2018-09-22, 00:38
Medlem
Geomeisters avatar
Hollywood Homicide | Året var 2003
https://www.imdb.com/title/tt0329717...nm_flmg_act_23

Storstjärnan Harrison Ford och den då heta nykomlingen Josh Hartnett blev inslängd i en film som till en start inte hade mycket till handling. Den tillkom senare. Det märks. Det är en klassisk "buddy cop"-film i vissa aspekter, men actionsekvenserna är få och den röda tråden är vag.

Starten av filmen ger ett ganska dåligt intryck för mig. Mycket rappare (ej skådisar), halvdant skådespeleri och svag direktion.

Efter ett tag började jag dock gilla filmen en del. Det är betydligt mer någon slags komedi än något annat. Ford och Hartnett är båda rätt sköna. Filmen innehåller även mängder av kända "cameos" och mindre roller som är snyggt insatta. Actionsekvenserna kanske inte är cream de la cream, men ändå ofta bra gjorda för denna genre. Filmen tar sig aldrig på för stort allvar och jag gillade tonen i mycket av filmen.

Betyg?
Citera
2018-09-22, 00:56
Medlem
hugTracersbutts avatar
Maniac Cop & Maniac Cop 2. Har haft lite new york tema de senaste filmerna känner jag. William Lustig var väl ganska bra på just den fronten. Det var väl på 80-talet de hade extrema problem med kriminalitet i New York och det var skitigt m.m. Gillar miljöerna i dessa filmer från den tiden. Nu är Maniac Cop från 88 och Maniac Cop 2 dock från 90-talet.

Så en galen polis springer runt i NYC och har ihjäl människor, Bruce Campbell's karaktär blir misstänkt för att vara mördaren och måste tillsammans med sin partner hitta den rätta dåren. Vet inte om man ska kalla det en slasher, men har ju vissa drag av det (och om man tänker på de ostiga avsluten i båda filmer så verkar det som de försökte skapa fler uppföljare.. finns en tredje film, men den har jag inte sett). Ettan är helt okej ändå. 7/10.

I andra filmen är det andra huvudkaraktärer och mördaren från den första filmen är tillbaka. Inte lika bra som första filmen som har en mer unik känsla. 'Maniac Cop' bildar ett team med en seriemördare, men de utvecklar inte den duon så mycket. Gick att se, men de borde skippat uppföljaren ändå kanske även om jag tycker att den var rätt kul. 5/10.
Citera
2018-09-22, 12:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Åsa Nisse och tjocka släkten (1963)

Åsa Nisses bror från amerika kommer på besök då Nisse skrutit med att han minsann är lika rik som sin bror.

Naturligtvis är Nisse inte rik, utan försöker ge sken av rikedom.

Ragnar Frisk var faktiskt, för en gångs skull, oskyldig till detta.
Jerry Williams är med i filmen och sjunger.

2/5
Någonstans i all tafflighet finns det något som gör att jag har svårt att motstå dessa Åsa Nissefilmer.
Citera
2018-09-22, 12:37
Medlem
Geomeisters avatar
The Master | Året var 2012
https://www.imdb.com/title/tt1560747/?ref_=nv_sr_3

Vi börjar med respekten: RIP Philip Seymour Hoffman.

Det här är en mycket knepig film. Tänk att dig om man blandar en icke politiskt korrekt Tom Hardy film med något ifrån svenska Ruben Östlund.

Det är inte mycket som direkt förklaras i filmen och mycket som händer. Scenerna är många och mycket känns krypiskt eller konstnärligt. Dialogen är bitvis bra och likaså skådespeleriet, men ofta bara konstig.

En sak filmen lyckas med är att slänga in oväntade moment som känns autentiska. En svensk skådespelare slängs in lite oväntat och nakenscenerna är betydligt bättre gjorda än i dom flesta filmerna.

Handlingen i sig är inte obegreplig, men väldigt speciell. INGET för den som bara vill luta sig tillbaka och underhållas.

Betyg?
Citera
2018-09-22, 14:51
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Mjeh.
Vissa scener stod verkligen ut och grep tag i en ordentligt.
Dom minns jag tydligt än idag.
Phoenix och Hoffman är otroliga.

Men annars så fann jag den väldigt intetsägande.
Vilket som visserligen är något man i slutänden bör förvänta sig när det kommer till sekter.
Men som en film känner jag att den bör hålla ett lite hårdare grepp runt sitt fokus.
Jag tycker sekter är intressanta för övrigt men jag hade nog föredragit att se en dokumentär än the master.
Citera
2018-09-22, 18:30
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Mjeh.
Vissa scener stod verkligen ut och grep tag i en ordentligt.
Dom minns jag tydligt än idag.
Phoenix och Hoffman är otroliga.

Men annars så fann jag den väldigt intetsägande.
Vilket som visserligen är något man i slutänden bör förvänta sig när det kommer till sekter.
Men som en film känner jag att den bör hålla ett lite hårdare grepp runt sitt fokus.
Jag tycker sekter är intressanta för övrigt men jag hade nog föredragit att se en dokumentär än the master.

Då verkar vi tycka lika. Kanske var fem scener i filmen som lyfte rejält och lite charmiga saker här och där, men filmen är lång och då mycket bara är intetsägande är det inget jag kan rekommendera!
Citera
2018-09-22, 19:20
Medlem
Geomeisters avatar
Trinity is Still My Name | Året var 1971
https://www.imdb.com/title/tt0068154/?ref_=nm_knf_t2

En efterföljare till en parodi av vilda västern med Bud Spencer och Terence Hill. Lyckligtvis är det inte "samma handling" som tidigare utan något annat, delvis.

Charmen är kvar ifrån förra filmen och det är bra att det bara är ett år mellan filmerna som det ska vara. Inte någon halvdan kopia sju år senare. Humorn finns fortfarande där och mycket annat också. Handlingen haltar sig framåt dock. Filmen är klippt lite scen för scen och den blir lite repetativ. En helt okej parodi!

Betyg?
Citera
2018-09-22, 20:54
Medlem
XtraXs avatar
Jigsaw på Viaplay, fyfan var dålig den var.
Citera
2018-09-22, 23:42
Medlem
Sling Blade (1996). Lite förutsägbar men den höll mig fängslad under hela tiden. 8/10.
Citera
2018-09-23, 00:29
Medlem
Tvonds avatar
Pulp Fiction fortfarande Tarantinos bästa film till dagens datum 10/10

https://www.imdb.com/title/tt0110912/?ref_=nv_sr_1
Citera
2018-09-23, 02:26
Wings 1927

Blir alltid så förvånad över hur imponerad jag blir av dessa gamla stumfilmer. Hur välgjorda realistiska och storslagna de är. Samtidigt som de är känslosamma och fartfyllda. En väldigt simpel plott i filmen. Alla 3 huvudroller gör verkligen ett bra arbete. Både tragisk och lyckligt slut. Verkligen en imponerande film som är 91 år gammal. Slår många av dagens moderna filmer med hur välgjord den är med hästlängder.

8.5/10
Citera
2018-09-23, 02:41
Medlem
Kisiragis avatar
Dessa filmer såg jag senast.

UFO - https://www.imdb.com/title/tt6290798/?ref_=rvi_tt

Riktigt intressant film. Handlar mestadels om matematiska uträkningar osv. Sevärd och speciell. Kunde gärna fått vara lite längre dock..

Jumanji - https://www.imdb.com/title/tt2283362/?ref_=nv_sr_1

Lättsam äventyrsfilm för de flesta åldrar! Dwayne Johnson gör sig bra som alltid i sådana här filmer. Jack Black likaså.

The Revenant - https://www.imdb.com/title/tt1663202/?ref_=nv_sr_1

Haha snacka om stenhård jävel! DiCaprio's rollfigur får utstå en hel del jäkelskap i denna rulle. Riktigt sevärd enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in