2015-12-17, 17:09
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Metro Manila
Handlar om en bondfamilj som tvingas flytta från landsbygden till storstaden i brist på arbete. Vi pratar om en film fylld med socialrealism med fokus på bl.a. prostitution och pedofili. Efter att ha sett stora delar av filmen ville jag bara stänga av den p.g.a. misären och jag har bestämt mig att för aldrig resa till Filippinerna då det känns som ett rövhål.

http://www.imdb.com/title/tt1845838/
Jävligt deprimerande - men bra rulle.
Citera
2015-12-17, 17:52
Bannlyst
Stjärnornas Krig: The Force Awakens Att titta på denna var som att glo på filmerna 4-6 i en komprimerad form. En ung person har kontakt med "kraften" utan att egentligen vara medveten om det, en far och son relation och en dödsstjärna som hotar friden och därför måste förstöras (på liknande sätt som i förra fallet). Film nummer 7 var även till viss del lik Bond-filmen Spectre på så sätt att en stor organisation, eller i varje fall en viktig del av den, krossades så jäkla lätt. Alltför många dumma sammanträffanden med att träffa eller hitta rätt person på precis rätt tid, både vad gäller vänner och fiender, gjorde filmen ännu löjligare. Det enda bra var att en av de viktigare karaktärerna (förhoppningsvis) dog men det verkade inte påverka de andra vidare mycket. Filmen hade även alltför mycket pang-pang med explosioner och alltför lite handling.

Om jag inte har fel så visades klonerna av stormtrupperna i film 2 och de var visst alla negrer. Kanske det kan förklara varför stormtrupperna alltid skjuter så dåligt och hela tiden förlorar mot republikens försvarare?

Det ska visst ganska regelbundet komma en ny film fram till 2019. De filmerna kommer jag inte gå på bio för att se utan det blir till att låna hem dem från nätet.

3/10
Citera
2015-12-17, 19:06
Medlem
Kickexs avatar
The force awakens
En väldigt underhållande fortsättning på star wars trilogin.
8/10
Citera
2015-12-17, 19:22
Medlem
Bitter Moon

Erotisk Dramafilm där Emmanuelle Seigner visar upp både det ena och det andra.
Polanski utforskat temat passion genom att låta ett tradigt medelålderspar komma i kontakt med en sexsymbol, Seigner som skakar om deras relation.
Jag hade inga förväntningar på denna rullen eftersom den är relativt osedd med tanke på hur populär regissören är men jag tyckte den var sevärd, framförallt på grund av mycket stabila skådespelarinsatser från Seigner och Hugh Grant.

Jag ger den antingen 6 eller 7 av 10, inte bestämt mig ännu.

Mirror

Tarkovksys collage av minnen var minst lika trollbindande denna andra gång jag såg den och lite mer begriplig.
Höjer mitt betyg från 3.5 / 5 till 4 / 5.
Citera
2015-12-17, 20:52
Medlem
FugitiveDucks avatar
Såg om John Woos mästerverk, The Killer, igår. Guh, så bra den är. Får mig jämt att börja lipa som en klubbad säl. Älskar verkligen att hjältarna i dessa Hong Kong-rullar visar känslor och inte är iskalla macho-robotar som i de amerikanska skräpactionfilmerna från 80-talet.
Citera
2015-12-17, 21:07
Medlem
Fjantors avatar
The Visit - http://www.imdb.com/title/tt3567288/?ref_=nv_sr_1

Denna film va tamefan obehaglig rakt igenom..
Från börjar till slut..
Längesen jag såg en film som jag kände sånt obehag ifrån..

En riktigt bra skräckis..

4/5
Citera
2015-12-17, 21:11
Bannlyst
The Lord Of The Rings: The Return Of The Kings (2003)

Ett sanslöst mästerverk och vacker film, jag gillar varenda sekund av filmen och detta måste vara världens bästa avslut på en perfekt trilogi. Hopp finns.

10/10
Citera
2015-12-17, 22:46
Medlem
Situationss avatar
Café de Flore (Jean-Marc Vallée, 2011)

En besynnerlig film om två olika kärlekshistorier, på olika platser, i olika tider.

Den ena berättelsen utspelar sig i 1960-talets Paris och följer en pojke med Downs syndrom, en flicka med samma utvecklingsstörning och pojkens mor som tycks vara besatt av att hjälpa sin son genom livet. Den andra utspelar sig i nutidens Montreal där huvudkaraktärerna är en framgångsrik DJ, hans nya flickvän och hans exfru.

Filmen, som är två timmar lång, tar god tid på sig att berätta hur dessa historier hänger ihop och det är först i filmens sista tjugo minuter (skulle jag tippa på) som allting börjar nystas upp och till slut leder fram till en i mitt tycke magnifik slutscen som ekar lika mycket Le fabuleux destin d'Amélie Poulain som The Shining.
Citera
2015-12-17, 23:50
Medlem
HejAntons avatar
A Man Escaped [1956] dir. R. Bresson

Eller som den så vackert heter på franska, Un Condamné Ā Mort s'Est Echapppé Ou Le Vent Souffle Oú Il Veut är ett praktexempel på hur spänning ska framföras på film. Vi vet ju hur filmen kommer sluta knappt innan den ens har börjat men man biter ändå på naglarna i ett flertal olika scener, kanske framförallt i scenen med vakten som är ett av de bästa exempel jag kan komma på när det kommer till att bygga stämning. Hur kameran länge dröjer på Fontaines besvärade men samtidigt bestämda ansikte i många sekunder mer än det egentligen behövs innan han kastar sig runt hörnet och lämnar kameran bakom sig.

Det mesta är väl egentligen sagt om den här filmen men jag förväntade mig inte att jag skulle tycka om den så mycket som jag till slut gjorde. Vart ska man gå nu med Bresson? Au Hasard Balthazar?

8
Citera
2015-12-17, 23:58
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Mirror

Tarkovksys collage av minnen var minst lika trollbindande denna andra gång jag såg den och lite mer begriplig.
Höjer mitt betyg från 3.5 / 5 till 4 / 5.
En av mina två Tarkovsky-tior (Stalker). Har inte vågat se om den än då jag blev så jävla totalgolvad av den senast att jag är rädd att upplevelsen ska raseras. Det är såhär med en del av mina tior, vissa vet jag fungerar att se om och om igen medan andra vågar jag inte riktigt testa då det finns en chans att jag ändrar den första totalistiskt magiska upplevelsen, The Mirror är en av dem, Tree of Life & Amour är några andra för att nämna någon!
Citera
2015-12-18, 00:11
Medlem
Ziayas avatar
För många småfel

sd
Citat:
Ursprungligen postat av NativeTongue
Senaste rulle att avverkas blev vampyrrullen Only lovers left alive.

En mycket trevlig filmupplevelse som hade kunnat bli ett mästerverk med en mer händelserik handling,
7/10

Också min senaste. Tom Hiddlestone ser ut som Loke från Thor-filmerna men med totalt motsatt personlighet. Nåt för den som är ute efter en annorlunda vampyrfilm.Förvänta er ingen action (fast filmen är bitvis rätt otäck på sitt vis). Förvänta er mycket bra skådespelare, skönhet på ett nedtonat vis och intressant dialog. Tilda Swinton och Hiddlestone har ett fantastiskt samspel som annorlunda kärlekspar
Pretto och tråkg skulle nog vissa säga, konstnärlig och smart säger jag
http://www.rottentomatoes.com/m/only...h=only%20lover
Senast redigerad av Ziaya 2015-12-18 kl. 00:42. Anledning: Stavfel och små korrigeingar
Citera
2015-12-18, 05:34
Bannlyst
Star Wars The Force Awakens

Levde inte upp till mina högt ställda förväntningar. Det var mycket av samma mynt åter igen. Och trots charmiga flörtar med originalet så känns filmen dessvärre som en tröttsam upprepning av originalet. Faktum är att det nästan är som att titta på en remake.
Nej, det här var tyvärr en handling som luktade Disney lång väg. Istället för göra konceptet fräscht så känns det mer urvattnat än någonsin. CG-Karlsson säger det bra i att det går att jämföra med ett slitet hårdrocksband från 70-80-talet som bestämt sig för att göra en comeback-turné.

Det är fortfarande en helt okej film men långt ifrån den bästa Star Wars filmen.
Senaste Star Trek filmen gav betydligt mer än det här!

3 av 5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in