2025-11-08, 03:12
Medlem
Sluutenbergens avatar
Männen och Bergman

Tv-special från 2008, vilket är om man kan sin Bergman, året efter Ingmars död. Leds av Nils-Petter Sundgren och i studion sitter Thommy Berggren, Börje Ahlstedt och Thorsten Flinck.

Dem pratar om sin relation till Ingmar och man får se inklipp till film och föreställningar där de medverkar.

Flinck har svårt för att sitta still och manspreadar och åbäkar sig om vartannat med sina manér och staccato. Vid ett tillfälle räcker Nils-Petter ut armen för att hålla tillbaka Thorsten när Börje pratar.

I en annan del av dokumentären intervjuar Nils-Petter Erland Josephson, som inte då medverkar i studion och ser ut att lida av Parkinson. Olustigt nog påminner han och Thorsten mycket om varandra här.

Sevärd, inte minst för Thommys inlevelsefulla berättelser och den dynamiska spänning som den flinka Flinck bidrar med.

Männen och Bergman saknar betyg på imdb.
Citera
2025-11-08, 06:02
Medlem
Hostel II

En vecka sedan i min ensamhet. Netflix.

Det var en ok film men lite förutsägbar om man redan sett ettan. Spännande miljöer var ett plus och mörka öststaten Slovakien står ånyo (?) värd för denna makabra orgie i ond bråd död. Överspelande och typiska förutsägbara karaktärer.

Betyg? 2,5/5
Citera
2025-11-08, 13:42
Medlem
Dorniers avatar
Airport 1975 (1974)

Den andra filmen i Airport-filmserien, det gjordes fyra totalt. De räknas till 70-talets katastrof-filmer som Skyskrapan brinner (1974) mfl. Jag såg de tre första Airport-filmerna för flera år sedan, och då tyckte jag nog denna andra film var den bästa. Den är fortfarande sevärd.

Den första filmen Airport (1970) startade hela katastrof-genren, och även trenden att katastrof-filmer på 70-talet skulle ha ett cast med en lång rad kända skådespelare. Även i den andra Airport-filmen förekommer en hel del kända ansikten, och det blev likadant i Skyskrapan brinner (1974) och andra katastrof-filmer. En del har klagat på att detta blir en löjlig gimmick, att samla ihop en massa kändisar och tro att det räcker för en bra film.

Hur som helst, den fjärde och sista Airport-filmen involverar det numera pensionerade överljuds-passagerarplanet Concorde, jag får ta och se den också nån gång framöver.

Citat:
Airport is a 1970s film series consisting of four airplane-themed disaster films: Airport, Airport 1975, Airport '77 and The Concorde... Airport '79.

Airport is a 1970 American air disaster–drama film written and directed by George Seaton and starring Burt Lancaster and Dean Martin.[...] it originated the 1970s disaster film genre.

Airport 1975 (also known as Airport '75) is a 1974 American air disaster film and the first sequel to the successful 1970 film Airport. [...] The plot concerns the dramatic events aboard an airborne Boeing 747 when a small aircraft crashes into the cockpit
Citera
2025-11-08, 13:46
Medlem
Jag såg A house of dynamite igår.. handlar om ett oidentifierad missil med ett fasansfullt mål sätter igång en intensiv jakt på svar. Idris och Rebecca leder en stark ensemble i denna nervkittlande film där spänningen byggs upp minut för minut…

Min åsikt:
Jag gillade filmen riktigt mycket! I början kändes den lite virrig eftersom man inte riktigt hängde med, men när man väl förstod hur den var upplagd föll allt på plats.
Filmen känns dessutom väldigt aktuell i dessa tider, och skådespelarna gör ett starkt jobb genom hela historien. Det enda jag hade önskat var att slutet hade varit lite längre, så att berättelsen fick fortsätta en stund till.
Citera
2025-11-08, 16:16
Medlem
Bartman777s avatar
Blue Streak (1999)
https://www.imdb.com/title/tt0181316/

Den här filmen hamnar precis så där mittemellan för mig. Jag tycker inte den är särskilt bra, men heller inte särskilt dålig.
Den har sina stunder och är överlag lite smått underhållande, typ.

Jag gillar ju Martin Lawrence, jag tycker han har en skön känsla och timing vad gäller kroppsspråk osv.
Sen har vi Dave Chappelle som jag också uppskattar av samma anledning. Utan dom två hade den här filmen inte varit lika underhållande skulle jag tro.

Filmen får godkänt av mig, men inte mycket mer.
Den duger om man vill ha något lättsamt och enkelt när man är halvtrött och inte orkar engagera sig så mycket mer än så
Citera
2025-11-08, 16:22
Medlem
Geomeisters avatar
The Door in the Floor, 2004.
https://www.imdb.com/title/tt0348593...0the%2520Floor

En ung kille blir anställd av en skribent/målare och hans fru under sommaren. Hans anställning blir inte som något han kunnat ana.

En fin, djup, underlig och lite rolig film det här. Baserat på en novell av John Irving och sedan omgjord (gissningsvis rejält) för att fungera som film.

Under filmens gång är det fokus på tre karaktärer. En märklig, en dyster och en naiv. Filmen är relativt dyster, men har både humor, udda interaktioner och naket för att pigga upp. Ingen film jag skulle se med familjen eller en dejt, men jag uppskattade denna. Möjligtvis lite väl spretig då man följer de tre karaktärerna och den röda tråden i handlingen kan kännas vag ibland.

Tummen upp! Speciellt för de som är trött på förutsägbara handlingar och inte har något emot scener som inte skulle vara med i stora blockbusters.
Citera
2025-11-08, 16:42
Medlem
FlashbackBeers avatar
Alien (1979)
https://www.imdb.com/title/tt0078748/

Detta är alltså den första Alien-filmen. En riktig klassiker. Har sett den flera gånger under åren. Man blir aldrig less på Alien-filmerna.

Det handlar alltså om en besättning på ett rymdskepp som fångar upp en signal från en främmande planet. De beger sig dit och det visar sig att det var ett dåligt beslut.

PS. På SVT Play kan man just nu se de första 3 Alien-filmerna.
Senast redigerad av FlashbackBeer 2025-11-08 kl. 16:49.
Citera
2025-11-08, 17:51
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackBeer
Alien (1979)
https://www.imdb.com/title/tt0078748/

Detta är alltså den första Alien-filmen. En riktig klassiker. Har sett den flera gånger under åren. Man blir aldrig less på Alien-filmerna.

Det handlar alltså om en besättning på ett rymdskepp som fångar upp en signal från en främmande planet. De beger sig dit och det visar sig att det var ett dåligt beslut.

PS. På SVT Play kan man just nu se de första 3 Alien-filmerna.

Ettan är så bra en film kan bli.

Tvåan är typisk Cameronproduktion. Riktigt tråkig i mitt tycke.

Trean som jag inte såg förrän för något år sen är överraskande bra.
Citera
2025-11-08, 18:01
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Ettan är så bra en film kan bli.

Tvåan är typisk Cameronproduktion. Riktigt tråkig i mitt tycke.

Trean som jag inte såg förrän för något år sen är överraskande bra.

2an är tråkig men 3an är överraskande bra? Dig ska man då inte be om tips ifrån.

Själv såg jag nyss Frankenstein på netflix. Ganska så tråkig.
Citera
2025-11-08, 18:02
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
2an är tråkig men 3an är överraskande bra? Dig ska man då inte be om tips ifrån.

Själv såg jag nyss Frankenstein på netflix. Ganska så tråkig.

Beror väl på vad man har för smak. Gillar man Avatar och sånt så ska man nog inte be mig om tips nej.
Citera
2025-11-08, 18:26
Medlem
Dorniers avatar
Det har sagts att den andra filmen Aliens är lite som en typisk 80-tals actionfilm.

Sigourney Weaver är som en Rambo på slutet i den filmen när hon hänger på sig en massa vapen (när hon ska ska hämta den lilla flickan Newt) och sedan mejar ner en massa Aliens.

Lite skumt förresten med Newt, hon pratar mer med engelsk accent, medan resten av castet pratar amerikanska. Hon som spelade Newt, Carrie Henn, var dock född i Florida i USA.
Citera
2025-11-08, 20:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Door in the Floor, 2004.
https://www.imdb.com/title/tt0348593...0the%2520Floor

En ung kille blir anställd av en skribent/målare och hans fru under sommaren. Hans anställning blir inte som något han kunnat ana.

En fin, djup, underlig och lite rolig film det här. Baserat på en novell av John Irving och sedan omgjord (gissningsvis rejält) för att fungera som film.

Under filmens gång är det fokus på tre karaktärer. En märklig, en dyster och en naiv. Filmen är relativt dyster, men har både humor, udda interaktioner och naket för att pigga upp. Ingen film jag skulle se med familjen eller en dejt, men jag uppskattade denna. Möjligtvis lite väl spretig då man följer de tre karaktärerna och den röda tråden i handlingen kan kännas vag ibland.

Tummen upp! Speciellt för de som är trött på förutsägbara handlingar och inte har något emot scener som inte skulle vara med i stora blockbusters.
Tack för filmtips. Intressant annorlunda historia. Förutom att romansen mellan eddie och marion inte var trovärdig.

Fina miljöer och foto.

Lite långsam kanske.

6 av 10.

Jag fick nu lust att läsa novellen av Irving.

Titeln The Door in the floor anspelar på squashbanan, men är det symboliskt på något vis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in