2016-03-20, 00:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jakten på den försvunna skatten (1981)

Året är 1936, professor Indiana Jones kopplas in i jakten på en skatt, en skatt som även Hitler och nazityskland letar efter.

Har sett att den nyligen diskuterats i tråden, med lite olika åsikter.
Jag gillar den.
Ett välgjort matineäventyr i högt tempo.
Den ligger mycket nära högsta betyg, men på slutet blir det lite för överdrivna bedrifter, när han liftar med ubåtar.
4/5 med plus i kanten.

Jag håller verkligen inte med om att den skulle vara indiviuella scener utan sammanhang, snarare tvärtom, och motfrågan blir isåfall, vilken film är inte det, med den måttstocken ?
Och för de flesta av tittarna räcker det med att veta ATT nazisterna är ute efter skatter, att hinna före dom är skäl nog.
Citera
2016-03-20, 05:31
Medlem
Juristchefens avatar
Orthodox med Stephen Graham, rekommenderas endast om man är Graham-fanatiker. 5 av 10

Annorlunda att få följa en småkriminell troende jude som trasslar till det för sig.

http://www.imdb.com/title/tt2781406/?ref_=nv_sr_1
Citera
2016-03-20, 09:43
Medlem
Geomeisters avatar
The Reverant (2015)

Hela biografens publik kändes och såg mörbultad ut efter denna film. Jag också. Det här var ingen lättsam historia vågar jag påstå. Leonardo DiCaprio brukar locka den "stora publiken", men det här var inget för någon med kort tålamod eller som bara är ute efter "en mysig kväll". Filmen är fotografisk gjord, rå och det är mycket som händer. Hur realistisk den är låter jag gå osagt, men mycket är bra berättat. Den är långsam och tung, en tjej i närheten av mig somnade till och jag förstår henne faktiskt även om filmen var bra på många sätt och vis.

Något betyg vågar jag mig inte på. Tror många kommer tycka om denna film, men det är en "acquired taste".

Citera
2016-03-20, 17:50
Medlem
Situationss avatar
Gimme Shelter (Albert och David Maysles, Charlotte Zwerin, 1970)

Rolling Stones-dokumentär som väl är mest känd för att den visar mordet som skedde på Altamont Free Concert, där konsertbesökaren Meredith Hunter höggs ihjäl av en Hells Angels-medlem. Förutom att musiken är i toppklass med flera av Stones allra bästa låtar så är det en jävligt obehaglig och spännande dokumentär i direct cinema-stil som stundtals känns mer som en spelfilm än dokumentär. Historiskt sett är den himla intressant då den verkligen fångar hippie- och flower power-erans död i och med mordet och allt jävla kaos på Altamont.
Citera
2016-03-20, 18:41
Medlem
Geomeisters avatar
Streets of Fire (1984)

En svårplacerad rulle. Du kommer känna igen ett ansikte eller fem och dessa spelar udda roller ifrån vad dom brukar. Handlingen är simpel, men konstigt berättat. Starten av filmen är kaos både ur handlingsperspektiv, men även hur man gör en film. Det är inte riktigt en musikal, men många musikaliska scener uppkommer nu och då. Musiken är oftast helt okej i sig men bidrar inte med värst mycket. Det är mycket slumpmässigt som händer och replikerna är mest cheesy one-liners, inte bra, men underhållande! Den är extremt mycket 80-tal.

Allt som allt ingen höjdare, men det finns en del underhållningsvärde trots allt!

Betyg: 2 + / 5
Citera
2016-03-20, 20:09
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Crocodile dundee (1986)

Söt amerikansk reporter får höra talas om en man i Australien som brottas med krokodiler, och vill göra ett repotage om honom.

Paul Hogan hade en rolig show i TV, som vanligt när man försöker göra en långfilm blir resutatet inte särskilt lyckat.
Förursägbara skämt, lika trist som den var 1986
2/5
Citera
2016-03-20, 21:06
Medlem
nihilverums avatar
The Editor (2014)

Filmen handlar om Rey Ciso (Adam Brooks), en gång världens bäste filmredigerare som efter en olycka förlorar fyra fingrar på ena handen och därefter enbart fått jobb som redigerare för riktiga lågbudget-giallofilmer. När skådespelare i de filmer han redigerar börjar hittas mördade blir Rey huvudmisstänkt och filmen blir i sig en typisk giallo.

Hyfsat rolig med avsiktligt taffliga gore-effekter precis som i de filmer den gör parodi på.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-03-20, 21:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Crocodile dundee (1986)

Söt amerikansk reporter får höra talas om en man i Australien som brottas med krokodiler, och vill göra ett repotage om honom.

Paul Hogan hade en rolig show i TV, som vanligt när man försöker göra en långfilm blir resutatet inte särskilt lyckat.
2/5

Såg du inte den (och uppföljaren) för bara ungefär en månad sedan, och gav den samma betyg då?
Citera
2016-03-20, 21:21
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Såg du inte den (och uppföljaren) för bara ungefär en månad sedan, och gav den samma betyg då?
Bra minne, du har helt rätt.

Från 2 januari i år:
Citat:
Crocodile dundee (1986)

En söt journalista i New York åker till Australien för en intervju med en krokodiljägare, hon övertalar honom att följa med till New York, men hur ska denna storviltjägare klara sig i en civiliserad (nåja) storstad.

Förutsägbara skämt i två timmar, ingen bra början på filmåret

2/5

Och så i dag...
Citat:
Crocodile dundee (1986)

2/5

Jag orkar inte skriva något längre omdöme men jag såg Room (2015) nyligen. Den berörde mig och insatsen från Tremblay (barnet) var minst sagt imponerande. Även Brie Larson gjorde det bra. Får nog ge den en åtta faktiskt.

8/10
Senast redigerad av U-Fig 2016-03-20 kl. 21:23.
Citera
2016-03-20, 23:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Herrejösses, du har helt rätt.

Det bevisar två saker, nej tre.
* filmen gjorde verkligen inget bestående intryck
* mitt minne börjar visst svikta
* du har en otrolig koll vad som skrivs, du kommer ihåg vad jag sett för filmer när jag inte ens minns det själv.
Citera
2016-03-21, 00:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Farliga drömmar (2013)

Maria Lang historia, Puck söker jobb hos krävande nobelpristagare i litteratur.
I huset finns mängder med folk som, av helt olika skäl, vill se författaren död.

Den här filmen vet jag med mig att jag sett för något år sedan, däremot vet jag inte vad jag tyckte.
Härliga detaljer från förr, kanske den bästa filmen i Maria Langserien. 3/5
Citera
2016-03-21, 00:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag orkar inte skriva något längre omdöme men jag såg Room (2015) nyligen. Den berörde mig och insatsen från Tremblay (barnet) var minst sagt imponerande. Även Brie Larson gjorde det bra. Får nog ge den en åtta faktiskt.

8/10
Åh så kul att du även uppskattade Room. Den bästa filmen från fjolåret enligt mig och många år sen jag gav en film 5/5 i betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in