Hail, Caesar! (2016)
Bröderna Coen tillbaka i 50-talets Hollywood, något som för några år sedan hade varit årets mest hypade film för min del, minns ju med glädje den mörka och skruvade Barton Fink (1991) som i mitt tycke är en av deras absolut bästa filmer. Men, jag börjar mer och mer ge upp hoppet om att dessa nonchalanta judar har fler bra filmer i sig. Tycker inte de verkar bry sig om slutresultatet.
Således ingen hype, vilket jag gjorde rätt i. Storyn är tunn och sköts inte bra; Josh Brolin är en problemlösare för en stor Hollywoodstudio som får problem när George Clooneys filmstjärna blir kidnappad av kommunister mitt uppe i en filminspelning. En sidoplot involverar en annan filmstjärna (Scarlett Johansson) som blir gravid utan att vara gift. Skandal på den tiden. Scarlett gör det bra i de få scener hon har men vad spelar det för roll när hennes karaktär får så kasst med utrymme? Fler bra namn i outvecklade biroller, t ex Ralph Fiennes, Jonah Hill och Channing Tatum.
Att betyget inte blir lägre beror på att det ändå är relativt underhållande och att filmen är snygg. Faktiskt riktigt snygg då och då, men några andra avtryck lämnar den då rakt inte. Beklämmande att de fortsätter misslyckas göra bra film trots alla förutsättningar de har. Sug kuk, Coenbröder.
2+/5
edit; blev kanske lite grinigare omdöme än filmen förtjänar märker jag. Den var ju trots allt ganska underhållande. Men jag orkar inte ändra något.