The Revenant (2015)
Historien utspelar sig på 1820-talet och kretsar kring Hugh Glass, en man som bestämmer sig för att hämnas på mannen som dödade hans son och lämnade honom att dö efter en björnattack.
Vad som gör till en fantastisk film kan bero på olika personer. Det kan vara att filmen berör en på ett personligt sätt, eller att filmen underhåller en tillräckligt för att glömma bort allt annat, eller man ser den enbart för att man gillar skådespelaren i filmen. Där personerna efteråt anser filmen är till en fantastisk film och upplevelse.
The Revenant är ganska så oslagbar på väldigt många medel, men det är just definitionen utav en film jag skulle säga The Revenant just är. Många kommer inte anse detta och tycker filmen inte är bra alls. Där var många i biosalongen som man hörde när filmen var slut tyckte den var tråkig och alldeles för lång.
I min ärliga åsikt har filmen allt att gå för sig för att göra till en sjuhelvetes minnesvärd film på så många fronter. Detta är ett klassiskt mästerverk som folk kommer titta tillbaka på om 50 år och kanske se det som detta decenniets Ben-Hur eller Lawrence of Arabia (kanske lite överdriven jämförelse).
Detta kanske inte betyder att jag anser detta är årets bästa film, men just på ett cineastiskt filmtekniskt sätt kan jag anse att det är denna som känns mest cineastisk utav sig, och då såg jag Hateful Eight i 70mm.
Till en början är det bara att prata om det mest positiva vilket är fotot. Häpnadsväckande över att allting är fångat med bara vanligt dagsljus utan några som helst tillsatser i mixen. Så pass så att jag verkligen undrar hur det gjorde en del av det. Vilket är en del av filmupplevelsen jag vill ha. Jag vill kunna gå ut ur en film och undra "hur tusan gjorde dem det".
Detta är lätt den snyggaste och vackraste filmen jag sett från 2015 tillsammans med Mad Max: Fury Road och The Hateful Eight.
Låt oss nu komma in till Leonardo DiCaprio. Han har fått mycket prat om sig för denna filmen, över hur extremt långt han gick med hela rollen. Det är verkligen helt magiskt egentligen att kolla på honom i filmen. Hur han illa tvunget skulle ha den där riktiga bison levern trots att han är vegetarian. Eller hur han använder hela kroppsspråket för att visa sina känslor istället för några dialoger.
Jag ska vara ärlig nu och säga att jag inte ibland kände av Oscar vibbarna lite väl. Vilket jag inte menar på en negativ bemärkelse. Leonardo DiCaprio är en av de bästa skådespelarna i branschen idag och har förtjänat en sådan statyett nu ett bra tag. Men samtidigt i vissa scener kommer hans skådespel faktiskt av sig som det man brukar göra narr av när skådespelarna verkligen går den där extrema längden bara för att få en statyett. Inte lika övertydligt som Eddie Redmayne i The Danish Girl, men ibland vid få tillfällen fick jag de små vibbarna.
Jag kanske inte anser detta är hans bästa roll. Det anser jag fortfarande är Jordan Belfort i The Wolf of Wall Street och Calvin Candie i Django Unchained. Men det är en av hans mer kroppsliga och visuella insatser han gjort, troligtvis den största. Vilket är ganska så svårt att ignorera. Tror detta är den han verkligen gick hela vägen och den extra längden i sitt skådespel.
De andra skådespelarna överraskade och var riktigt bra de med. Tom Hardy som fortsätter att imponera är nästan okännbar i sin roll. Ibland när han pratade tyckte jag han lät som Jeff Bridges.
Domhnall Gleeson dyker upp ännu en gång i en film från 2015. Han har haft ett väldigt upptaget år med väldigt prisbelöna filmer allihop, bra jobbat för honom!
Även Will Poulter överraskade mig riktigt rejält. Känner bara igen honom från nörden i We're the Millers och skitstöveln i The Maze Runner. Här kom han till rätta och kom in i rollen riktigt bra och övertygande.
Det går heller inte att ignorera eller missta Alejandro González Iñárritu regi här. Många långa tagningar som jag bara älskar. Öppningsscenen med slagfältet mellan indianerna var makalöst fantastisk filmad. Alejandro González Iñárritu vet hur kameran fungerar och den blir nästan en karaktär i sig i filmen med det rörliga och de långa tagningarna filmen har. Utan honom tror ja inte filmen hade varit lika kraftfull som den är.
Han lyckas skapa en viss närvaro för tittaren som känns naturlig på något sätt. När karaktärerna i filmen fryser, så är det nästan som man själv fryser.
Vad jag också älskade med filmen är den råa känslan och hur den inte skiner iväg från blodet. Den är inte rena rama gore festen, eller som en Tarantino film. Men när den blir våldsam blir den riktigt våldsam. Knivfighten i slutet var fantastisk och ett perfekt avslut på en perfekt hämndfilm.
Men scenen alla pratar om är björnscenen. Allt gjort i en tagning, dataeffekter som är riktigt övertygande, och det sätter upp resten av filmen. En av de mest minnesvärda scenerna från en film detta året helt klart, och våldet i scenen visar vilken rå och brutal film detta kommer att bli.
Det enda negativa jag kan riktigt komma med är att framåt slutet undrade jag när filmen skulle sluta då den pågått ett tag redan. Men det var inte för att filmen var tråkig, bara jag som helt enkelt hade suttit ner i stolen väldigt länge och ville resa mig.
Men så fort jag började i de tankarna så slutade filmen, så jag antar det aldrig var något större problem till en början med.
I sin helhet skulle jag nog beskriva The Revenant som den mest cineastiska filmen detta året. I det att den påminner och spelar så som en officiell film i mina ögon ska spel. Likaså som Mad Max: Fury Road är.
Den har ett fantastiskt skådespel från Leonardo DiCaprio som verkligen gör sin mest visuella och kroppsliga insats i ett skådespel jag sett från honom hittills. Med få dialoger lyckas han sälja hela sin insats och man förstår vreden Hugh Glass går igenom. Men även sidoskådespelarna sköter sig galant. Tom Hardy fortsätter att imponera.
Men mycket tack vare de långa tagningarna och regin från Alejandro González Iñárritu tror jag inte att filmen hade varit lika minnesvärd eller briljant som den är. Detta är ett starkt element som gör filmen. Tillsammans med det magnifika fotot av Emmanuel Lubezki.
The Revenant må kanske inte vara min personliga favorit från 2015, men det är tveklöst en av dem.
5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1663202/...ref_=hm_cht_t0
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=LoebZZ8K5N0