2016-03-26, 02:38
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Anade också att Barabbas skulle vara i segaste laget. Då missade man inget. Hade inte tid att se den trots allt.

Varianten med Anthony Quinn i huvudrollen är bra.
Citera
2016-03-26, 07:57
Medlem
Harry-Greys avatar
the Ten Commandments (1956, LD, 220 min)

Kortrecension

Som en god vän till mig sa -"en gång, men aldrig mer igen". Jag är näst intill redo att hålla med, även om jag nog faktiskt skulle kunna tänka mig att se om the Ten Commandments, kanske nån gång till, men i så fall i ett utbildande syfte. I grund och botten så är det ju en otroligt klassiskt historia. Men bland det teatraliska skådespelet så saknar jag en närhet genom både regi och foto. Det är lite George Lucas-sjukan över det hela. Nu tror jag inte att denna film var någon dans på rosor att spela in, men bland all storslagenhet så tappar man det viktiga i människorna.

Självklart ska man nån gång se de tio budorden och då passar ju påskledigheten alldeles utmärkt. Men man bör känna till att ens intresse och koncentration kommer att komma och gå genom hela filmen. Och det är okej, för med filmens malande tempo och igenkännbara berättelse så kommer man inte missa så mycket.

Betyg:3 (Svårt att underkänna något så välgjort, men man saknar hjärtat och själen.)

LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG: The Shinbone Post
Citera
2016-03-26, 09:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The seventh cross (1944)

Sju män flyr från ett tyskt koncentrationsläger. Sju kors görs iordning där man ämnar spika upp rymlingarna vartefter de hittas.

Spencer Tracy är en av rymlingarna, det märks att filmen gjord innan krigsslutet, då det framkom väldiga hemskheter. Här är gestapo lite väl tama.
Spännande historia är det i alla fall 3/5
Citera
2016-03-26, 12:31
Medlem
Elser (2015)

En film som handlar om Georg Elser, en man som försökte döda Hitler 1939 med en
tidsinställd bomb på ölhallen Bürgerbräukeller. Nazisterna vägrade tro att han kunde
utföra allt själv. Bra film om en helt vanlig tysk som gjorde motstånd

4/5
Citera
2016-03-26, 14:47
Medlem
MagnusJ666s avatar
Batman Vs. Superman Dawn Of Justice. Såg den på imax 3D med det bästa ljudet jag någonsin hört. 3D har jag lite svårt för, men ett bra filmjud är viktigt på dessa typer av filmer. Mycket pang och boom Såklart ingen klassiker. Bra effekter och en ganska häftig Batman. Men annars inte så mycket mer än av alla super hjältefilmer som finns nu. 3/5
Citera
2016-03-26, 16:45
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Danish Girl (2015) | 🌑🌑🌑

I Köpenhamn på 1920-talet var könsbyte lika sällsynt som tydligt uttalade ord i vårt grannland. Einar Wegener var en av pionjärerna när han trots oerhörda risker la sig på det primitiva kirurgbordet för att förvandlas till det han alltid varit innerst inne. Vid sin sida hade han orubbligt stöd från sin fru Gerda Wegener.

Jag hade förberett mig på en närmast olidlig cringe-fest men The Danish Girl blev i slutändan en bra och intressant upplevelse trots perioder av väldigt överdriven melodramatik. Att det här är en film som under hela sin produktion drömde om att hamna i säng med ett tiotals Oscar-gubbar råder det ingen tvekan om - flörtandet håller Don Juan-klass långa stunder. Att då inte ens få en nominering för bästa film måste ha varit snopet, det den däremot välförtjänt fick pris för var skådespelet där vår egen Alicia Vikander stod i en klass för sig och vann för bästa kvinnliga biroll. Hon och Eddie Redmayne är verkligen helt outstanding i sina känslosamma roller. Redmayne ligger på gränsen till att se seriemördar-psykopatisk ut i sitt minspel ibland men jag köper helt och hållet hans karaktär och hans svåra inre kamp. Vikander stjäl dock showen, hon kommer vara en stamgäst på Oscargalan i många år framöver och det är hon som ger det största bestående intrycket efter filmen.

Filmen börjar starkt med en härlig skildring av 20-talet där konsten står i centrum och livsglädjen är stor trots den spartanska levnadsstandarden. Fotot är vackert och jag trivs med karaktärerna. Allt eftersom historien fortskrider sjunker mitt engagemang i samma takt som kvaliteten på regin dock, det blir ganska trist och ett överflöd av tårar istället för starkt drama och karaktärsutveckling. Med sina två timmar är den för lång, man orkar inte hålla intresset på topp när tempot är så lågt och känslan av upprepande sätter in.

Sevärd främst på grund av skådespelet, fotot och en briljant Alicia Vikander. Men tyvärr grumlas den starka historien av en slöfock till regissör som trodde det bara var att hämta hem guldstatyetter utan större ansträngning.
Citera
2016-03-26, 17:12
Medlem
PussyLiquors avatar
Det helt nya testamentet+++

Gud är en fransman bosatt i Bryssel. Gud är ett riktigt rövhål som skriver lagar kring mänskligheten med en ond twist för varje lag. Han röker och dricker kopiösa mängder alkohol. Han är strikt och en dålig far och man. Hans dotter Ea smyger sig en dag in på hans kontor för att hacka Guds dator, där allt arbete sker. Där gör hon någonting som får Gud att bli rasande - och hämndlysten. Ea rymmer ut till den isolerade värld hon aldrig fått upptäcka för att där hitta sex nya apostlar för att skriva det helt nya testamentet.

Jag hade hört så mycket gott om den här filmen och var ganska förväntansfull. Jag gillade trots allt Mr Nobody väldigt mycket, men detta var att gå ett steg längre i att vara för pretentiös. Det händer väldigt mycket och scenerna är väl utformade med mycket liv i varenda scen. Men trots det så är den en aning tråkig, långsam och lite för mycket.
Citera
2016-03-26, 18:02
Medlem
nihilverums avatar
Suffragette (2015)

Filmen skildrar kampen för att införa kvinnlig rösträtt i Storbritannien och hur politiker och poliser försökte blockera rörelsen. Meryl Streep har en liten biroll som rörelsens ledare Emmeline Pankhurst, medan huvudrollen spelas av Carey Mulligan som en tvätteriarbetare som till en början motvilligt går med och så småningom blir mer och mer övertygad.

Intressant skildring av London runt förra sekelskiftet.

Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-03-26, 22:19
Medlem
Fjantors avatar
ROOM - http://www.imdb.com/title/tt3170832/

Vilket jäkla mästerverk till film..

Solklar 5/5
Citera
2016-03-26, 23:15
Medlem
Freders avatar
Deadpool. Den har samma problem som alla superhjältefilmer att ingenting går att relatera till eller skapa sig en uppfattning vad karaktärerna är kapabla att göra. Det var bara skämt efter skämt vilket blev tröttsamt. Positivt var att filmen hade en helt annan prägel än andra superhjältefilmer så som Spider Man. Det blir dock bara ett meh.
Citera
2016-03-26, 23:24
Medlem
Ballcancers avatar
Såg nyss Maryland/Disorder. Gessafelstein gör musiken vilket gjorde mig intresserad.
Filmen handlar om en ex soldat (Mattihas Schoenarts) som lider av PTSD. Istället för att åka tillbaka och tjänstgöra så handlar han som en bodyguard till en rik mans fru, på deras gods som heter Maryland. Filmen genomsyras av huvudkaraktärens ångest vilket speglar väldigt väl i både musiken men också i bildspråket. Fastnade väldigt mycket för den här filmen, för som så många andra franska filmer är den definitivt sevärd!
Den får en 4a av 5 från mig!

Två andra tips på franska filmer är
Blue is the warmest colour som är den bästa kärleksfilmen jag någonsin sett. Väldigt realistiska och rätt grova sexscener.... Den är vacker eftersom den beskriver den där äkta första kärleken, på ett sätt som den faktikst ofta är. 5/5

Rust and bone. Handlar om en man som kommer för att bo med sin syster ett tag pga problem hemifrån. Han tar med sin son. Väl där träffar han en tjej som han sakta utvecklar ett speciellt förhållande med. Vill ej säga för mycket, men den är mycket mycket bra.
Citera
2016-03-26, 23:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Syndikatet ( 2014 ), riktigt bra verklighetsbaserad fransk thriller om maffian i Marseille på 70-talet. Huvudsaklig inkomstkälla heroindistribution. Trevliga miljöer, intressant story och bra karaktärer. Lite typiskt scenario med två personer på varsin sida där man fattar tycke för båda. 7/10!
Senast redigerad av utan.att.stanna 2016-03-26 kl. 23:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in