SSF:
The Danish Girl (2015) | 🌑🌑🌑
I Köpenhamn på 1920-talet var könsbyte lika sällsynt som tydligt uttalade ord i vårt grannland. Einar Wegener var en av pionjärerna när han trots oerhörda risker la sig på det primitiva kirurgbordet för att förvandlas till det han alltid varit innerst inne. Vid sin sida hade han orubbligt stöd från sin fru Gerda Wegener.
Jag hade förberett mig på en närmast olidlig cringe-fest men The Danish Girl blev i slutändan en bra och intressant upplevelse trots perioder av väldigt överdriven melodramatik. Att det här är en film som under hela sin produktion drömde om att hamna i säng med ett tiotals Oscar-gubbar råder det ingen tvekan om - flörtandet håller Don Juan-klass långa stunder. Att då inte ens få en nominering för bästa film måste ha varit snopet, det den däremot välförtjänt fick pris för var skådespelet där vår egen Alicia Vikander stod i en klass för sig och vann för bästa kvinnliga biroll. Hon och Eddie Redmayne är verkligen helt outstanding i sina känslosamma roller. Redmayne ligger på gränsen till att se seriemördar-psykopatisk ut i sitt minspel ibland men jag köper helt och hållet hans karaktär och hans svåra inre kamp. Vikander stjäl dock showen, hon kommer vara en stamgäst på Oscargalan i många år framöver och det är hon som ger det största bestående intrycket efter filmen.
Filmen börjar starkt med en härlig skildring av 20-talet där konsten står i centrum och livsglädjen är stor trots den spartanska levnadsstandarden. Fotot är vackert och jag trivs med karaktärerna. Allt eftersom historien fortskrider sjunker mitt engagemang i samma takt som kvaliteten på regin dock, det blir ganska trist och ett överflöd av tårar istället för starkt drama och karaktärsutveckling. Med sina två timmar är den för lång, man orkar inte hålla intresset på topp när tempot är så lågt och känslan av upprepande sätter in.
Sevärd främst på grund av skådespelet, fotot och en briljant Alicia Vikander. Men tyvärr grumlas den starka historien av en slöfock till regissör som trodde det bara var att hämta hem guldstatyetter utan större ansträngning.