Steve Jobs (2015)
Ett intimt porträtt som berättar om tre viktiga händelser i Steve Jobs liv.
Så har vi en andra Steve Jobs film på bara två år. Detta borträknat dokumentärer som också kommit om mannen eller företaget Apple, där det också kommit ut två stycken inom loppet av två år. Så det är mycket Apple och mycket Steve Jobs på väldigt kort tid.
Faktum är så är jag inget fan. Aldrig ägt en Apple produkt i mitt liv, funderar heller inte på det. Har heller aldrig funnit Steve Jobs så intressant eller anser honom som ett geni som många andra gör. Då är jag mer intresserad av Bill Gates, men jag antar vi får vänta tills han dör för att få två filmer inom loppet av två år.
Därför var jag inte direkt så sugen på att denna filmen gjordes. Det gjorde inte saken bättre att filmen hade problem att få igång startproduktionen. Med regissörer som hoppade av och man kunde inte få till en huvudperson. Där Christan Bale skulle spela först, sedan Leonardo DiCaprio för att sedan landa hos Michael Fassbender.
Till slut fick vi en film regisserad av Danny Boyle och skriven av Aaron Sorkin.
Jag ska vara uppriktigt ärlig om filmen och säga, just händelserikt är den inte. Den är rik på dialoger och karaktärer, men en central handling av något slag lär vara det många kommer ha problem med filmen.
Den utspelar sig under 3 olika årtal, 1984,1988 och 1998. Alla tre årtalen är som en kortfilm där innan Steve Jobs ska visa upp sin senaste produkt, 1984 Macintosh, 1988 Next, 1998 nya iMac. Så vad filmen handlar om är vad som händer innan Steve Jobs ska upp och föreläsa om den nya produkten och vad som händer bakom scenen. Allt under förloppet av 40 minuter cirka vid varje del.
Så rent handlingsmässigt är det mer tre kortfilmer om tre viktiga händelser för just Steve Jobs, men vad som hände bakom skynket och inte framför.
Det bjuds på familjedrama, vänskap och affärer.
Vad som gör filmen intressant är mycket tack vare Aaron Sorkin vassa dialoger. Filmen är rik på dem och det visas verkligen. Han gör mycket för filmen och han är den perfekta personen för en sådan här film. Med manus till The Social Network bakom sig så är det helt rätt inställning.
Lägg även till regi utav Danny Boyle och detta är vad som gör susen och filmen till en minnesvärd film. Med sitt unik uttryck att berätta dessa tre olika historierna vid varje årtal är unikt och han vet exakt vad han gör och sätter sin egen touch på det.
Jag älskar att de filmar med tre olika kameror vid de tre olika årtalen. 16mm, 35mm och digitalt, för att också visa den teknologiska utveckling inom just Apple. Vilket för mig är ett genialiskt drag och väldigt ambitiöst som jag la märke till och den detaljen förstärkte och gjorde mycket för mig faktiskt.
Skådespelarna gör också riktgit bra ifrån sig. Mycket tack vare som jag redan sagt de vasst skrivna dialogerna. Men skådespelarna gör otroligt bra ifrån sig att det är svårt att ignorera.
Michael Fassbender gör enligt mig en av hans bättre insatser någonsin. Kanske inte hans bästa, men verkligen en av dem. Jag köpte verkligen han var Steve Jobs och att det var så här han betedde sig i verkligheten. Enda negativa är väl utseendet är kanske inte riktigt där, ironiskt nog ser Ashton Kutcher mer ut som honom, fast gjorde ett sämre intryck inom sitt skådespel.
Kate Winslet sålde mig också väldigt bra som den tålmodiga Joanna Hoffman som stod vid Steve Jobs sida hela vägen. Hon visar starkt hennes känslor och ännu en gång tycker jag Kate Winslet verkligen säljer rollen och gör även hon en av sina bästa.
Alltid kul med Jeff Daniels som även var med i The Martian. Seth Rogen skötte sig bra, men sken inte lika mycket på grund av hans minimala speltid som jag faktiskt trodde skulle vara mer.
I sin helhet är Steve Jobs en välgjord film. Vad som verkligen gjorde filmen för mig var manuset skrivet av Aaron Sorkin, med sina vassa dialoger som gjorde filmen intressant när karaktärerna pratade med varandra. Men även regin från Danny Boyle gjorde att filmen fick ett visst sting till sig, en egen identitet och man märker hans fingeravtryck över filmen. Även det tekniska, med att filma tre olika kameror (16mm,35mm, digitalt) under de tre olika årtalen för att visa Apples tekniska utveckling var genialiskt i min mening.
Men även skådespelarna gjorde riktigt bra ifrån sig. De som verkligen stack ut och gjorde bäst ifrån sig var såklart de som är nominerade också, Michael Fassbender och Kate Winslet.
Vad som kommer göra att många tvekar och kommer göra att det inte gillar filmen särskilt mycket är just att handlingsmässigt är där inte riktigt någon stark struktur genom det hela. Den spelar mer som tre korta filmer på 40 minuter under tre olika årtal under en och samma dag under bara ett par minuter innan en presentation. Det är inte mycket till handling, vilket gör nog att många kommer se ner på filmen för att inte direkt ha en stark handling eller någon riktigt stark struktur på det hela, vilket säkert gör att mainstream publiken finner filmen något tråkig och ointressant.
Då ställer man sig frågan, varför gjorde de bara inte en hederlig vanlig biopic. Saken är enkel, det har redan gjorts. Vi är många som redan känner till historien om Steve Jobs och hur han och Steve Wozniak jobbade i deras garage. Vi vet redan alla de kända produkterna och Apples historia, även ifall vi får det kortfattat i ett fint montage efter 1988 biten.
Genom att visa dessa tre viktiga händelserna och ta oss bakom scenen, bakom produkten och bara följa Steve Jobs under 40 minuter, hans familjeliv, hans personliga sida, var i min ärliga mening rätt väg. För sättet filmen hanteras med det gör att det känns fräscht på något sätt och blir inte samma gamla biopic historia. Vi får ändå veta tillräckligt om honom, och det vi inte får veta vet vi redan. Är allting i filmen sanning? Det tror jag inte. Men det görs för en väldigt intressant och välgjord film som ändå försöker något nytt med något som vi alla är bekanta med. Och detta kommer från en person som inte anser Steve Jobs vara ett geni, äger inga Apple produkter och ansåg innan denna filmen gjordes bara kändes totalt onödig.
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2080374/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=aEr6K1bwIVs