Citat:
Ursprungligen postat av
BlackMetal
Jag gillar nog den lite mer än dig men det är mycket för att det är så oväntat att se Bergman försöka sig på neo-realism. Det är inte ett helt lyckat experiment och det är egentligen med hans nästa film, Fängelse, som han börjar få till det och det är utan tvekan den bästa av hans 40-talsfilmer. Så den kan jag rekommendera om du vill fortsätta med tidiga Bergman.
Bergman var själv ganska kritisk till nästan allt han gjorde på 40-talet. Väldigt roligt att läsa om hur han nästan gör narr av sin egen inkompetens i självbiografin Bilder och det är egentligen just Fängelse som är den första han verkar vara nöjd med.
Aha, ja jag har ju lite svårt för neo-realism, inte riktigt my cup of tea så att säga, så det kan nog spela in till varför jag inte gillade den så mycket. Just
Fängelse planerar jag att se antingen imorgon eller övermorgon, så hoppas att den är lite bättre än
Hamnstad.
Det känns lite nördigt men ack så roligt det är att läsa på om olika filmskapare och filmer i samband med att man ser dem. Tror jag har fyra böcker om Bergman som jag roar mig med att läsa efter att ha sett en av hans filmer.
Bilder som du nämner,
Lusten och dämonerna av Mikael Timm,
Regi Bergman (mastodontboken) och en avhandling om hans teatralitet i sina filmer av Christo Burman. Den sistnämnda kom jag över på årets bokrea.