The Roaring Twenties (1939)
https://www.imdb.com/title/tt0031867/
James Cagney är en av mina favoritskådisar. Han är så ruskigt bra på att spela hårdkokt gangster, och jag gillar ju gangsterfilmer.
Den här filmen är inget undantag, den är bra.
Skillnaden på denna film och andra liknande gangsterfilmer jag sett, i synnerhet med Cagney, är att denna film känns mer dynamisk. Cagney är inte enbart en stenhård iskall gangster, utan man får se mer medmänskliga sidor av honom. Han är bara en kille som försöker ta sig igenom de svåra åren i USA på 20- och 30-talet efter bästa förmåga. Ibland blir det att vara gangster, men jag tycker mig se att han bakom det faktiskt är en schysst snubbe som bryr sig om sina nära och kära, och vill vara så rak och ärlig han kan mot de runtom honom.
I de flesta av de andra gangsterfilmerna med honom så har han bara framstått som denna iskalla gangster som på sin höjd enbart har respekt för sin egen mor. Vad man fick se i den här filmen gjorde både honom och hela filmen med dynamisk.
Humphrey Bogart är ju också svår att inte tycka om anser jag. Riktigt behaglig att lyssna och se på när han skådespelar.
Hela filmen är väldigt behagligt filmad. Det är vackra bilder och vinklar, passande musik och skön setting och rekvisita. Vet inte vad jag ska säga mer där. Det är överlag väldigt vackert och behagligt.
Gillar du gamla gangsterfilmer så kan jag absolut rekommendera denna.