Airport 1975 (1974)
Den andra filmen i Airport-filmserien, det gjordes fyra totalt. De räknas till 70-talets katastrof-filmer som Skyskrapan brinner (1974) mfl. Jag såg de tre första Airport-filmerna för flera år sedan, och då tyckte jag nog denna andra film var den bästa. Den är fortfarande sevärd.
Den första filmen Airport (1970) startade hela katastrof-genren, och även trenden att katastrof-filmer på 70-talet skulle ha ett cast med en lång rad kända skådespelare. Även i den andra Airport-filmen förekommer en hel del kända ansikten, och det blev likadant i Skyskrapan brinner (1974) och andra katastrof-filmer. En del har klagat på att detta blir en löjlig gimmick, att samla ihop en massa kändisar och tro att det räcker för en bra film.
Hur som helst, den fjärde och sista Airport-filmen involverar det numera pensionerade överljuds-passagerarplanet Concorde, jag får ta och se den också nån gång framöver.
Citat:
Airport is a 1970s film series consisting of four airplane-themed disaster films: Airport, Airport 1975, Airport '77 and The Concorde... Airport '79.
Airport is a 1970 American air disaster–drama film written and directed by George Seaton and starring Burt Lancaster and Dean Martin.[...] it originated the 1970s disaster film genre.
Airport 1975 (also known as Airport '75) is a 1974 American air disaster film and the first sequel to the successful 1970 film Airport. [...] The plot concerns the dramatic events aboard an airborne Boeing 747 when a small aircraft crashes into the cockpit