Ex Machina (2015)
http://www.imdb.com/title/tt0470752/?ref_=nv_sr_1
Caleb (Domhnall Gleeson) vinner en tävling att spendera en vecka hos sin chef Nathan (Oscar Isaac). Väl där i hans avskilda High-tec hem ute i vildmarken får han veta själva anledningen till hans vistelse: han ska interagera med en högfungerande AI, Ava (Alicia Vikander), för att se ifall hon kan tänkas ha ett eget medvetande. I början verkar det mesta fungera bra, men i takt med de ökande strömavbrotten och de oroväckande meddelanden som Ava ger till Caleb börjar han misstänka testets verkliga funktion.
Handlingen i
Ex Machina är inte nyskapande på något vis. Det mest typiska exemplet är ju Mary Shelleys roman
Frankenstein från 1818 som handlar om samma tema om skapare och skapelse med Victor Frankenstein och monstret han skapar från döda kroppsdelar. Vi har sett det förr i dels de direkta adaptionerna på romanen och i filmer med liknande tema som
Jurassic Park och Ridley Scotts
Prometheus (2012), bara för att nämna ett par exempel. Människan skapar en varelse, oftast till sin egen avbild. Skapelsen får ett eget liv och medvetande. Inom kort börjar den tänka och agera med en egen fri vilja. Ganska snart dröjer det inte länge förrän komplikationer uppstår…
Det
Ex Machina gör som jag tycker är en intressant tagning på genren är hur de valt att placera handlingen på ett så tydligt avskilt och avgränsat ställe där miljön spelar en nästan lika stor roll som intrigen. Eller, nja, kanske snarare att det intressanta är hur och i vilken slags miljö det är man har valt att placera den i.
Jurassic Park är ju en ö ute i stilla havet.
Prometheus är en helt främmande planet i en annan galax (?). Här är det ett högteknologisk underjordshem mitt ute i en skogsgrön vildmark. Man kan säga att hemmet med alla dess säkerhetsanordningar och glasväggar och dörrar mitt ute i vildmarken är en del av handlingen. Den isolerande stämningen med det begränsade karaktärsgalleriet skapar snabbt associationer till lappsjuka och klaustrofobi, samtidigt som det ändå känns organiskt och trevligt att bo i, konstigt nog. Det är som att
Ex Machina flirtar med skräckgenren men också försöker vara en seriös dramafilm och det gör den i mitt tycke på ett väldigt bra sätt.
Ex Machina överraskar verkligen positivt. Jag var inte beredd på att få ta del av så läckra och vackra utomhusmiljöer tillsammans med de snygga minimalistiska inomhusmiljöerna. Fotot förhöjer verkligen effekten av miljöerna och gör det hela visuellt sett till en väldigt njutbar upplevelse. Jag gillar användandet av färger, hur det är väldigt starkt rött eller grått och vitt inomhus för att sen kontrasteras mot det härliga gröna när de befinner sig utomhus. Alla glasväggarna gör också att skillnaden mellan ute och inne suddas ut litegrann. Kanske finns det något symboliskt i detta. Det gör i alla fall att det känns som en betydligt varmare film till skillnad från de vanliga kalla och hårda sci-fi filmer som utspelar sig ute i rymden med en massa konstiga fula utomjordingar och spektakulära rymdskepp som åker i överljushastighet och sånt. Jaja, kort sagt: jag uppskattar verkligen designen på filmen i
Ex Machina och hur de kombinerat det högteknologiska med det naturliga. Det passar mig alldeles väl i smaken.
Skådespelarna gör ett kanonjobb, alla inblandade. Oscar Isaac som den inte fullt ut så egensinniga men lite udda rika geniet som skapar AIs på egen hand spelar karaktären trovärdigt och balanserat. Känns som att han är med i mycket nu förtiden. Kul för honom. Domhnall Gleeson får spela fisken på torra land, så att säga: den unga mannen som kommer till ett helt nytt främmande ställe och tvingas anpassa sig till den nya miljön. Inte direkt en John Wayne-typ men det ska han inte heller vara utan sett till hur karaktären är utformad passar han utmärkt till rollen. Lite osäker men en väldigt smart ung kille med en slags moralisk kompass. Det är han som vi tittare får identifiera oss med och sympatisera med under filmens gång. Men kanske mest minnesvärd av alla är ju Alicia Vikander i rollen som Ava. Fullständigt fängslande i varje scen hon är med i. Söt, vacker och som den viktigaste faktorn i hela filmen bär hon väldigt mycket på sina axlar och hon klarar uppgiften galant. Ännu gladare blir man över att få veta att hon redan nu är oscarsbelönad (iofs för insatsen i
The Danish Girl som jag ej har sett ännu men ändå) och troligen har hon en alldeles lysande karriär i Hollywood framför sig. Härligt!
Jag har under flera månader varit lite skeptisk till
Ex Machina just för att jag vanligen inte gillar sci-fi så mycket men oron var obefogad. Det är en välgjord film som berättar en klassisk historia på sitt eget sätt som är till dess fördel. Skådespelarna, fotot och miljön samverkar på ett nästan perfekt sätt. En film som jag blev riktigt positivt överraskad av och mest troligen kommer att se om i framtiden. En solklar fyra, helt välförtjänt!
Betyg: 4/5