2016-01-30, 11:58
Medlem
HejAntons avatar
Kul att ni gillade Dheepan, var lite orolig att folk på Flashback skulle avfärda den som snyfthistorier och propaganda men det gläder mig att höra att många av er har mer än bara filmvett i huvudena. Ni nämner båda skådespelet i filmen vilket är kul då de tre familjemedlemmarna är alla amatörskådisar som gör sin debut i Dheepan vilket är lite kul trivia.

Sånger Från Andra Våningen [2000] dir. R. Andersson

Jag vet inte riktigt hur jag ska angripa Anderssons filmer och även om hans senaste En Duva lyckades stundtals både beröra och chockera så var det ingen minnesvärd upplevelse och filmen kändes något "bloated". Är det tanken att jag ska se dem som ett montage av korta scener av absurdist komedi eller ska jag tänka så det knakar för att komma närmare de subtila teman som gömmer sig bakom de oförklarliga scenerna?

Sånger Från Andra Våningen är den första delen i en trilogi av filmer "om att vara människa". Den är mycket roligare än En Duva men den lyckas inte gripa mig på ett djupare plan. Religion är ett återkommande tema men jag vågar inte säga något om vad Andersson försöker uttala sig om temat. Existentialismen som är mer uppenbar på En Duva finns även här men den känns inte lika direkt som i Anderssons senaste utan mer något som släpats med i skådespelet, scenografin, ljussättningen och färgpaletten; de tekniska element nästintill skriker livsångest i mina öron.

Jag har väldigt svårt att tyda filmerna och få någon form av grepp om vad Andersson försöker säga som regissör men det är i slutändan ändå det underliggande som stannar där tillbakablickar på komiska scener plötsligt säger så mycket mer under det ytliga, uppenbara som försiggår på duken. De lyckas ändå framkalla något mer än förvirring över dess absurda natur men det är känslor och tankar som jag omöjligt kan sätta ord på eller ens greppa innan de snabbt susar vidare.

Jag vill göra någon jämförelse mellan Andersson och Bresson också men jag är osäker på om det egentligen är passande. Visst är båda två regissörer som brukade en oortodox stil gällande regi där skådespelet och sättet att filma en scen skiftar så starkt från vad vi ser som norm men jag kan ändå aldrig riktigt älska Anderssons filmer för det stilistiska bakom dem även om Bresson är en av mina favoritregissörer.

Oförklarligt och jag kan fortsätta skriva om hur jag inte riktigt fattar, men den får en trea.
Citera
2016-01-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Dheepan (2015)

Flyktingnarrativet/skenäktenskapet var mycket bättre än vigilante-storyn och jag tyckte i ärlighetens namn att Dheepan som "actionhjälte" helt hade kunnat skippats. Audiard är så bra på att skildra socialrealism och dessa våldsinslag som kunde varit hämtade ur en Bronson-rulle kändes för extrema. Även om jag förstår att Audiards bakomliggande tanke (säkerligen) är att skildra närheten till våld och djungelns lag i socialt utsatta områden, när han vävde in historien om Dheepan som f.d. soldat.

Håller helt med om detta, Audiard är så sjukt bra på att filma actionscener så jag förstår att han inte kan låta bli men filmen hade varit mycket bättre om han helt skippat den delen.
Tycker ofta att det är överflödigt när Chabrol gör det också.
Citera
2016-01-30, 13:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Håller helt med om detta, Audiard är så sjukt bra på att filma actionscener så jag förstår att han inte kan låta bli men filmen hade varit mycket bättre om han helt skippat den delen.
Tycker ofta att det är överflödigt när Chabrol gör det också.
Hade varit mycket intressant om bröderna Dardenne hade tagit sig an detta projekt. Då hade nog filmen blivit en 4a i perfektion.
Citera
2016-01-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hade varit mycket intressant om bröderna Dardenne hade tagit sig an detta projekt. Då hade nog filmen blivit en 4a i perfektion.

Antagligen hade dom gjort ett bättre jobb men samtidigt är filmen väldigt bra som den är trots några småmissar så jag vill inte gnälla för mycket

Det var en sak jag funderade på

Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Ni nämner båda skådespelet i filmen vilket är kul då de tre familjemedlemmarna är alla amatörskådisar som gör sin debut i Dheepan vilket är lite kul trivia.

Aa det är faktiskt riktigt häftigt, jag gick in på IMDB för att kolla om frugan gjort nå mer filmer och blev riktigt förvånad när jag såg att detta var debuten, imponerande.
Citera
2016-01-30, 14:21
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Antagligen hade dom gjort ett bättre jobb men samtidigt är filmen väldigt bra som den är trots några småmissar så jag vill inte gnälla för mycket

Det var en sak jag funderade på

Aa det är faktiskt riktigt häftigt, jag gick in på IMDB för att kolla om frugan gjort nå mer filmer och blev riktigt förvånad när jag såg att detta var debuten, imponerande.

Citera
2016-01-30, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton

Citera
2016-01-30, 16:38
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Håller med dig i mångt och mycket. Framför allt var det intressant att se Hitchcocks första färgfilm och det innovativa sätt den är filmad på. Trots att den dessutom var rätt spännande och förvånansvärt obehaglig (tänker då både på det iskalla mordet men även stämningen i lägenheten som inte bara beror på liket i kistan) så gav jag den också en trea.

En sak som störde mig, kanske lite väl mycket, var att det var några synliga klipp i filmen vilket är lite märkligt då man ju annars maskerade det rätt bra med inzoomningar på möbler och liknande. Egentligen är det väl en bagatell i sammanhanget men det kändes bara så jävla onödigt.

Mm, vet inte om den hade räckt till en fyra om jag sett den på en sittning. Får se igen om kanske ett år om jag känner för att se om den då.

Jo, det var minst två tydliga klipp som jag märkte av. Ett på hembiträdet och en annan på James Stewart, men i ärlighetens namn så tyckte jag det var helt okej. Blev nästan mer störd över att kameran zoomade in på deras ryggar för att "fuskklippa" sig igenom scenerna.
Citera
2016-01-30, 16:56
Medlem
Geomeisters avatar
Mega Piranha (2010)

Sugen på B-film?

Muterade pirayor som växer utav sig själva och är dubbelkönade har släppts ut i vatten. Några "olyckor" sker och huvudpersonen blir förfrågad att ta reda på vad som hänt.

Effekterna ser ut som något ifrån en avancerad gymnasieklass. Filmen går inte ihop helt och jag är inte ens säker på att slutet var slutet. Lösningen på katastrofen är högst tveksam.

Skådespeleriet är bitvis på såpa-nivå och bitvis väsentligt sämre.

Den är faktiskt så dålig att den är rolig vid vissa tillfällen. Är du en som är sugen på b-film kan jag halvt rekommendera den. Andra ska hålla sig undan!

Betyget på IMDB är 2,4 / 10. Jag är tveksam om jag skulle ge bättre...
Citera
2016-01-30, 19:34
Medlem
Gosifs avatar
Flykten från New York

En bra film som jag tidigare inte sätt.

4/5
Citera
2016-01-30, 21:02
Medlem
nihilverums avatar
All Things Must Pass: The Rise and Fall of Tower Records (2015)

En dokumentär om butikskedjan Tower Records, som en gång hade 200 butiker i 30 länder och gjorde en vinst på en miljard dollar år 1999 för att sedan gå i konkurs år 2006. Den allmänna uppfattningen är att internet var den centrala anledningen till konkursen, men den här dokumentären ger en större bild genom bland annat intervjuer med grundaren Russ Solomon. Intressant att nämna är att den japanska delen av Tower Records blev självständig år 2002 och fortfarande är aktiv med bland annat en enorm butik i Shibuya, Tokyo (som jag själv har besökt en gång).

Tom Hanks son Colin gör sin debut som regissör (bortsett från en kortfilm från 2014) och det är en stabil insats.

Betyget blir 7/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-01-30, 22:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Twister (1996)

Underbara Helen Hunt spelar stormjägare, och har en uppfinning som ska kunna ge information om virvelstormar, enda kruxet är få den uppfångad av stormen.

Mja, ett skvatt galet gäng, med Helen i spetsen, åker runt och jagar stormar. Många stormar blir det.
Håller väl inte riktigt hela vägen, tycker jag, 2/5
Citera
2016-01-30, 22:33
Medlem
nihilverums avatar
Old Yeller (1957)

Familjen Coates bor på en ranch i 1860-talets USA, och en dag kommer en hund på besök som de ger namnet Old Yeller. I början är han i vägen, men med tiden börjar familjen tycka om honom. Han blir snabbt oumbärlig när han skyddar dem från angrepp från alla möjliga sorters djur.

Jag visste på förhand hur historien slutar trots att jag inte läst boken. Det var inte särskilt välgjort dock som jag ser det. Framförallt eftersom

Betyget blir 5/10 eller en svag 3/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in