2018-04-01, 18:49
Medlem
frasselitos avatar
Såg Phantom Thread (2017).

Snygga kläder och bra skådespel. Storyn var intressant men fattade inte riktigt slutet. 3/5
Senast redigerad av frasselito 2018-04-01 kl. 18:54.
Citera
2018-04-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Såg Phantom Thread (2017).

Snygga kläder och bra skådespel. Storyn var intressant men fattade inte riktigt slutet. 3/5

Svamparna eller?

Jag vet inte om det var det du menade.

Bra film för övrigt, fantastisk studie av högfunktionell autism.
Senast redigerad av Chenille 2018-04-01 kl. 21:08.
Citera
2018-04-01, 21:25
Medlem
Fjantors avatar
The Titan - http://www.imdb.com/title/tt4986098/?ref_=nv_sr_1
Sci-fi med Sam Worthington.
Helt oki Söndagsfilm..

3/5
Citera
2018-04-02, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En av de sämre slasherfilmerna ifrån 80-talet om du frågar mig, det enda som gör den minnesvärd är twisten.

Det var verkligen en twist...
Citera
2018-04-02, 09:21
Medlem
Ambelains avatar
The Sleeping Dictionary (2005)

Bla med Jessica Alba och Bob Hoskins.

Början av 1900-talet. Det Brittiska imperiet lyser fortfarande med all sin kraft, i alla dess kolonier världen runt.
En nyutexaminerad engelsk ung man reser till kolonierna för att arbeta som administratör i Malaysias djungler. På Borneo, i Sarawak närmare bestämt - bland Iban-folket.

Så snart han kommer fram möts han emellertid av en kultur som i hans ögon är gravt eftersatt och primitiv, och i vilket fall som helst omöjligt att förstå.
Infödingarna går klädda i höftskynken och kroppstatueringar, ägnar sig åt huvudjakt utan att skämmas för det.

Det tänker han råda bot på, med sin överlägsna brittiska moral och uppfostran.

Men, han måste först lära sig språket.
Annars går det inte att vare sig fungera som administratör, eller ens övertyga vildarna om den kristna civilisationens förtjänster.

Det är bara det att språkinlärningen bland Iban-folket inte riktigt är vad man kan tro.

Lärarinnan måste nämligen sova med eleven.
Dvs hon ska ligga med eleven, bo och sova med honom under hela inlärningsperioden.
Det ses som det förnämsta sättet för att lära sig främmande Iban-språket.

Och det är Jessica Alba som är denna "sovande/liggande språklärarinnan."

Naturligtvis blir engelsmannen förskräckt när han får syn på Jessica Alba i infödingskläder, och ännu mera så när han till slut förstår vad som förväntas av honom.
Så gör ju inte en sann kristen engelsman, det går inte för sig helt enkelt.

Omdöme:
Filmen har flera förtjänster, bla ett stundtals vackert foto (inte svårt med tanke på djungelomgivningen liksom vackra exotiskt lättklädda kvinnor) och intressanta skildringar av främmande kulturer.

Men, filmen är ganska så tråkig.
Och musiken gör det hela än värre. Sämre ljudkuliss får man nog leta efter.

Huvudpersonens (engelsmannen) insats var Bedrövlig och under all kritik.
Jessica Alba är, som alltid, tjusig att titta på - men det blev aldrig någon atmosfär i de kärleksscener hon, och engelsmannen, var involverade i. Hon var allt för ... nollställd ... helt enkelt.

Bob Hoskins däremot, hans Pondus lös genom, och han övertog varje scen han var del av.
Men inte ens han kunde rädda filmen som helhet ...

Betyg:

2.5 - 5
Citera
2018-04-02, 11:59
Medlem
Geomeisters avatar
Once Were Warriors | Året var 1994
http://www.imdb.com/title/tt0110729/?ref_=fn_al_tt_1

Likt många 80-tal och 90-tals filmer är det ett evigt moraliserande även i denna film. Klichéer slängs in här och där, men denna film tar klichéerna ett steg längre. Vilket ofta gör det löjligt underhållande eller bara oväntat (på ett positivt sätt). Skådespeleriet är en berg och dalbana. Brutala scener blandas med dramatiska, vardagliga och humoristiska.

Man följer en latinsk (?) familj och deras öden. Det finns ingen klockren huvudperson utan alla får vara med på ett bra sätt. Vissa mer än andra. Även om filmen har klara brister satt jag gråtandes som ett litet barn mot slutet. Filmen har sina fel, men också många rätt. Det finns starka scener och trots att klichéerna är där görs ändå små saker här och där som sticker ut.

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2018-04-02 kl. 12:06.
Citera
2018-04-02, 20:40
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Once Were WarriorsMan följer en latinsk (?) familj och deras öden.]
Maori-familj för nötte namn; med en svart slavättling som far.
Citera
2018-04-02, 20:47
Medlem
MuscleSharks avatar
Hachiko - En vän för livet (2009) http://www.imdb.com/title/tt1028532/

Oj oj oj, nu blev jag minsann känslosam.
Ungefär som när jag såg filmen Red Dog så fick även den här filmen mig i min ensamhet att fälla mer än en tår kan jag ärligt nog säga.
Egentligen ville jag inte se den då jag hört att den ska vara ganska sorglig, och är det ngt som gör mig känslosam så är det när djur är ensamma och far illa.
Kan känna t o m nu när jag sitter och skriver att jag får en klump i halsen faktiskt.

För den som gillar den här typen av film så ska du utan tvekan se den.
Om du dessutom har husdjur sj så kommer du bli extra berörd det kan jag lova.

Mitt betyg blir 5/5
Citera
2018-04-03, 13:29
Medlem
Geomeisters avatar
R.I.P.D. | 2013
http://www.imdb.com/title/tt0790736/...nm_flmg_act_22

Ryan Reynolds, Jeff Bridges, Kevin Bacon samt några mindre roller ni kanske känner igen. Inte illa. Tyvärr räcker inte det långt. Det här påminner starkt om en av dom många halvdåliga Marvel-produktioner som kommit senaste åren.

I starten känns den som en traditionell Buddy Cop-film (vilket jag definitivt skulle föredragit), men den utvecklas till något helt annat. I en annan tid hade det kanske känts originellt, men nu är det bara tröttsamt. Precis som alla "zombie"-inslag som var för några år sedan.

Det finns en del humor som fungerar och alla grafiska idéer är inte dåliga, men mycket av det grafiska är bara fult och handlingen är förutsägbar till max. Mitt intresse i film dog ganska tidigt. Den här filmen kanske funkar bättre för yngre, men då snackar vi under Flashbacks åldersgräns. Har du missat denna? Då har du inte missat mycket..

Betyg?
2,5 / 5
Citera
2018-04-03, 14:27
Medlem
Harry Potter 1-3
Har haft ett Potter-maraton de senaste dagarna med de 3 första filmerna sedda. De två första är svagast medan den tredje kanske är sagans allra bästa. Alfonso Cuarón visste vad han gjorde.

Sammanfattningsvis får filmerna 7/10 i betyg.
Citera
2018-04-03, 17:46
Medlem
skreks avatar
Bagdad Cafe (1987)

Ett slitet cafe/bensinmack/motell i öde ökenlandskap på vägen mot Las Vegas. Mer eller mindre märkliga karaktärer bor, jobbar, besöker. Vi får följa med lite, på nån slags resa mot nåt nytt fast ingen fysisk resa.

Tyckte den var rätt ljummen vad gäller handlingen. Kändes mest som ett manus från nån talanglös som ville så gärna och tänkte om jag gör det lite konstigt blir det konst. Men det blir det inte tycker jag. Det blev bara krystat och på slutet spårade det ur alldeles för mycket.

Däremot var filmen otroligt snygg, och flera scener har väldigt bra stämning. Det är fint med öde öken, såna där vattencisterner på stora stativ, och så lastbilarna som kör förbi på vägen i bakgrunden i solnedgången och sånt där.

Medioker, fin att titta på, men handlingen var bitvis direkt fånig.
Citera
2018-04-03, 22:25
Medlem
Geomeisters avatar
In Good Company | Året var 2004
http://www.imdb.com/title/tt0385267/?ref_=nm_knf_i4

En rätt svävande film utan tydlig handling. Lite en film om livet.. Inte "lik" Lost in Translation, men åt det hållet. Filmen lutar mer åt "tjejfiim" och har en del poänger. En del rätt bra scener, men också något udda eller utfyllnad. Humorn fungerar helt okej. Väl seg emellanåt.

Den går dock ifrån ganska många klichéer och överraskar ibland. Dennis Quaid påminner rätt mycket om Harrison Ford här.. Skulle lätt kunna se dom byta plats i denna. Det spelas även musik av Steely Dan och Peter Gabriel, vilket är ett litet plus för mig. En godkänd film som inte är helt fel för en dejt.

Betyg?
3 / 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in