom att man demonstrerar hur grundligt han besegrades i slutändan.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.

En lustig (?) detalj är att "People who liked this also liked..." för den här filmen på IMDb inkluderar Hank: 5 Years from the Brink (2013), en dokumentär om Henry "Hank" Paulson, fd VD för Goldman Sachs och därefter USAs finansminister som ledde TARP (programmet som tvångsköpte preferensaktier i alla storbanker och en rad mindre banker för att försöka förhindra ytterligare konkurser efter Lehman Brothers). Nog för att jag är bekant med begreppet "bankster", men det är verkligen inte rimligt att göra en jämförelse mellan "Hank" och "Whitey". Tyvärr hittar jag inte dokumentären om "Hank" i de vanliga kanalerna. Det hade varit intressant att se den.
Citera
2015-06-13, 01:30
Bannlyst
Citat:

Okej, ska se om jag kan få tag på den.

Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Har ni sett Roadhouse 66? Är det nåt att ha? Den finns på Youtube så man kanske skulle sätta på den någon kväll.

Nej, den har jag inte sett.
Citera
2015-06-13, 01:40
Bannlyst
Trollkarlen från Oz

Klassiker från 1939 regisserad av Victor Fleming med Judy Garland och Frank Morgan. Handlar om Dorothy som hamnar i landet Oz tillsammans med sin hund Toto under ett oväder och för att få komma hem till Kansas igen måste hon träffa en mäktig trollkarl. Längs vägen träffar hon tre nya vänner som också behöver trollkarlens hjälp. Det här är faktiskt en av mina favoritfilmer och jag har sett den ganska många gånger. Först hade jag den på VHS och sen skaffade jag den på DVD, och nu har jag den även på Blu-ray. Jag har läst boken också och i vanlig ordning har en del grejer ändrats/lagts till men det är inget minus (åtminstone inte i det här fallet då detta är ett mästerverk). Strålande skådespelarinsatser och bra musik.

Betyg: 8/10.

The Dreamer of Oz

Drama från 1990 regisserad av Jack Bender med John Ritter och Annette O'Toole. Filmen är baserad på verkliga händelser och handlar om författaren L. Frank Baum som skrev böckerna om landet Oz. Den här filmen följer med som extramaterial till Blu-ray-utgåvan av Trollkarlen från Oz och jag hade aldrig hört talas om den då jag satte på den. Den var faktiskt över förväntan och jag kommer sannolikt att se den fler gånger. Skådespelarna gör ett bra jobb och jag tycker faktiskt att Ritter gör en av sina bästa roller i denna film.

Betyg: 7/10.
Citera
2015-06-13, 02:00
Medlem
Elementarts avatar
The Heat med Sandra Bullock och Melissa Mccarthy.

Första halvan av filmen är helt ok, inte jätterolig, men efter att halva filmen hade gått så kände jag att gick utför och det blev ganska tråkigt allting.

Betyg: 2/5.
Citera
2015-06-13, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
The Heat med Sandra Bullock och Melissa Mccarthy.

Första halvan av filmen är helt ok, inte jätterolig, men efter att halva filmen hade gått så kände jag att gick utför och det blev ganska tråkigt allting.

Betyg: 2/5.

Den tyckte inte jag heller om. Tyckte Melissa McCarthys karaktär var för överdriven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in