Around the World in Eighty Days (1956), vinnare av Oscar för bästa film vid den tjugonionde Oscarsutdelningen.
Filmen är den första av hittills fyra filmatiseringar av Jules Vernes klassiska roman om den excentriske engelsmannen Phileas Fogg som slår vad med sina kamrater i Reformklubben i London om att han skall göra resan i titeln. Efter att vadet är antaget beger han sig ut på resan tillsammans med sin betjänt Passepartout.
Denna film är en återgång till färg efter tre Oscarsvinnare i rad som var i svartvitt. Det är även en riktigt lång film med sina nästan tre timmar och ett uppehåll för lite drygt tre minuters pausmusik (!) lite efter halva filmen gått, vilket sedan kompletteras med ett ungefär lika långt avsnitt slutmusik efter sluttexterna. Skådespelarna gör bra insatser och man får se skildringar av många olika platser i världen under resans gång.
Betyget blir 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset. Jag har inte sett någon av de andra filmatiseringarna, så jag kan inte jämföra hur denna står sig i konkurrensen. Filmtipset-prognoserna är att jag skulle sätta 3/5 på den ännu längre versionen från 1989 och 2/5 på de två övriga.
Näst på tur står
Gigi (1958), eftersom jag redan sett The Bridge on the River Kwai.