2025-07-02, 20:43
Medlem
Caligula: The Ultimate Cut (2023).

År 1979 kom den provocerande filmen "Caligula" som handlade om den galna romerska kejsaren Caligulas fyra år vid makten i Rom innan han mördades. Nu har det kommit en ny version av filmen "Caligula: The Ultimate Cut" där man klipp bort allt provocerande hardcore material från originalet och gjort om hela filmen. Kejsare Caligula är dock fortfarande galen och utnämner bl.a. sin häst Incitatus till konsul i Rom och avrättar mängder med senatorer, soldater och medborgare. Filmen är hela tre timmar lång och bjuder på ständiga överraskningar och en sexualiserad bild av romarriket.

Den nya versionen av filmen påminner mycket om den italienska filmregissören Federico Fellini film Satyricon (1969) som istället handlar om romarriket under kejsaren Nero (som hade storhetsvansinne).

Betyg: 8/10.
Citera
2025-07-02, 21:45
Medlem
Niskalaukauss avatar
Holland
Den har ett betyg på IMDb på 5.
Ja den här var inte bra.
Mitt betyg får bli 3 av 10 inte godkänd.

Into the Forest
Den har ett betyg på 5,8 på IMDb.
Jag har gillat filmer av den här typen apokalyptisk USA drabbas av ett stort strömavbrott o rykten sprids.
Men det här var inte bra så mitt betyg blir 4 av 10.

The Assessment
Har ett betyg av 6,6 på IMDb
En dystopisk Sci-Fi lät intressant men nej det här var inget för mig.
Iden om att par måste genom gå en utvärdering om dom ska få skaffa barn lät intressant.
Men sättet utvärderingen utfördes fick mig mest att bli arg.
Så mitt betyg 4 av 10.
Citera
2025-07-03, 04:00
Medlem
Lyckades scora en tidig semester, 6 veckors semester blir skönt. Så idag går jag på semester (tekniskt sett igår) - Vad blir bättre än att fira med ett sexpack öl och några filmer? Blev Creeeatureee wednesday! Menar filmer som har med djur att göra, som anfaller människor.

Först ut blev Anaconda från år 1997, visste att detta skulle vara en b-film. Det jag inte mindes var om det var en b-film som var underhållande eller bara seg (senast jag såg den var nog på tv i slutet av 90-talet, på en philips CRT TV). Tycker den hamnade mitt i mellan, några scener var roliga andra sega, Jennifer Lopez var inte så distraherande som jag kom ihåg det. CGIn var skit.
Handlar om ett filmteam som ska hitta några indianer i amazonas, istället stöter de på en psykopat som är på jakt efter en enorm Anaconda. 5/10.

Sedan blev den Piranha från 1978 - Har faktiskt inte sett denna film, men hört några prata om den. T.ex. på YouTube... Tycker det var helt okej, speciellt för en film från 70-talet. Militären har experimenterat med några Pirayor som av misstag släpps lösa i en flod. Människor blir fiskmat helt enkelt. 6/10.

Slutligen blev det klassikern av klassiker, den stora vita, Hajen från 1975.
Finns inte så mycket att säga, ganska grym film, lite seg i slutet men vackert filmad och skådespelarna gör ett fint arbete, de är trovärdiga. Dock, dock tycker jag att den version jag såg, som är högupplöst, att den nästan var sämre än de gamla man sett på TV? Tyckte hajen såg mycket mer uppenbart fejk ut, minns inte att jag tyckte det tidigare. I vilket fall 7.5/10.
Citera
2025-07-03, 16:47
Medlem
Geomeisters avatar
I.Q. från 1994.
https://www.imdb.com/title/tt0110099...m_1_in_0_q_I.Q.

Romantisk komedi där en bilmekaniker blir kär i en intelligent tjej. Hur ska han vinna henne? Med hjälp av självaste Albert Einstein!

Romcoms egna Meg Ryan och Tim Robbins (samma år som The Shawshank Redemption) spelar med i det romantiska. Båda är okej i filmen, men få tillfällen lyfter. Bäst är Walter Matthau som Albert Einstein och hans gubbgäng. Gubbgänget är väl de som tillför mest originalitet och charm här. De flesta andra karaktärer och händelser är rätt bleka.

Idén bakom filmen att leka runt med intelligenta koncept är inte dum, men blir sällan roligt. Romantiska komediernas standard uppbyggnad gör att filmen glider förbi rätt anonymt.

En okej romantisk komedi, men inget jag kan rekommendera.
Citera
2025-07-03, 17:21
Medlem
Bartman777s avatar
The Roaring Twenties (1939)
https://www.imdb.com/title/tt0031867/

James Cagney är en av mina favoritskådisar. Han är så ruskigt bra på att spela hårdkokt gangster, och jag gillar ju gangsterfilmer.

Den här filmen är inget undantag, den är bra.
Skillnaden på denna film och andra liknande gangsterfilmer jag sett, i synnerhet med Cagney, är att denna film känns mer dynamisk. Cagney är inte enbart en stenhård iskall gangster, utan man får se mer medmänskliga sidor av honom. Han är bara en kille som försöker ta sig igenom de svåra åren i USA på 20- och 30-talet efter bästa förmåga. Ibland blir det att vara gangster, men jag tycker mig se att han bakom det faktiskt är en schysst snubbe som bryr sig om sina nära och kära, och vill vara så rak och ärlig han kan mot de runtom honom.

I de flesta av de andra gangsterfilmerna med honom så har han bara framstått som denna iskalla gangster som på sin höjd enbart har respekt för sin egen mor. Vad man fick se i den här filmen gjorde både honom och hela filmen med dynamisk.

Humphrey Bogart är ju också svår att inte tycka om anser jag. Riktigt behaglig att lyssna och se på när han skådespelar.

Hela filmen är väldigt behagligt filmad. Det är vackra bilder och vinklar, passande musik och skön setting och rekvisita. Vet inte vad jag ska säga mer där. Det är överlag väldigt vackert och behagligt.

Gillar du gamla gangsterfilmer så kan jag absolut rekommendera denna.
Citera
2025-07-04, 00:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tycker att du bör se om båda då du får tid och har lust, väldigt bra och fina filmer båda två där jag nog tycker att Stand by Me sticker ut lite extra, den har en fin känsla av 50-tal och gillar man coming of age-historier är den en utav hörnstenarna. Vad gäller The Green Mile är det också en fin men samtidigt en djupt känslosam och tragisk historia. Mycket bättre än den enormt överskattade Shawshank Redemption, Tom Hanks är bra i den, som i det mesta men numera avlidne Michael Clark Duncan själ showen totalt, han är enastående i sin roll. Sen fanns det några andra fina biroller med i filmen vill jag minnas, som Barry Pepper och David Morse (oftast bra i allt han är med i).

På tal om Hud och Paul Newman som det har snackats om i tråden så är det en riktigt bra film, som jag måste se om snart igen, men minns den som mycket bra.
Jag såg just The Green Mile.

Den är bra. Jag gillar hur historien är vävd. Jag kollade upp att Stephen King skrev och publicerade romanen som 6 st 'chap books'. En tunn bok om ca 100 sidor släpptes en gång i månaden under en period av 6 månader under 1996.

Som sagt en skickligt berättad historia. Jag gillar särskilt musen... och att det finns en sadist ibland alla goa killar som jobbar på death row. Urinvägsinfektionen var också kul.

Det finns ett kristus-tema med mirakel - inte riktigt min grej. Initialer JC...

Annars en hollywoodsk film med stråkar och stajlat ljus, dekor etc etc. Det är inte vaselin på linsen men nästan.

Bra skådespelare. Hanks spelar bra men det blir så helylle nästan allt han gör. (Har hanks någonsin spelat ond eller osympatisk?)

De ska ha extra beröm för att de lyckats göra en intressant film som utspelar sig nästan hela tiden på death row.

6 av 10 ger jag den.

Kanske boken/böckerna är bättre?

Edit
Det är samma regisör som gjort Shawshank. Jag tyckte den kändes lik. Jag är inte imponerad av Shawshank heller.
Senast redigerad av Madagascar 2025-07-04 kl. 00:41.
Citera
2025-07-04, 01:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Dolores Claiborne
Nu har jag förvisso inte läst boken än men det här är faktiskt en av mina favoriter när det gäller Stephen King-filmer.
Jag såg Dolores Claiborne nyss.

Bra film. En kvinna är misstänkt för mord i två fall med 20 år emellan.

King/filmen vecklar ut en spännande historia. Den hoppar fram och tillbaka 20 år i tid. Slutet delvis förutsägbart tycker jag dock.

Speciell miljö. Någonstans i New England - nära Kings hemtrakter förmodar jag.

Ypperliga skådespelare. Särskilt Kathy Bates.

Jag ger den 7 av 10.
Citera
2025-07-04, 03:08
Medlem
Geomeisters avatar
Savior, 1998.
https://www.imdb.com/title/tt0120070...job_1_cdt_t_92

Handling: En minst sagt tveksam soldat åker till kriget i Bosnien/Serbien under tidigt 1990-tal. Väl där får han uppleva riktigt krig. Vilket påverkar honom på olika sätt.

Oliver Stone har producerat filmen och en Serbisk regissör som då endast gjort enstaka film tidigare var vid spakarna. Det märks tyvärr att det är en mer tveksam regissör. Saker händer med halvdan förklaring. Skådespeleriet är sisådär. Klippningen vet man inte om det minnesbilder, nutid eller drömmar.

Filmen är samtidigt brutal och tar med scener som sannolikt inte skulle göras idag. Med tiden får filmen även bättre fokus. Man relaterar till flera roller och vad som händer härnäst är överraskade. Språket är mestadels engelska, men även lite Serbiska/Bosniska. Filmen är både "ärlig" (visar hur krig kan vara), brutal och tänkvärd.

Vill inte ge något toppbetyg då det finns klara skavanker, men det här är ett mindre känt guldkorn. Gillar du krigsfilm är denna värd att söka upp. Kända roller är Stellan Skargård och Dennis Quaid.
Citera
2025-07-04, 09:54
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EihiSaito
Lyckades scora en tidig semester, 6 veckors semester blir skönt. Så idag går jag på semester (tekniskt sett igår) - Vad blir bättre än att fira med ett sexpack öl och några filmer? Blev Creeeatureee wednesday! Menar filmer som har med djur att göra, som anfaller människor.

Först ut blev Anaconda från år 1997, visste att detta skulle vara en b-film. Det jag inte mindes var om det var en b-film som var underhållande eller bara seg (senast jag såg den var nog på tv i slutet av 90-talet, på en philips CRT TV). Tycker den hamnade mitt i mellan, några scener var roliga andra sega, Jennifer Lopez var inte så distraherande som jag kom ihåg det. CGIn var skit.
Handlar om ett filmteam som ska hitta några indianer i amazonas, istället stöter de på en psykopat som är på jakt efter en enorm Anaconda. 5/10.

Sedan blev den Piranha från 1978 - Har faktiskt inte sett denna film, men hört några prata om den. T.ex. på YouTube... Tycker det var helt okej, speciellt för en film från 70-talet. Militären har experimenterat med några Pirayor som av misstag släpps lösa i en flod. Människor blir fiskmat helt enkelt. 6/10.

Slutligen blev det klassikern av klassiker, den stora vita, Hajen från 1975.
Finns inte så mycket att säga, ganska grym film, lite seg i slutet men vackert filmad och skådespelarna gör ett fint arbete, de är trovärdiga. Dock, dock tycker jag att den version jag såg, som är högupplöst, att den nästan var sämre än de gamla man sett på TV? Tyckte hajen såg mycket mer uppenbart fejk ut, minns inte att jag tyckte det tidigare. I vilket fall 7.5/10.
Piranha-78 är riktigt bra, nästan i klass med Hajen.
Citera
Igår, 01:55
Medlem
Geomeisters avatar
The 4th Floor, 1999.
https://www.imdb.com/title/tt0167752...04th%2520floor

Handling: En tjej ärver fin lägenhet i New York av sin gamla släkting som fick en hemsk död. Tidigt är det något som känns fel med allt, men vad?

En thriller där namnen Juliette Lewis, Shelley Duvall (R.I.P.) och William Hurt (R.I.P.) lockade. Minimalistisk handling där nästan varje händelse pekar på något suspekt. Tycker filmen länge håller en viss realism samtidigt som den är lite läskig och klart tankeväckande. Den är inte väldigt intensiv, men tillräckligt för att hålla intresset uppe.

Sådana här filmer blir ofta förutsägbar eller överdriven dum underhållning. Den här är dock ganska bra. Det jag gillade mest var udda gester av respekt för flertalet klassiska filmer. Inget för uppenbart, men har man sett filmerna ifråga är det lite kul.

Godkänd!
Senast redigerad av Geomeister Igår kl. 02:07.
Citera
Idag, 01:28
Medlem
Geomeisters avatar
A Steven Spielberg Film.

Always, 1989.
https://www.imdb.com/title/tt0096794..._in_0_q_Always

Handling: En man och kvinna arbetar på ett flygplansfält där mannen hjälper brandkåren med att dumpa vatten på stora bränder och kvinnan hjälper till via marken. Dessa två är kära och kan inte tänka sina liv utan varandra, men...

Har inom resonabel tid sett Spielbergs Amistad (1997) och War Horse (2011). Två filmer jag både kan ha och missta. Här har vi en annan av Spielbergs filmer som flugit under radarn. Den här gillar jag bättre. Speciellt skådespelarna John Goodman och Richard Dreyfuss bjuder på en del charm. Filmen har även ett antal minnesvärda och starkare scener. Överhängande budskapet i filmen är rätt fint också.

Men.. Filmen är ojämn. Scener med brandkåren blir mest kaotiska. En del humor funkar inte alls. Vissa delar är för stela. Aningen flummig ibland.

Det blir verkligen en ojämn resa. Detta till trots. Bland Spielbergs "okända" och tveksamma verk är denna en av det bättre. Knappast en film för alla, men tror en del skulle uppskatta denna.

För filmnördarna:

Senast redigerad av Geomeister Idag kl. 01:54.
Citera
Idag, 12:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Six bridges to cross (1955). Brottslingen

Bygger på ett äkta rån mot ett värdetransportföretag i Boston 1950.

Men jösses vilket dravel, det här var verkligen inge vidare, 2/5
En ung Tony Curtis som Jerry
Curtis imponerade verkligen inte i sina tidiga roller.

IMDB 6,7 = 3,53/5
796 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in