2016-05-13, 11:55
Medlem
Bittersteels avatar
Good bye Lenin
Berlinmuren har fallit, och det är bara en tidsfråga innan Öst och västtyskland blir ett igen. Det är ett problem för Alex (Daniel Bruhl). Hans mamma har varit i en koma ända sen oktober 1989, och har ingen aning om att muren har fallit, och om hon får reda på det, kan hon få en andra hjärtattack som kan vara dödlig. Alex och hans syster (Maria Simon) måste nu hylla på illusion för deras Mamma att DDR fortfarande finns, i hennes sovrum.
Det här har var en riktigt rolig film. Att se hur Alex försöker hålla upp illusion för hans mamma är extrem roligt och får en att skratta. Det ger också en inblick i hur det gick till och vilka problem det kunde skapa, när Öst och Västtyskland blev ett igen.
Kort sagt, det är en rolig film, som ni inte bör missa om ni gillar roliga komedier som också har hjärta.
9/10
Citera
2016-05-13, 16:21
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
Good bye Lenin
Berlinmuren har fallit, och det är bara en tidsfråga innan Öst och västtyskland blir ett igen. Det är ett problem för Alex (Daniel Bruhl). Hans mamma har varit i en koma ända sen oktober 1989, och har ingen aning om att muren har fallit, och om hon får reda på det, kan hon få en andra hjärtattack som kan vara dödlig. Alex och hans syster (Maria Simon) måste nu hylla på illusion för deras Mamma att DDR fortfarande finns, i hennes sovrum.
Det här har var en riktigt rolig film. Att se hur Alex försöker hålla upp illusion för hans mamma är extrem roligt och får en att skratta. Det ger också en inblick i hur det gick till och vilka problem det kunde skapa, när Öst och Västtyskland blev ett igen.
Kort sagt, det är en rolig film, som ni inte bör missa om ni gillar roliga komedier som också har hjärta.
9/10
Oooh denna är så bra! Såg den en sen sommarnatt och var helt upprymd av gläjde efteråt. Var tvungen att dygna faktiskt med tanke på att jag tog tillvara på myskänslan i kroppen ett par timmar efteråt så var det morgon .

Dags att se om den, håller med dig. En lättsam feelgood om ett stort tema. Minns någon scen där Alex:

Ska ses igen under sommaren för nostalgi.
Citera
2016-05-13, 16:34
Medlem
BigFatCones avatar
För ett tag sen så såg jag alla snutfilmers heliga moder, The French Connection - den var cirka skitbra och jag kom nästan lite det extremt nerviga och närvarande fotot. Igår såg jag en film som klart och tydligt är inspirerad av denna rulle - det är trots allt en från regissören uttalad inspirationskälla - nämligen Mannen På Taket. Ska man bara se en enda Beckfilm i sitt liv så bör man välja denna. Den är rå, hårdkokt och lika tätt och nervigt filmad som The French Connection. Trots total avsaknad av allt som vi är vana vid i dag så håller Mannen På Taket fortfarande väl. Carl-Gustaf Lindstedt gör en stencool och benhård Martin Beck och Persbrandts tolkning av Gunvald är bara en blek kopia av Thomas Hellberg klockrena tolkning.

Fotot är som sagt helt fantastiskt och jag älskar att dom vid flera tillfällen helt enkelt rebellfilmat med dold kamera och utan tillstånd.

Kan Mannen På Taket vara en av Sveriges bästa filmer? Ja, rakt av - inget snack om den saken. Både den och The French Connection får fem gröna gram av fem möjliga. Gillar man snutfilmer, eller bara välgjord film så ska man se båda.
Citera
2016-05-13, 17:04
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
För ett tag sen så såg jag alla snutfilmers heliga moder, The French Connection - den var cirka skitbra och jag kom nästan lite det extremt nerviga och närvarande fotot. Igår såg jag en film som klart och tydligt är inspirerad av denna rulle - det är trots allt en från regissören uttalad inspirationskälla - nämligen Mannen På Taket. Ska man bara se en enda Beckfilm i sitt liv så bör man välja denna. Den är rå, hårdkokt och lika tätt och nervigt filmad som The French Connection. Trots total avsaknad av allt som vi är vana vid i dag så håller Mannen På Taket fortfarande väl. Carl-Gustaf Lindstedt gör en stencool och benhård Martin Beck och Persbrandts tolkning av Gunvald är bara en blek kopia av Thomas Hellberg klockrena tolkning.

Fotot är som sagt helt fantastiskt och jag älskar att dom vid flera tillfällen helt enkelt rebellfilmat med dold kamera och utan tillstånd.

Kan Mannen På Taket vara en av Sveriges bästa filmer? Ja, rakt av - inget snack om den saken. Både den och The French Connection får fem gröna gram av fem möjliga. Gillar man snutfilmer, eller bara välgjord film så ska man se båda.

Yeeees! I mina ögon är den nog sveriges absolut bästa film. Riktig jävla nerv, enastående foto (som du skriver) och en "diskbänkskänsla" som är så, så passande.

The French Connection, Mannen på Taket och Dirty Harry - bättre snutdramer finns inte!
Citera
2016-05-13, 23:40
Medlem
JefCostellos avatar
The Prize (1963)

Paul Newman spelar en författare som tillsammans med några andra pristagare befinner sig i Stockholm för att ta emot Nobelpriset. Trubbel väntar dock; bad guys är ute efter fysikpristagaren Stratman (Edward G. Robinson) och Newman blir indragen i härvan. Newmans författare är av sorten 'glad i alkohol och kvinnor' och har under sin vistelse blonda svenska assistenten Inger-Lisa (spelad av tyska Elke Sommer) vid sin sida.

Väldigt 60-talscorny film som nog borde klassas som en thrillerkomedi. Extra töntig är den för en svensk eftersom alla 'svensktalande' biroller görs av folk som garanterat aldrig bott i Sverige. Alltså, det är inte ens invandrarsvenska de pratar, de har på sin höjd pluggat och repeterat uttal och repliker i en timme. Kunde man inte åtminstone gett Inger-Lisas roll till en svenska?

Mongosvenskan hade dock varit ett större irritationsmoment om det hade varit en seriös thriller, vilket det inte är. Den tar inte sig själv på vidare stort allvar och jag hade rätt kul med den under de två timmarna (väl lång speltid). Sen var det trevligt att se lite av Stockholm från 60-talet också.

Underhållande, men det går inte att kalla det för en bra film. Dessutom lyckades jag missa Britt Eklands utlovade nudistbiroll. (klart Newman ska hamna på möte hos en nudistförening när han är i Sverige, det är den typen av film).

2+/5
Citera
2016-05-13, 23:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Yeeees! I mina ögon är den nog sveriges absolut bästa film. Riktig jävla nerv, enastående foto (som du skriver) och en "diskbänkskänsla" som är så, så passande.

The French Connection, Mannen på Taket och Dirty Harry - bättre snutdramer finns inte!
Jag trodde aldrig att jag skulle säga att en svensk film utan problem utklassar Hollywood men Mannen på Taket är bättre än samtliga Dirty Harry-filmer tillsammans. Satan i helvete vilken bra film det är. Jag vet inte hur stor den är utomlands men hade den lanserats som The French Connection goes to Sweden (typ) så hade den blivit i stort sett lika känd. French Connection har en rebellfilmad biljakt och Mannen på Taket har en rebellfilmad helikopterkrasch. Näe, nu får jag sluta innan jag blir helt till mig.
Citera
2016-05-14, 00:02
Medlem
Lotsos avatar
The Angry Birds Movie (2016)

När en ö befolkad av glada fåglar utan flygförmåga besöks av mystiska gröna svin, är det upp till Red, Chuck och Bomb att ta reda på vad svinen har för avsikter.

Ratchet & Clank, Angry Birds, Warcraft, Assassin's Creed. Detta är verkligen ett stort år för filmer baserade på spel. Men som vi alla vet, är det ingen direkt komplimang. då där ännu inte varit en enda bra filmadaption baserat på ett spel. Jag har i vart fall inte sett den.
Angry Birds tillhör tyvärr den sistnämnda, men är vi faktiskt förvånade?

Det känns rent spontant att denna filmen är 6år försenad. De jag känner som spelade Angry Birds, spelar inte det längre. Det var stort 2009, men idag är det Candy Crush som gäller. Jag ska vara ärlig och säga jag aldrig riktigt gillat iPhone spelen. Mest för att jag aldrig ägt en iPhone, men också att det inte riktigt är min grej.
Men jag vet vad Angry Birds spelet går ut på, jag har spelat någon bana på en väns telefon. Men där är ju inte mycket till det. Du skjuter iväg fågelhuvud på byggnader som du ska förstöra.

Så nu har vi en miljonbudget animerad film baserat på det, som ska fyllas ut på 97 minuter. Det blir en klyschig historia vi alla sett förr.
Den typiska outsidern som försöker passa in, men folket gillar inte honom. Han finner några vänner och de får veta vad de ondas plan är, men folket tror inte honom. Han söker hjälp från sin idol från när han var liten, som visar sig vara en bluff och inte alls den typen av hjälte alla målat upp honom som. Han beslutar att ta sig an de onda själv, men misslyckas, och i att göra så ber folket om förlåtelse. Alla förs samman för att ta ner de onda och de vinner. Slutet gott, allting gott.

Jag känner spontant redan nu att detta hade kunnat funka. Om man gjort satir på det hela, eller gjort en självmedveten film, som visste vad den var. En film i samma anda som Lego filmen, och några som Phil Lord och Christopher Miller bakom den.
Det tror jag hade kunnat funka, humorn hade varit bättre och handlingen klipskare. Men det blir en harmfull film för de små barnen. Det är verkligen ögongodis med det riktigt starka färgerna, och animationen ser ändå bra ut och 3D:n gjorde sitt.

Problemet jag fann mig själv finna var att jag inte alls var engagerad i själva storyn, och karaktärerna. Någonstans kände jag att kanske spelet förklarar en del av det filmen inte förklarar. Varför är Mighty Eagle en förfallen hjälte som inte bryr sig längre? Varför vill grisarna åt äggen? Varför är Red den enda och första som reagerar på att grisarna verkar skumma? Men sedan kom jag på, det är ett spel där du skjuter fågelhuvud och förstör byggnader som grisarna byggt då det tagit fågeläggen.
Så spelet förklarar aldrig något utav detta, då känner jag att filmen hade kunnat på något sätt få in det i deras handling och ge någon slags förklaring. Men vi får aldrig någon, och det känns bara lat och oengagerande.

Humorn var heller ingen särskilt höjdare. Där var några små saker jag småfnissade åt och två eller tre saker jag skrattade till åt. Men jag kan faktiskt inte minnas vad för skämt det var nu i efterhand. Vilket jag känner är filmens bov. När jag kommer sammanföra filmåret 2016, kommer detta var en av de filmerna jag kommer tänka "jaha, den såg jag, det minns jag inte".
Jag tycker heller inte karaktärerna är tillräckligt bra skrivna eller intressanta för att hålla samman intresset för filmen. För en film som heter Angry Birds, är där inte många arga fåglar med. Till och med Red har egentligen bara ett sammanbrott i början av filmen, där han är lugn resterande utav tiden.

Jag vill också poängtera tre skådespelare som gör rösterna i filmen. Ena är att Smosh själva, Anthony Padilla och Ian Hecox är med och gör rösten till två av fåglarna. Bubbles och Hal. En kul liten trivia och var faktiskt en skoj liten höjdpunkt i filmen.
Sedan är där Sean Penn, inget konstigt med det tänker ni. Men han har inga dialoger överhuvudtaget. Hans karaktär, Terence, sitter bara och grymtar hela tiden. Inte ens ett ord får vi från honom. Vilket gör det till något av det mest poänglösa röstinspelningarna jag beskådat. Åtminstone Vin Diesel i Guardians of the Galaxy fick fram flera olika känslor i karaktären Groot, bara genom tre ord. Men vad är poängen med att anlita Sean Penn, för att sedan bara ha honom och grymta. Då kan man ju lika gärna ta in Frank Welker eller någon annan som jobbar med röster dagligen i tecknade serier. Här såg jag ingen poäng alls, mer än att kassa in, men ingen märker ju av att det är Sean Penn ändå. Så i slutändan är det bara spill på pengar för studion.

I sin helhet är The Angry Birds Movie ingen särskilt imponerande eller bra film som sticker ut. Den följer många typiska klichéer som man brukar få se i barnfilmer. Även ifall animationen är färggrann och 3D:n bra. Så är det en väldigt oengagerad handling åt filmen.
Jag brydde mig aldrig om vad som hände karaktärerna, och storyn gav jag föga till. Hade man gjort satir eller en självmedveten komedifilm utav det hela, känner jag att filmen hade kunnat vara något. Speciellt humormässigt. Men även humorn är bortglömd och inte särskilt rolig i det stora hela.
Filmen funkar som bäst att sätta på i bakgrunden en eftermiddag åt de små barnen för de starka färgerna filmen bjuder på. Medan du ligger i hängmattan med en god kall bira.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1985949/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=5rVXGnSkyRg
Citera
2016-05-14, 00:42
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello
Väldigt 60-talscorny film som nog borde klassas som en thrillerkomedi. Extra töntig är den för en svensk eftersom alla 'svensktalande' biroller görs av folk som garanterat aldrig bott i Sverige. Alltså, det är inte ens invandrarsvenska de pratar, de har på sin höjd pluggat och repeterat uttal och repliker i en timme. Kunde man inte åtminstone gett Inger-Lisas roll till en svenska?

Mongosvenskan hade dock varit ett större irritationsmoment om det hade varit en seriös thriller, vilket det inte är. Den tar inte sig själv på vidare stort allvar och jag hade rätt kul med den under de två timmarna (väl lång speltid). Sen var det trevligt att se lite av Stockholm från 60-talet också.]
Låter lite som svenskan i Bob Hope's I'll Take Sweden (1965) där Hopes karaktär börjar jobba på ett oljebolag i Stockholm (!). Han faller för en kvinna vid namn Karin och den svenska som pratas är överlag helt förfärlig (de anlitade nog skådisar med svenska rötter), men så är det också en renodlad komedi vilket ursäktar lite. Dock är filmen varken inspelad i Stockholm eller Sverige.
Citera
2016-05-14, 00:47
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Farlig förbindelse (1987)

Advokat hoppar i säng med Glenn Close (det är en hon trots namnet), hon blir besatt av advokaten.

En film om otrohet där man, i mitt tycke, twistat historien ett par varv för mycket.
Lustigt nog en film jag av någon anledning inte sett tidigare.
3/5 tycker jag nog känns motiverat.

Minns hur makalöst spännande jag tyckte den var när det begav sig, tror den känns lite daterad idag och samtidigt fortfarande sevärd.

Play Misty For Me (Mardrömmen) med Clintan från 1971 är faktisk en bättre stalkerfilm.

OT. Suffragette som var lika bra som jag förväntat mig.

Historiskt drama om kvinnors rösträtt i Storbritannien med fantastiska Carey Mulligan, Storbritanniens bästa kvinnliga skådespelerska sedan några år tillbaka. Sedan får man Meryl Streep (väldens bästa) på köpet.

Betyg: stabil 4/5.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2016-05-14 kl. 00:51.
Citera
2016-05-14, 00:54
Medlem
VincentLels avatar
Rush Hour

En av mina favoritfilmer sen barnsben, riktigt rolig :^)
Citera
2016-05-14, 02:02
zoolander 2 en riktigt jävla kalkonfilm, värdelös på alla plan något enstaka skämt som funkade. Gillade inte någon av karaktärerna. Första hade humor och hjärta. Denna hade inget som gjorde att man tyckte om något
1/10
Citera
2016-05-14, 08:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
The Angry Birds Movie (2016)

Ratchet & Clank, Angry Birds, Warcraft, Assassin's Creed. Detta är verkligen ett stort år för filmer baserade på spel. Men som vi alla vet, är det ingen direkt komplimang. då där ännu inte varit en enda bra filmadaption baserat på ett spel. Jag har i vart fall inte sett den.
Angry Birds tillhör tyvärr den sistnämnda, men är vi faktiskt förvånade?

Den första Resident Evil-filmen skulle jag säga är OK. Inget mästerverk naturligtvis, men värd att se som action/skräck betraktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in