2016-07-16, 23:55
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0092842/

Dead of Winter (1987). Hyfsad thriller med TV-filmskänsla, fast det inte var en TV-film. Den är lättsam och underhållande, och trots att det förekommer både våld och död, så blir det aldrig så där riktigt otäckt och motbjudande, utan det är mera som i en mysteriedeckare av t.ex. Agatha Christie. Lite spännande, min puls gick upp ett par gånger! Fina bilder, vackra miljöer, bra skådespelare... Men lämnar inget djupare efter sig, det är liksom ingen mening alls utöver ren underhållning.

Ger den 6/10.
Senast redigerad av Merwinna 2016-07-16 kl. 23:59.
Citera
2016-07-16, 23:59
Medlem
Elementarts avatar
Turbo från 2013.

Såg den animerade filmen om en snigel som börjar tävla i Indianapolis 500. Den började ganska bra tyckte jag, första kvarten var rätt underhållande. Men därefter tappade den ganska mycket och jag vart ganska uttråkad.

Betyg: 2/5
Citera
2016-07-17, 01:52
Medlem
Situationss avatar
The Tree of Life (Malick, 2011)

Lycka, kärlek, förlåtelse, nåd; ett ljus som flimrar i mörkret.

Detta experimentella och visuellt spektakulära drama följer en någorlunda välbärgad familj i 1950-talets Texas och deras plats i kosmos. I fokus står familjens äldste son Jack (spelas av Hunter McCracken som pojk och Sean Penn som vuxen) och dennes ambivalenta försök att hitta rätt väg i livet. Jacks barndomstid präglas nämligen hårt av en sträng uppfostran och en ständig inre kamp, där hans moders (Jessica Chastain) råd om att älska drabbar samman med den aggressiva faderns (Brad Pitt) barska uppmaningar om att vara strong och alltid sätta sina egna intressen i första rummet. Även om denna familjeskildring utgör någon form av ramberättelse så berättar Malick parallellt (och väver oerhört skickligt samman dessa skeenden med den mer konventionella berättelsen) om det universum vi vet så lite om, livets begynnelse på jorden och hur dess eviga mysterier alltid varit, är och kommer att vara närvarande - ty allt som existerar, vare sig det är på ett fysiskt eller spirituellt plan, tycks vara en bit i detta förbluffande och ofärdiga pussel.

För mig så är det fjärde gången jag återbesöker detta märkvärdiga opus och jag tror aldrig att blivit lika tagen av den som jag blev i kväll. Förvisso älskade jag den och har sedan jag såg den för första gången klassat den som ett mästerverk. Däremot så kände jag den här gången att detta är det bästa som Terrence Malick gjort och den vackraste filmen som någonsin visats. Kanske är det till och med det största konstverket som någonsin skådat dagens ljus.

I en tid där vi hela tiden översköljs med bilder av våld, mänskligt lidande och vad som tycks vara förstörelsen av en hel planet är det så väldigt lätt att känna hat och helt sonika välja att leva efter naturens lag där det gäller att döda eller dödas. Att då se denna films skildring av vår jord som ju rymmer så mycket skönhet och godhet får mig att känna hopp och i alla fall försöka göra gott - för mig själv, mina medmänniskor, vår värld och livet självt.

5/5
Citera
2016-07-17, 02:11
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
The Tree of Life (Malick, 2011)

5/5
Jävligt sugen på mer Malick. Har ju bara sett The Thin Red Line (1998) men den nådde nästan upp till 10/10 direkt (hittills har ungefär 1 % av de filmer jag betygsatt, totalt ca 300, fått det högsta betyget). Borde man se hans alster kronologiskt?
Citat:
Ursprungligen postat av Bromoflow
Secret in Their Eyes (2015)

Ja, vad ska man säga? Ännu en generisk thriller om poliser och detektiver där de själva blir inblandade i fall. Väldogt oklart när filmen utspelar sig nu eller förr då ingen verkar ha åldrats på 13 år.
Tråkig plot, lite intressanta twister. Sevärd för Svensson, ej för entusiaster.
Ta en titt på det argentinska originalet, El secreto de sus ojos (2009), istället. Mycket bättre film, med en enastående Ricardo Darín i huvudrollen.
Citera
2016-07-17, 03:48
Medlem
Jag såg von Trier's film Manderlay från 2005. Det är en film i samma stuk som Dogville, fast denna gång med Bryce Dallas Howard i rollen som Grace.

Kort recension: Grace anländer till Manderlay, i amerikanska södern på 30-talet, tillsammans med sin gangsterpappa och hans kumpaner. Hon blir förvånad när hon inser att de svarta där fortfarande lever som slavar som plockar bomull, fast slaveriet i övriga landet redan avskaffats. Dramat som följer när Grace försöker ge invånarna mer kunskap för att göra dem mer självständiga innebär ändå ett visst "clashande" mellan de svarta och de vita trots att Grace genuint tror på båda parters jämlikhet.

Vad jag tyckte: Detta var en rätt långtråkig film, men samtidigt rätt "ojämn" i det att ibland hände ingenting för att sedan explodera av olika händelser. von Trier lämnar som vanligt mycket av handlingen åt tittaren att själv tolka. Filmen innehåller två sexscener allt som allt, rätt så lagom avslöjande rent kroppsligt. Detta är ingen barnfilm.

Betyg: 5,5.
Citera
2016-07-17, 06:58
Medlem
Ipman 3

Följ med Kung Fu mästaren när han påbörjar livets lugnare dagar i sin nya stad.
Ipman är en herre som förtjänat sin auktoritet men klarar han ensam i sin ålder av att styra upp buset som polisen ej rår på?

Förstod inte att detta var en biografi för ens det blev ovanliga vändningar fram åt slutet.
Höjer poängen ännu mer tycker jag, att detta kunde varit vilken cool påhittad huvud-karaktär som helst men nu har grund i en verklig person som fått en sån bra rulle.
När polletten ramlade ner förstod jag också vem det var för härlig kille i filmens begynnelse.
Mycket bra skådespeleri från herr och fru ipman b.l andra, samt väldigt roligt att se kinesisk stads-arkitektur.

Då måste man se 2 & 1 nu då!
Betyg 4/5. Passar dom flesta unga som äldre.
Citera
2016-07-17, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jävligt sugen på mer Malick. Borde man se hans alster kronologiskt?

Ja, det är helt klart det bästa sättet att tackla hans filmografi på.
Citera
2016-07-17, 13:37
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Ja, det är helt klart det bästa sättet att tackla hans filmografi på.
Då blir det så jag gör!
Citera
2016-07-17, 13:39
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Jävligt sugen på mer Malick. Har ju bara sett The Thin Red Line (1998) men den nådde nästan upp till 10/10 direkt (hittills har ungefär 1 % av de filmer jag betygsatt, totalt ca 300, fått det högsta betyget). Borde man se hans alster kronologiskt?

Nej, det är inte nödvändigt om man inte är väldigt sugen på att se hans utveckling som regissör. Själv så tror jag att jag såg dem i den här ordningen: The Thin Red Line, Badlands, The Tree of Life och Days of Heaven. Det känns som att den förstnämnda är den överlägset vanligaste filmen att börja med då det i många avseenden är hans bredaste film.

Resten av hans senaste filmer har jag ännu inte sett då jag vill kunna ha några (potentiella) godbitar kvar. Förvisso verkar han ju spotta ur sig filmer i en nästan oroväckande takt nu för tiden.

Har du förresten betygsatt hela 30 000 filmer? Sjukt imponerande mängd i så fall!
Citera
2016-07-17, 13:41
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Har du förresten betygsatt hela 30 000 filmer? Sjukt imponerande mängd i så fall!
Haha, nej, kanske blev ett syftningsfel där mitt i natten. Jag har betygsatt drygt 300 totalt varav 4 (eller 5) har fått 10/10.

Och tack för svaret om Malick. Nu har jag ju sett The Thin Red Line, så helt kronologiskt blir det inte (fast jag lär se om den).
Senast redigerad av U-Fig 2016-07-17 kl. 13:43.
Citera
2016-07-17, 13:55
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Haha, nej, kanske blev ett syftningsfel där mitt i natten. Jag har betygsatt drygt 300 totalt varav 4 (eller 5) har fått 10/10.

Och tack för svaret om Malick. Nu har jag ju sett The Thin Red Line, så helt kronologiskt blir det inte (fast jag lär se om den).

Haha, jag tyckte väl att det lät lite för bra för att vara sant, men man vet ju aldrig.

Hoppas i alla fall att du kommer ha några riktigt fina filmstunder framför dig när du börjar ta dig an Malicks filmer
Citera
2016-07-17, 14:45
Medlem
RetardationIsHeres avatar
"From hell" av Albert och Allen Hughes.
Handling
Året är 1888 och staden är London. Mary Kelly och hennes väninnor försörjer sig som prostituerade. En av Marys vänner försvinner mystiskt och en efter en av hennes vänner hittas till slut brutalt mördade. Inspektör Fred Abberline försöker utreda morden, bland annat med hjälp av sin märkliga förmåga att kunna se in i framtiden när han har rökt opium som han är näst intill beroende av. Abberline har en teori om att morden utförts av någon med kunskaper i kirurgi. Spåren visar sig leda ända in i det brittiska kungahuset.

Vad jag tycker
Filmen för mig var faktiskt ganska bra. Inte bara för att man vart överraskad när mördaren avslöjades utan det fanns också en djuparen mening i filmen- en konspiration, ett hemligt och mäktigt underjords samhälle.
Det enda som jag tyckte var konstigt var slutscenen.

8,5/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in