2016-04-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Senaste filmen jag såg var The Comedy en indie film jag hittade tack vare att Tim Heidecker spelar huvudrollen, honom känner jag till från Tim&Eric vars verk jag är smått besatt av då det är både genialt och fullständigt absurt. Hade ingen aning om att han gjort en seriös roll och blev mäkta imponerad av insatsen i denna film.

Han spelar karaktären Swanson en kille i 30 års åldern som bor i ett fint område med sin till döende far och är fullständigt bort kopplad från allt vad glädje och entusiasm heter. Han spenderar sina dagar med att planlöst glida runt och när han får tillfälle vara vidrig och elak mot människor, driva med folk och se ner på dom. det är utan tvekan den mest cyniska och nihilistiska karaktär jag sett i en film.
Skulle beskriva den som en "feelbad film" även om den bjuder på en del skratt är den natt svart och gör ont. Ack hopplösheten, ensamheten...

Jag skulle gå så långt som att ge den 5/5, se den för fan sjukt bra film!!!
Tack för tipset! Rolig och jävligt udda film.
Citera
2016-04-02, 20:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Åsa Nisse i popform (1964)

Åsa Nisse fortsätter med sina uppfinningar och olaga jakt, i ännu en av de många filmer om honom.

Nu, -64, har, till och med, Ragnar Frisk slutat regisera Åsa Nisse, och det märks, det krävdes en fast hand för att få ut någon handling ur tokerierna.
Den här filmen är nästan helt befriad från både handling och humor, vilket är ovanligt.
Inte ens någon större bilflora kunde man visa upp, men väl en Chevrolet Impala cabriolet, och en Taunus kombi.
2/5, lite överbetyg, men det må vara hänt.
Citera
2016-04-02, 20:41
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Jag gillar nog den lite mer än dig men det är mycket för att det är så oväntat att se Bergman försöka sig på neo-realism. Det är inte ett helt lyckat experiment och det är egentligen med hans nästa film, Fängelse, som han börjar få till det och det är utan tvekan den bästa av hans 40-talsfilmer. Så den kan jag rekommendera om du vill fortsätta med tidiga Bergman.

Bergman var själv ganska kritisk till nästan allt han gjorde på 40-talet. Väldigt roligt att läsa om hur han nästan gör narr av sin egen inkompetens i självbiografin Bilder och det är egentligen just Fängelse som är den första han verkar vara nöjd med.

Aha, ja jag har ju lite svårt för neo-realism, inte riktigt my cup of tea så att säga, så det kan nog spela in till varför jag inte gillade den så mycket. Just Fängelse planerar jag att se antingen imorgon eller övermorgon, så hoppas att den är lite bättre än Hamnstad.

Det känns lite nördigt men ack så roligt det är att läsa på om olika filmskapare och filmer i samband med att man ser dem. Tror jag har fyra böcker om Bergman som jag roar mig med att läsa efter att ha sett en av hans filmer. Bilder som du nämner, Lusten och dämonerna av Mikael Timm, Regi Bergman (mastodontboken) och en avhandling om hans teatralitet i sina filmer av Christo Burman. Den sistnämnda kom jag över på årets bokrea.
Citera
2016-04-02, 20:52
Medlem
nihilverums avatar
What Have You Done to Solange? (1972)

Filmen handlar om en lärare (Fabio Testi) som har en affär med en av sina studenter (Christine Galbó) och tar med henne ut på en båttur. Från båten bevittnar de ett knivmord på land, och snart därefter börjar en rad ytterligare mord begås. Läraren börjar misstänka att han är orsaken till morden.

En ganska typisk giallo med sedvanliga nakenchocker och taffliga gore-effekter.

Betyget blir 5,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-04-02, 20:54
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Det känns lite nördigt men ack så roligt det är att läsa på om olika filmskapare och filmer i samband med att man ser dem. Tror jag har fyra böcker om Bergman som jag roar mig med att läsa efter att ha sett en av hans filmer. Bilder som du nämner, Lusten och dämonerna av Mikael Timm, Regi Bergman (mastodontboken) och en avhandling om hans teatralitet i sina filmer av Christo Burman. Den sistnämnda kom jag över på årets bokrea.
Verkligen. Har bara läst Bilder av de nämnda men borde i alla fall ta tag i Lusten och Dämonerna samt Regi Bergman i sinom tid. Avhandlingen låter dock intressant, speciellt eftersom hans användande av teatralt skådespel är vad jag hade svårast med i början.
Citera
2016-04-02, 21:04
Medlem
Freders avatar
The Room (2003). Herrejävlar var ska man börja? De flesta dåliga filmer brukar ha något som väger upp lite grann. The Room har absolut inga positiva kvalitéer. Precis allt från handlingen, till skådespeleri och sammanhängning är så dåligt det kan bli. Huvudrollen innehas av den sämsta av alla skådespelare i filmen. Jag kollade upp lite om Tommy Wiseau, t.ex. vad annat han gjort och det verkar som att antingen är hela hans karriär ett enormt practical joke eller så är han dödsallvarlig och det är så han är på riktigt.

Jag rekommenderar ändå folk att se den, för det var minst sagt en unik upplevelse.
Citera
2016-04-02, 21:16
Medlem
Freders avatar
Här är en väldigt fascinerande tråd där Juliette Danielle (Lisa i The Room) svarar på frågor.

https://www.reddit.com/comments/r49a...from_the_room/

Guldkorn 1:
Citat:
I was trying to do some character work on Lisa. I asked Tommy why Lisa would be so concerned that Denny is on drugs. "Why would she even care about something like that, I asked?" He replied "that is the twist."

Guldkorn 2:
Citat:
Ursprungligen postat av MrHaddad1213
To ask a question, did Tommy Wiseau ever say where he got the 9 million dollars from, and what the hell it was for?

Citat:
Ursprungligen postat av juliettedanielle
I never found out where he got the money. I think he spent a lot on his dual cameras, PLUS that billboard was up for years. He also advertised in a lot of the trade publications.

Jag lutar åt att filmen och Tommy Wiseau är gravallvarlig efter att ha läst detta.
Citera
2016-04-02, 21:21
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Jag lutar åt att filmen och Tommy Wiseau är gravallvarlig efter att ha läst detta.
Efter vad jag läst om honom så verkar det som du säger vara en allvarligt menad film. Mr. Wiseau är bara lite "special".
Citera
2016-04-02, 21:26
Medlem
Jag har stor respekt för hur bekväm Wiseau är i sin roll som auteur, han gör sin grej fullt ut vilket tilltalar mig då det värsta jag vet är generiska filmer.
The Room är inte bara unik den är dessutom sjukt rolig, underhållande och banbrytande på samma gång. Man kan inte begära mycket mer av en film.

Definitivt ett mästerverk.
Senast redigerad av Chenille 2016-04-02 kl. 21:30.
Citera
2016-04-02, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
The Room (2003). Herrejävlar var ska man börja? De flesta dåliga filmer brukar ha något som väger upp lite grann. The Room har absolut inga positiva kvalitéer. Precis allt från handlingen, till skådespeleri och sammanhängning är så dåligt det kan bli. Huvudrollen innehas av den sämsta av alla skådespelare i filmen. Jag kollade upp lite om Tommy Wiseau, t.ex. vad annat han gjort och det verkar som att antingen är hela hans karriär ett enormt practical joke eller så är han dödsallvarlig och det är så han är på riktigt.

Jag rekommenderar ändå folk att se den, för det var minst sagt en unik upplevelse.

Haha ja denna film är ju ett slag i sig. Hur de genomför sina repliker är ju grymt underhållande. Med helt fel känslor och takt. Som sagt den där blomsteraffär scenen är ju 2 personer på speed eller ngt . Vet inte vem som är värst Lisa eller Tommy?

alla skådespelarna är ju helt värdelösa. Denna film är sjukt underhållande att se på. Kan förstå varför folk älskar att se denna film. Känner nästan att nästa lek får bli topp 250 av de värsta filmerna :P troll 2 på den listan (som jag också måste se någon dag). I alla fall. Ja samma kille skrev styrde och gjorde huvudrollen. Så det märks ju att ingen hade en kritiskt åsikt och kunde komma med lite tips och idéer hur man egentligen gör en film. Så dålig att den är bra.

2/10 i kvalité 8/10 i ren underhållning.
Citera
2016-04-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Haha ja denna film är ju ett slag i sig. Hur de genomför sina repliker är ju grymt underhållande. Med helt fel känslor och takt. Som sagt den där blomsteraffär scenen är ju 2 personer på speed eller ngt . Vet inte vem som är värst Lisa eller Tommy?

alla skådespelarna är ju helt värdelösa. Denna film är sjukt underhållande att se på. Kan förstå varför folk älskar att se denna film. Känner nästan att nästa lek får bli topp 250 av de värsta filmerna :P troll 2 på den listan (som jag också måste se någon dag). I alla fall. Ja samma kille skrev styrde och gjorde huvudrollen. Så det märks ju att ingen hade en kritiskt åsikt och kunde komma med lite tips och idéer hur man egentligen gör en film. Så dålig att den är bra.

2/10 i kvalité 8/10 i ren underhållning.

Problemet med den iden är att otroligt få "dåliga filmer" är så "bra" som The Room, jag hade krävt ett arvode på typ 500 SEK per film för att ta mig igenom IMDB bottom 100 :P
Citera
2016-04-02, 21:43
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Problemet med den iden är att otroligt få "dåliga filmer" är så "bra" som The Room, jag hade krävt ett arvode på typ 500 SEK per film för att ta mig igenom IMDB bottom 100 :P

Ja det är ju väldigt plågsamt att kolla på filmer som är värdelösa och inte är underhållande värdelösa. typ meet the spartans extreme movie house of wax med paris hilton. Men skulle vara kul att ha något best of the worst koncept:P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in