Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-06, 17:01
  #40849
Medlem
nihilverums avatar
Star Trek II: The Wrath of Khan (1982)

Amiral James T. Kirk (William Shatner) är lärare på Starfleet Academy och börjar känna sig gammal. Inte blir det bättre av att åka på en två veckors övningstur med USS Enterprise. Uppdraget blir dock snabbt allvarligt när Kirks nemesis Khan Noonien Singh (Ricardo Montalban) dyker upp och försöker använda Project Genesis som ett domedagsvapen.

En klar förbättring jämfört med den första filmen, men fortfarande hyfsat cheesy. Det ökända skriket "Khaaaaaaan!" bidrar med lite oavsiktlig humor.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-05-06, 20:28
  #40850
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Nina Frisk (2007)

Na, denna filmen var visserligen underhållande bitvis, men dålig handling och undermålig svensk film. Den klarar sig precis för att vara en dålig film.

5/10
Citera
2016-05-06, 20:31
  #40851
Medlem
nihilverums avatar
Richard Pryor: Omit the Logic (2013)

En dokumentär om komikern Richard Pryor (1940–2005) som går igenom hela hans liv från hans tidiga karriär inom stand-up och fram till det att han drog sig tillbaka. Hans återkommande samarbete med Gene Wilder i några framgångsrika filmer tas upp lite grann, men Gene själv förekommer inte alls i filmen bortsett från några filmklipp.

En bra överblick som gör mig intresserad av att se fler filmer som han var med i.

Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-05-06, 20:39
  #40852
Medlem
Permanent Vacation

Jarmuschs debutfilm, en rulle gjord på extremt låg budget som handlar en ung glidare som driver runt och kommer i kontakt med en del udda personer. Jag gillar detta koncept men denna film är helt enkelt inte bra. Personerna han stöter på är för intetsägande och varje scen är alldeles för lång.
Filmen klockar in på 71 minuter men känns som två timmar.

Mitt betyg: 1 / 5
Undvik detta och se Linklaters Slacker istället.
Citera
2016-05-06, 23:02
  #40853
Medlem
Lotsos avatar
Neighbors 2: Sorority Rising (2016)

Med ett andra barn på väg är Mac och Kelly Radner redo att ta det slutgiltiga steget in i vuxenvärlden – en flytt till villaförorten. Men precis när de åter tagit kontroll över grannskapet och gör sig redo att sälja flyttar ett nytt sällskap in. En kvinnlig studentförening, snäppet galnare än Teddy och hans bröder någonsin kunnat drömma om.

Så av en ren slump gick jag och min syster och såg den första filmen för två år sedan på bio. En film som var helt okej och hade en del roliga bitar i sig. Tänkte inte så mycket mer på filmen, men tydligen måste den ha gjort bra ifrån sig på bio, för här är vi igen, två år senare. Samma biograf, samma syster och samma film.

Det är kanske inte så förvånande att en uppföljare till en komedifilm följer samma mönster, och handling som sin föregångare. Varför ändra på ett vinnande koncept?
Desvärre så är Neighbors 2 den typen av komedi uppföljare. Som kassar in på första filmens succé, och gör inget nytt med formatet.

Jag ska vara uppriktigt och ärlig nu också. Jag har haft en ganska så lång dag idag, så för mig var denna filmen mer eller mindre in genom örat och ut genom det andra. Det kändes mer som olika händelser ihop redigerade till ett montage ungefär.
Jag skrattade ett par gånger, innan filmen gick vidare till nästa scen. Vilket jag kommer ge filmen lite cred. Den fick mig ändå att skratta helt okej. Ingen skrattfest, men jag fick ungefär lika mycket skratt som med första filmen.

Jag kan dock tycka att Zac Efrons karaktär Teddy är den svagaste punkten i hela filmen. Inget emot Zac Efron insats. Men de väljer att gå ett steg bakåt med hans karaktär. Han vill inte växa upp, utan vill stanna kvar i festandet, och där av hjälper han först Chloë Grace Moretz och hennes tjejer att sätta igång dessa festerna.
Allting spelas för komedi. Men det är inte direkt roligt, och kommer snarare mer av sig som dåligt skrivande från manusförfattarnas sida (hela 5st!). Meningen med en karaktär i en uppföljare är att utveckla karaktären mer, inte genom att gå tillbaka till samma ruta där vi redan befunnit oss med honom i första filmen.
Det blev repris på något som inte var roligt och saktade inte bara ner filmen, utan även karaktären helt.

Chloë Grace Moretz som jag verkligen gillar, däremot har hon inte dykt upp i särskilt bra filmer på sistone. Jag tycker hon gör bra ifrån sig här, och hon lyckas få till det vid de komiska delarna. Jag kan förstå varför hon gjorde filmen. Det är snarare filmens kvalité runt omkring henne som på sistone inte varit på topp, vilket desvärre denna hamnar i också. Däremot tar jag denna vilken dag som helst över The 5th Wave.

Resterande skådespelare sköter sig okej till bra. Seth Rogen och Rose Byrne har bra kemi med varandra och lyckas få till det med ett par roliga komediscener tillsammans med deras medskådespelare.

I sin helhet är där verkligen inte mycket jag kan få ut ur filmen. Den största nackdelen är att filmen kopierar egentligen bara första och gör om en del scener. De har egentligen bara bytt ut killar mot tjejer.
Där det även kommer in lite feministiska kommentarer som jag inte vet vad filmens mening var.
Skådespelarna sköter sig bra, jag skrattade. Men för det mesta var det hela mer eller mindre som ett gäng klipp ihopsamlade där det gick ut ur ena örat och ut genom andra.
En snabb sittning med ett par goda skratt, men troligtvis inte värt att gå på bio för.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt4438848/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=X2i9Zz_AqTg
Citera
2016-05-07, 01:03
  #40854
Avstängd
wazzobazzos avatar
The Fault In Our Stars

Wannabe-intellektuell, låtsasdjup pseudohipstersmörja. Allt från rejält "try-hard" manus och lata skådespelarinsatser till en direkt äcklig cameo av författaren till boken (som tydligen var förlaga) och den ännu äckligare scenen där det oerhört frånstötande paret som är huvudrollerna spontanhånglar till åskådares applåder(!) på Anne Franks vind(!!), framkallade mer kräkreflexer än riktig kemoterapi någonsin skulle kunna göra (se den om du vill bli smal).

Filmen handlar om en tråkig tjej vars enda karaktärsdrag råkar vara att hon har cancer, måste baxa runt en syrgastub och ha en slang i näsan.

Hon träffar en enbent, canceröverlevande ADD-idiot med borderline som lever efter carpe diem och använder sin make-a-wish för att dra med henne och hennes minst lika tradiga mor till Amsterdam (UTAN scener från red light district) där de möter ett fyllo/en författare/ett missförstått geni (mer av författarens egorunkfantasier) som skrivit en bok som tjejen gillar, blir besvikna efter att han inte visat sig vara vad de trott och åker hem efter att ha legat.

Väl hemma äggar de en bil...mitt på ljusa dagen...utan att sluta när ägaren till garageuppfarten kommer ut och frågar vad de håller på med!! Herre min je tonårsrebelliskt som fan. Nästan så att man trodde att de skulle springa hem och dricka mjölk direkt ur paketet efteråt.

10 minuter in och sällan har jag varit så...ARG på en film.

Ren och rå frustration i filmförpackning men tvingade mig ändå genom två timmar av skitpissmöget som ett riktigt klappträ; konstant önskandes att en komet skulle slå ner, bränna huvudpersonerna till stoft i ett eldhav och att filmen från ingenstans skulle klippa till Armageddon 2 istället. Michael Bay>det här på fullt allvar.

Är du en elvaårig hipster och lite bakom flötet kan du kanske lura i dig själv att gilla filmen men om inte så är allt sämst. Rekommendera den till en ovän om du saknar hjärta. Se den själv om du saknar hjärna.

1/10

Edit: känner att jag får motivera varför jag inte satte en fet nolla.

En halv poäng för att jag hörde en liten snipp av Vivaldis Vinter och en halv poäng för scenen där författaren i filmen bestämmer sig för att trolla dem, frågar om de lyssnar på svensk hiphop, ber sin assistent att sätta på "bumfuorällölölol" och sedan sätter sig och lyssnar på Bomfalleralla med Afasi och Filthy medan han stirrar tomt på dem. Det kom från ingenstans och var faktiskt lite småkul då man så pass långt in i filmen redan önskade huvudpersonerna allt ont.
__________________
Senast redigerad av wazzobazzo 2016-05-07 kl. 01:20.
Citera
2016-05-07, 01:17
  #40855
Medlem
captengroggs avatar
Den teckande filmen batman year one,2011 inte läst denna comic book som den är baserad på. Handlar om precis när Bruce håller på att bli batman och Gordon flyttar in med sin gravida fru till Gotham. En del kända karaktärer om man läst serierna eller följt övriga filmer eller tv serier. Catwoman var med, Harvey dent innan han blir twoface även Jokern namn droppades.

Tyckte att röst skådespelaren till batman kändes fel ( det roliga är att det är Ben McKenzie som spelar Gordon i Gotham tvserien) Bryan Cranston gjorde rösten till Gordon i denna film. Gordon försöker göra upp med korruptionen i polisstyrkan. Fanns en del bra saker som jag verkligen gillade, men denna film var inte lika bra som Return of the joker, eller under the redhood.

Sevärd om man är ett Batman fan, men kändes att den kunde varit mer utvecklad och bättre. Batman kändes även lite tunn i karaktärs utvecklingen.

6/10
Citera
2016-05-07, 10:31
  #40856
Medlem
Harry-Greys avatar
Häxan (Witchcraft Through the Ages, 1922, DVD, 122 min)

Kortrecension

En ovanligt lättbeskådad stumfilm, som till och med bjuder på en del skratt här och där, och med sin fantastiska design och look så blir det ett måste för att skräckfilmsnördar. Att den också vidrör svensk, men kanske främst skandinavisk, filmhistoria gör det ju lite extra speciellt för oss nordbor. Frågan är dock om det idag är mer aktuellt att se Antony Balch's nedklippta version för att få alla godbitar och hoppa över dravlet om hysteri.

Betyg: 3 (filmhistoria som också är underhållande att ta in)

LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG: The Shinbone Post
Citera
2016-05-07, 11:00
  #40857
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: The Walk (2015) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Fransmannen Philippe Petit är lite trött på att underhålla folk på gatan med sina cirkuskonster och linbalansering. Han vill ha en utmaning, nåt som slår världen med häpnad, nåt som ingen har gjort förut. Då upptäcker han två byggnader som håller på att färdigställas i New York City. Två enorma skyskrapor som är lika långa och står intill varandra. Skulle det vara möjligt att gå på lina mellan dom? Bara ett sätt att ta reda på. World Trade Center - je viens ici! Otroligt nog en sann historia.

Jag var tvungen att damma av 3D-effekten på min tv den här gången för The Walk är tydligen en av få filmer som det tillför nåt i. Och det stämde bra det! Att vara där uppe på toppen av World Trade Center med en tokfransos som spexar på kanten är hisnande. Folk med svindel kommer garanterat titta bort både en och två gånger när dom första stegen på linan tas. Tack vare otroligt bra kameraarbete och förstås CGI förstörs inte illusionen för en sekund - vi är verkligen uppe och snuddar vid molnen. Jag är glad att filmen spenderar så mycket tid däruppe för det övriga är inte bra. Lövtunna karaktärer, seg bakgrundshistoria och dåligt skildrat efterspel. Robert Zemeckis försöker få känslan av magisk saga men man väntar egentligen bara på att dom briljanta scenerna uppe i skyn ska börja nån gång, resan dit är lite för barnslig. Att historien utspelar sig 1974 märker man inte alls, vore det inte för avsaknaden av smartphones överallt på gatorna och att ingen tar otaliga selfies uppe på taket skulle jag lika gärna tro att den utspelar sig idag. Hafsigt fångad tidsålder.

Jag har sett dokumentären Man on Wire (2008) och den är såklart mycket mer fängslande. Philippe Petit är (var?) härligt excentrisk med en passion man inte kan undgå att smittas av. Och jag tycker Joseph Gordon-Levitt fångar honom bra. Visst är det lätt att störa sig på hans accent men det är faktiskt likt originalet så jag köper den, och det yviga kroppsspråket och lekfullheten fångar han bra. Ben Kingsley som hans mentor balanserar däremot farligt nära gränsen till parodisk och tillför inte mycket.

Ett briljant mittparti gör den här filmen men vilka scener!
Föredrar dokumentären. "The Walk" var rätt tam.
Citera
2016-05-07, 14:49
  #40858
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Mustang (2015) I 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Det är sannerligen inte lätt att vara ung tjej i Turkiet när ens föräldrar är konservativa och håller hårt på barnsligheter som hederskultur och tvångsäktenskap. En sån oskyldig sak som ett bad i havet med några pojkar får stora konsekvenser för fem systrar, föräldrarnas överreaktion är i klass med muslimska världen över teckningar och rondellhundar, släkten är därmed gravt vanärad och nu måste döttrarna straffas.

Oscarsnominerad film som tar upp vidriga traditioner som tyvärr lever kvar i alltför många kulturer. Och vi får se det helt ur dom drabbades synvinkel. Viktigt - för att uttrycka det milt. Starkt, sorgligt och välgjort. Budskapet har definitivt gått fram till tittaren när eftertexterna rullar. Det är inte en perfekt film på långa vägar men skådespelarinsatsen från dom fem systrarna - och då den yngsta i synnerhet som har en slags huvudroll - gör att man inte kan undgå att bli engagerad i deras situation och känna för karaktärerna. Speciellt när man vet att det här drabbar miljontals barn och unga kvinnor dagligen men dom aldrig får sin röst hörd. Man smittas verkligen av deras livslust och blir förbannad när den lusten dödas.

Filmmässigt tycker jag det är svajigt. Flera underbara scener som den när systrarna smiter iväg för att se en fotbollsmatch som den gången ENBART släpper in kvinnor på läktaren för att männen är för våldsamma - dom kan inget om fotboll, aldrig ens hört talas om offsideregeln eller hur man bäst filmar till sig en straff, men för en gångs skull sätts kvinnan i fokus och det är en frigörelse-fest på läktaren som dom bara inte får missa, trots föräldrarnas förbud. Såna scener bryts av med perioder där berättelsen inte tas framåt eller karaktärerna utvecklas nåt nämnvärt. Förutom systrarna innehåller filmen inga direkt starka personligheter.

Turkiet visas upp från sin vackraste sida naturmässigt men från sin vidrigaste sida kulturmässigt. Bra och viktig film som jag gärna hade sett ingå i skolundervisningen världen över.
Citera
2016-05-07, 15:01
  #40859
Medlem
captengroggs avatar
Såg Batman assault on arkham.

Batman möter suicide squad.Som har i uppdrag att ta Gåtans stav som innehåller hemligstämplad information. Så de är tvugna att bryta sig in i arkham. En del kända karaktärer stöter vi på i filmen. Lite saker som jag störde mig på
. Batman får reda på att Jokern har en smutsig bomb som kan ha ihjäl ett ton med människor.

Riktigt underhållande animerad film.Kollade in den för att få en mer förståelse över suicide squad filmen som kommer senare i år. Intressanta karaktärer är med i den gruppen många av dem som kommer dyka upp i den kommande filmen.

Gjorde att jag blev ännu mer hypad över den kommande filmen. Bra story, bra introduktion till gruppen. Wallers också skrämmande. Rekommenderas för batman fans och ni som är nyfikna på suicide squad.

7/10
Citera
2016-05-07, 15:06
  #40860
Medlem
soligts avatar
Passagerare 57.. Det var faktiskt hemskt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback