2015-05-11, 13:09
Medlem
jotnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Blitzkrieg 8/45

Full Metal Jacket
(1987)

OBS: spoilers förekommer

Oj. Här är det en rejäl blandning i kvalitet. Första delen av filmen är 10+/10. Självklart syftar jag på de åtta veckors träning på Marine Corps Recruit Depot Parris Island som rekryterna får genomlida. R. Lee Ermey, Gunnery Sergeant Hartman, är fullständigt lysande. Tjockisen Pyle/Lawrence likaså. Samt Joker så klart. Inte Heath Ledger, utan Private Joker. Det känns otillräckligt att skriva om så här bra filmscener - om du inte redan sett den, gör det! Pronto.

Tyvärr så blir filmen sämre i del II: Goodbye my sweetheart, hello Vietnam!
Visuellt är det hur vackert som helst, men filmen stannar upp lite och blir långtråkig, och något otydlig - vad vill Kubrick egentligen?, trots att den här delen endast är ca 30 minuter lång. Långtråkig på det sättet att man inte blir fängslad, men filmen är helt klart ganska bra här ändå, men inte i jämförelse med inledningen. Eller avslutningen... för då jävlar blir det bra igen. Mer än bra!

Del III: Man down! Snipern. Nu blir det bättre. Och det blir tydligare igen, vilket visas klarast när Joker ska döda snipern, men inte lyckas. På hjälmen står det "Born to kill", men det stämde inte riktigt. All den där träningen förgäves när det väl gällde, i stundens hetta.

Om del I vore en film hade det varit 10/10, men nu blir helintrycket starka 8/10.

Måste se om den här fantastiska filmen igen, men som du säger blir det att den tappar lite i senare delar. Jag är säker på att det ändå finns något Kubrick vill ha sagt med den här delen, något som man får klura och fundera på. Hans andra filmer känns helt enkelt så balanserade i sin uppläggning.
Citera
2015-05-11, 13:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Lucy (2014)
Av Luc Besson

Därför kan jag Inte Rekommendera Lucy.

Håller med dig, det är verkligen en stor jävla hög med skit som verkar ha gått hem hos icke-cineaster som jag har pratat med privat ute IRL, men Luc Besson har verkligen sjunkit som en sten i Marianagraven.
Citera
2015-05-11, 13:40
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969.) Ännu en film om legendariska bankrånare, den här gången mästerligt porträtterade av charmtrollen Paul Newman och Robert Redford.

Eller just hur bra porträtteringen är av dom här verkliga personerna är svårt att säga i och för sig, vad som är mästerligt är samspelet och underhållningen Newman och Redford bjuder på. Särskilt Paul Newman är en sån glädjespridare att det smittar av sig på hela filmen och gör det till en riktigt trevlig och charmig upplevelse. En humoristisk resa från bankrån till tågrån medelst dynamit och från USA ner till Sydamerika där dom ändade sina dagar.

Mitt i allt det här får vi följa huvudkaraktärerna bli jagade i en jakt som varar i över en halvtimme och är nåt av det svettigaste jag sett. Dom blir jagade av en grupp elitsheriffer som inte går att skaka av sig vad dom än försöker med. Och vi får se allt från hjältarnas perspektiv så som tittare känner man sig nästan lika frustrerad av att aldrig bli av med dom här mystiska männen som Paul Newman och Robert Redford blir. "Who are those guys?"

Några fantastiska scener blandas med ett par förbryllande, t.ex ett diabilds-montage från deras tid i New York där det känns som man sitter i nåns vardagsrum och blir sömnigare och sömnigare, till tramsig musik dessutom. Ganska märklig approach, det var inte direkt så man behövde en lättsam paus efter all tung drama, hela filmen är lättsam! Om något så hade jag velat ha mer tunga scener.

Sublimt sceneri! Riktigt fint foto med äkta westernmiljö bestående av oändlig prärie och enastående berg och klippor. På gränsen till att bli buskig och väl flamsig men det går ärligt talat inte att tycka illa om radarparet Paul Newman och Robert Redford.

Aldrig i närheten av toppbetyget men tillräckligt charmig för att precis klättra upp till 4/5
Citera
2015-05-11, 14:01
Medlem
Merwinnas avatar
"Dear Fluch" från 1988. Först ska jag säga att jag såg den på Youtube med dålig bild- och ljudkvalitet, vilket kan ha påverkat min uppfattning. Jag tyckte i alla fall, att beskrivningen av handlingen på filmsajter lät mycket mer spännande och intressant än vad filmen sedan visade sig vara. En familj går bort sig på vandring i alperna, hittar ett gammalt kapell och övernattar i en stuga. Samtidigt börjar den sexåriga dottern att uppföra sig konstigt, som att något drar henne upp i bergen. Det visar sig att familjen blivit inblandad i en gammal förbannelse i den alpdalen.

Men det var långsamt och långtråkigt, kändes alltför grått och socialrealistiskt för en sådan romantisk historia. Spökena såg inte ut som spöken, utan som vanliga, levande människor. Det var inga "good scares" alls. Alla tre huvudrollterna - mamma, pappa och barn - spelades dock av utmärkta skådespelare. Kan vara lite intressant att se, om man vill se just en tysk skräckfilm som utspelas i Tyskland, till skillnad från det vanliga Hollywoodköret. Ger den 4 av 10.
Citera
2015-05-11, 14:31
Medlem
jotnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Håller med dig, det är verkligen en stor jävla hög med skit som verkar ha gått hem hos icke-cineaster som jag har pratat med privat ute IRL, men Luc Besson har verkligen sjunkit som en sten i Marianagraven.

Hörde från vissa att man skulle gå och fundera på filmen hur länge som helst. I själva verket gav den mig INGENTING att reflektera kring och tänka på. Uselt.
Citera
2015-05-11, 17:23
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969.) Ännu en film om legendariska bankrånare, den här gången mästerligt porträtterade av charmtrollen Paul Newman och Robert Redford.

Eller just hur bra porträtteringen är av dom här verkliga personerna är svårt att säga i och för sig, vad som är mästerligt är samspelet och underhållningen Newman och Redford bjuder på. Särskilt Paul Newman är en sån glädjespridare att det smittar av sig på hela filmen och gör det till en riktigt trevlig och charmig upplevelse. En humoristisk resa från bankrån till tågrån medelst dynamit och från USA ner till Sydamerika där dom ändade sina dagar.

Mitt i allt det här får vi följa huvudkaraktärerna bli jagade i en jakt som varar i över en halvtimme och är nåt av det svettigaste jag sett. Dom blir jagade av en grupp elitsheriffer som inte går att skaka av sig vad dom än försöker med. Och vi får se allt från hjältarnas perspektiv så som tittare känner man sig nästan lika frustrerad av att aldrig bli av med dom här mystiska männen som Paul Newman och Robert Redford blir. "Who are those guys?"

Några fantastiska scener blandas med ett par förbryllande, t.ex ett diabilds-montage från deras tid i New York där det känns som man sitter i nåns vardagsrum och blir sömnigare och sömnigare, till tramsig musik dessutom. Ganska märklig approach, det var inte direkt så man behövde en lättsam paus efter all tung drama, hela filmen är lättsam! Om något så hade jag velat ha mer tunga scener.

Sublimt sceneri! Riktigt fint foto med äkta westernmiljö bestående av oändlig prärie och enastående berg och klippor. På gränsen till att bli buskig och väl flamsig men det går ärligt talat inte att tycka illa om radarparet Paul Newman och Robert Redford.

Aldrig i närheten av toppbetyget men tillräckligt charmig för att precis klättra upp till 4/5

En sann klassiker som man kikar om med jämna mellanrum!
Citera
2015-05-11, 17:37
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:

Håller med dig om att den är mer charmig än riktigt bra. Klassisk film dock.
Citera
2015-05-11, 17:40
Medlem
jotnans avatar
Citat:

Åh vad jag tycker om den här filmen. Här har vi Newman och Redford i deras absolut charmigaste film tillsamman. Man har ett enormt leende genom hela filmen, för att inte tala om cykelscenen
Citera
2015-05-11, 17:57
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Åh vad jag tycker om den här filmen. Här har vi Newman och Redford i deras absolut charmigaste film tillsamman. Man har ett enormt leende genom hela filmen, för att inte tala om cykelscenen

Instämmer på allt!
Citera
2015-05-11, 18:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Hörde från vissa att man skulle gå och fundera på filmen hur länge som helst. I själva verket gav den mig INGENTING att reflektera kring och tänka på. Uselt.

Ja, samma folk tror att den är smart och intelligent då den verkligen är det absolut motsatta!
Citera
2015-05-11, 21:04
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, samma folk tror att den är smart och intelligent då den verkligen är det absolut motsatta!

Exakt!
Citera
2015-05-11, 21:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Exakt!

Ja, men vi är ju alla olika och tolkar begrepp som intelligent film annorlunda jämfört med varandra, så är det i alla fall för mig och de jag känner som har sett Lucy och tror att det är en smart film. Å andra sidan gillar de ju att se på film men bara på ett avslappnat vis och har inga cineastiska tendenser i sig heller, så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in