Collateral Beauty (2016)
När en framgångsrik reklamare drabbas av en personlig tragedi och drar sig tillbaka från livet skapar hans vänner en drastisk plan för att nå honom innan han förlorar allt. Genom att drivas till gränsen tvingas han nu möta sanningen på ett oväntat och djupt mänskligt, vis.
Det tog inte filmen mer än 10 minuter, och jag hade redan mina problem med den. Problemen bara fortsatte och fortsatte under filmens gång, och i slutändan är jag rätt så säker på att jag inte bara var förbannad och smått deprimerad. Utan också förlorat lite av min IQ.
Collateral Beauty är utan tvekan en av 2016års sämsta filmer, och jag kommer spoila filmen i min recension. Något jag vanligtvis inte gör, men i detta fallet måste jag. Jag måste i detalj förklara vad som gör denna filmen till det den är: Ren skit.
Jag älskar verkligen Will Smith, och jag gör det fortfarande. Men han har inte haft de bästa rollerna eller filmerna i bagaget på sistone. Han var det bästa med Suicide Squad, men filmen i sig var inget vidare. Denna (som är hans andra film 2016) är en mycket sämre film, men jag är heller inte övertygad av hans skådespel i denna. Jag tycker det är en av hans sämre insatser från honom.
Men vad är det då som gör denna filmen till den dåliga filmen den är?
Till att börja med så handlar filmen om hur Will Smith behandlar sitt liv efter hans dotters död. Detta gör han genom att skriva brev till tre "saker", Kärlek, Tid och Döden. Redan här började jag bli lite orolig, i det att varför en person i sitt rätta sinne gör en sådan grej. Men på ett "cineastiskt" sätt kan jag acceptera det. Att detta är hans terapi att genomgå sorgen efter något tragiskt. Detta är långt ifrån det värsta med filmen ändå så.
Hans vänner som han inte pratar med längre bestämmer sig då för att ta drastiska medel för att få honom att börja prata. Första de gör är att anlita en spion av något slag som hållit ett öga på Will Smith sedan tragedin. Här fixar hon en nyckel till brevlådan där han postar dessa tre breven, så vännerna kan ta breven och läsa dem.
1. Varför anlitar de en "spion" för att spionera och övervaka Will Smith och hans liv?
2. Hur kan de med säkerhet veta att dessa tre breven är från honom. Visst han pratar om dessa tre metoderna i början av filmen, och hans namn kan stå på brevet.
3. Vad fan är detta för slags vänner som anser det är rätt att ta dessa breven för att sedan läsa dem?
Detta resulterar i att de tre vännerna (Edward Norton, Kate Winslet, Michael Peña) anlitar tre skådespelare för att spela de tre olika rollerna. Helen Mirren som Döden, Keira Knightley som Kärleken och Jacob Latimore som Tiden.
Detta anser vännerna är rätt för att de ska konfrontera Will Smith, så de betalar 20 000 dollar respektive till skådespelarna att göra detta jobbet. Här ringer varningsklockarna på riktigt för mig. Ingen i deras rätta sinne hade ansett detta är en bra idé. Detta ska vara hans vänner och istället för att hjälpa honom, ska de se till så han ser ut som en galning och få honom mer panikslagen än vad han redan är. Gissa vad som händer? Will Smith blir sedd som en galning och blir mer panikslagen. Vad fan är detta för vänner? Vad han är det här för handling till film? Inget av det är gripande, inget av det är sorgligt, inget av det är ens dramatiskt. Det är bara provocerande och gör en allmänt förbannad på dessa personerna.
Under filmens gång möter Will Smith också Naomie Harris som håller denna grupp för personer som förlorat barn. Han börjar prata med henne och under filmens gång verkar det som att prata med henne gör saken bättre, än när "Tid, kärlek och döden" är där och ska tydligen "hjälpa honom".
Men även denna biten har ett dåligt avslut, som jag kommer till sen.
I slutet så har spionen som de tre vännerna anlitat, gått och filmat de olika konfrontationerna från skådespelarna.
Vad de sedan gör med denna videon är att de digitalt tar bort skådespelarna så att Will Smith ser ut som en galning och pratar med sig själv. Detta ska göra så att han ser videon själv för att sedan skriva under ett kontrakt som gör så han säljer företaget. Detta tror jag, då den biten av filmen var väldigt löst och något underutvecklat, men något med företaget som Will Smith skapat är på en nedförsbacke och håller på att bli sålt eller få ny ägare.
Sagt och gjort, Will Smith säljer företaget och går vidare med livet och nu kommer den fin fina twisten av filmen, TVÅ stycken till och med!
Twist #1: Naomie Harris är Will Smiths före detta fru som han hade barnet tillsammans med där de skiljde sig efter barnet dog. Denna twisten är inget bra, den förbättrar inte filmen på något sätt. Det känns mer påtvingat, och för mig kom det lite som en chock. Anledningen har med hur de båda två reagerade och pratade med varandra under hela filmens gång. Som påpekade och indikerade på att dessa två personerna inte har något förflutet tillsammans. Visserligen har de en lapp som Will Smith gav henne när de skiljt sig som sa "I want to be strangers again". Men även om de vill agera som främlingar, så har man ju fortfarande sina känslor kvar och ingen kan hålla på så här som de gör i filmen och låsas som ingenting. Det kändes onaturligt, overkligt på alla sätt så som de agerade gentemot varandra.
Twist #2: Denna förutspådde jag ganska tidigt, och det är den typiska och mest klyschiga av de alla. Så under filmens gång så spenderar Helen Mirren som spelar döden mer tid med Michael Peña än de andra för att han håller på att dö. Jacob Latimore som spelar tiden spenderar mer tid med Kate Winslet för hon känner att hennes tid är ikap med henne och att hon inte haft tid att bilda familj och fokuserat mer på jobb. Keira Knightley som spelar kärleken spenderar mer tid med Edward Norton för han måste visa sin kärlek till sin dotter och att han vill spendera mer tid med henne (dottern är för övrigt en bitch som inte bryr sig om sin far).
Har ni listat ut twisten än? Dem spelar inga roller, dem är rollerna på riktigt. Ja! Helen Mirren är döden i filmen, Jacob Latimore är tiden på riktigt och Keira Knightley är kärleken på riktigt. Vilken klychig twist så det inte finns ord. Detta märks redan från första början när ingen annan reagerar gentemot skådespelarna mer än vännerna och Will Smith, och det blir ännu mer uppenbart när Helen Mirren som ska spela döden spenderar tid med en döende person. Hur jävla uppenbart kan det inte bli?
En förbaskat dum twist till en förbaskat dum film i slutändan.
Men problemet ligger också i att karaktärerna inte direkt får någon utveckling. Vi får aldrig någon känsla för vad Will Smith går igenom, då filmen i början fokuserar mer på Edward Norton och företaget.
När filmen väl kommer igång är den överallt i sin handling, och inga känslor eller karaktärer kommer igenom. För en film som heter Collateral Beauty så förmedlar den otroligt lite, och det den förmedlar är mer depression än något annat.
Dialogerna är ibland skrattretande dåliga, samtidigt som hela filmen segar igenom. Vad som förvånar mig är hur många talangfulla skådespelare är med i denna filmen. Allting är en enda röra till manus, regi, och framför allt handling.
I sin helhet är Collateral Beauty en av 2016års sämsta filmer. Handlingen är vad som gjorde mig mest förbannad. Att dessa tre vännerna går till denna längden som i slutändan inte var till någon förbättring. Will Smith blev inte bättre utan mer arg och paranoid genom händelserna i filmen. Twisterna förbättrade inte filmen på långa vägar, och allting från dialoger och karaktärer är verkligen slängt ut genom fönstret. Där var inget till dessa karaktärer som kändes realistiskt. Faktum är så är inget i denna filmen något som känns realistiskt eller något en normal person hade gjort.
Filmer brukar lämna avtryck på folk med en viss känsla. Denna lämnade mig förbannad och deprimerad. Jag menar på allvar när folk som lider av depression ska stanna sig borta från denna filmen, för den gör bara saken värre. En film som även dyker in i lite av samma ämne som går just nu är Manchester by the Sea som gjorde det betydligt bättre och mer trovärdigt både realistiskt och känslomässigt.
Jag känner att jag inte vill ge mer tid åt denna filmen, och det borde heller inte du göra.
Godnatt!
1.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt4682786/?ref_=nm_flmg_act_4
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=isQ5Ycie73U