2016-01-28, 19:25
Medlem
Situationss avatar
La Strada (Fellini, 1954)

Den fjärde filmen jag ser av Fellini och jag måste nog säga att jag tycker det är den bästa jag sett hittills; även om det är svårt att säga då de andra tre också är uppe bland de fina betygen och slåss om förstaplatsen.

Hur som helst är detta en helt fantastisk vackert och samtidigt väldigt mörk fabel om livslust, sorg, excentriska figurer och – givetvis – cirkuslivet.
Citera
2016-01-28, 19:28
Medlem
fyratretres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
Hahahaha!!! Dina felstavningar är tamejfan rent guld! Sluta aldrig stava fel captinhero

Citat:
Ursprungligen postat av iFunderare
Det var James Bond Spectre.

Den var jättebra, mycket action.

Betyg: 5/5
hahahhahahaa

Ahh. Ontopic: about alex. Oväntat bra haha.. Nä de var inget för mig. Gillar ni drama och sammankomster i ett hus med tråkiga diskussioner och wt-händelser kanske det intresserar.
2/5
Citera
2016-01-28, 20:36
Ex Machina 2015

Intressant film om AI, lite frankenstien över det hela. En anställd vinner en tävling och får spendera en vecka med chefen. Chefen håller på att utveckla AI och vill testa sin senaste skapelse hur lik en människa den är. Kändes ett tag att det höll på att utvecklas till något romantiskt drama men som tur så togs storyn i en annan riktning. Bra roll prestationer. Denna film är ju nominerad till en rad oscars. Alicia Vikander är nominerad. Så skulle vara kul att se henne vinna. Bra dialog, lite uppenbart en scen som skulle vara ett stort avslöjande om en person, men var ganska förutsebart.

inte ett mästerverk men klart godkänd 7/10
Citera
2016-01-28, 21:11
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ex Machina 2015

Intressant film om AI, lite frankenstien över det hela. En anställd vinner en tävling och får spendera en vecka med chefen. Chefen håller på att utveckla AI och vill testa sin senaste skapelse hur lik en människa den är. Kändes ett tag att det höll på att utvecklas till något romantiskt drama men som tur så togs storyn i en annan riktning. Bra roll prestationer. Denna film är ju nominerad till en rad oscars. Alicia Vikander är nominerad. Så skulle vara kul att se henne vinna. Bra dialog, lite uppenbart en scen som skulle vara ett stort avslöjande om en person, men var ganska förutsebart.

inte ett mästerverk men klart godkänd 7/10

Fast det är inte den här filmen Vikander är nominerad för.
Citera
2016-01-28, 22:00
Medlem
HejAntons avatar
Yi Yi [2000] dir. E. Yang

Yi Yi är ett stort familjedrama om familjemedlemmarnas relationer, både till varandra men också till utomstående parter. Hela tre generationer av familjen berörs under filmens gång men fokus ligger på tvåbarnspappan NJ vars relation till sin fru känns något påfrestad.

Jag hade höga förhoppningar och få tvivel om att Yi Yi inte skulle bli en favorit direkt men tyvärr når filmen aldrig hela vägen för mig. Visst är den rörande ibland, men jag lyckas aldrig finna någon empati för situationerna som karaktärerna befinner sig i utöver NJs interaktioner med den japanske mannen och sonens interaktion med omvärlden (jag är otroligt svag för oskyldiga naiva barn). Jag känner mig aldrig uttråkad och visst ska Edward Yang ha cred för att han lyckas hålla mig intresserad i tre timmar men när eftertexterna rullar känner jag att jag knappt fick ut någonting alls av upplevelsen.

I sina bästa stunder är Yi Yi dock väldigt bra och den håller en relativt hög standard från början till slut, därför blir det ändå en trea även om jag har en del missnöje angående det mer tekniska.
Citera
2016-01-29, 00:23
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Fast det är inte den här filmen Vikander är nominerad för.

Blandade ihop den då
Citera
2016-01-29, 01:58
Medlem
U-Figs avatar
Då jag inte sett den sedan jag var kanske 15, blev jag sugen på att se om Darren Aronofskys...

The Fountain (2006)

Jag tror inte man kan få till ett bättre soundtrack. Ärligt talat, bland det bästa jag hört. Både Jackman och Weisz gör det bra i sina roller, och filmen känns av någon anledning väldigt långsam (inte nödvändigtvis på ett negativt sätt). Att kolla på den är lite som att meditera. Fotot är riktigt bra det med, men det är ingen toppfilm. Tror jag satte en sjua för en massa år sedan, och där kan den väl få vara kvar. En svag sjua.

7/10

Smultronstället (1957)

Trots "besvikelsen" som Det sjunde inseglet utgjorde blev jag sugen på mer Bergman. Victor Sjöström är professor Isak Borg, som på ålderns höst börjar tänka tillbaka på olika delar av sitt liv. Filmen inleds med en drömsekvens, som förvisso inte är särskilt drömaktigt filmad (jag tänker att t ex Buñuels drömsekvenser på ett tydligare sätt är drömmar; något dimmiga, något förvirrande - medan dessa var relativt klara och det såg nästan ut att vara verkligt).

Isak Borg ska ned till Lund för att bli doctor jubilaris. På vägen stannar de vid hans gamla sommarställe, och råkar dessutom på några främlingar som får följa med på bilfärden. Ångesten som Isak känner över allt han (inte) gjort i och med sitt liv kryper så sakta in även i tittaren. Åtminstone för mig, för en viss igenkänningsfaktor - eller åtminstone en inbillad sådan - infinner sig. Isak kallas känslokall, självisk och dylikt, men det är bara en svårighet att uttrycka sina känslor. Den här filmen tilltalade mig mycket mer än vad Det sjunde inseglet lyckades göra.

Bra foto och kul att se Antonius Block (von Sydow) dyka upp i en liten roll. Bibi Andersson är lika vacker i denna som i Det sjunde inseglet!

8/10
Citera
2016-01-29, 04:15
Medlem
killawifes avatar
Håller verkligen med dig om soundtracket till The fountain. Grymt bra, jag lyssnar på det ibland när jag spelar och liknande.

Martyrs 2008 - Skum film om några som plågar tjejer för att få se vad som händer efter döden. Mycket blod och våld och tvivelaktiga handlingar. Intressant men för konstig. Filmen är fransk. 6/10
Citera
2016-01-29, 04:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Blandade ihop den då
Det är The Danish girl som hon fått en nominering. Bästa kvinnliga biroll.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...carsnominerad/

Senaste filmen jag såg var The Big Short
http://www.imdb.com/title/tt1596363/

Allmänt tråkig även om den hade sina stunder. Jag kan ingenting om ekonomi och det är ingen film som passar mig. Dock var det intressant att man fick berättat vad CAD (hette det så) var för något. Absolut ingen dålig film, men den var inget för mig helt enkelt.

2/5
Citera
2016-01-29, 05:05
Medlem
U-Figs avatar
Ja, det soundtracket lyssnar jag ofta på! Och apropå Aronofsky:

Black Swan (2010)

Jisses. Mila Kunis är med. Och hon är bra?! Det hade jag aldrig trott. Nu har jag förvisso inte sett de övriga nominerade men att Natalie Portman fick Oscar för bästa kvinnliga huvudroll för den här rollen känns som helt rätt val - hon är fantastisk i rollen som den osäkra, perfektionistiska ballerinan Nina.

I kampen om rollen som den vita och svarta svanen förlorar Nina sakta men säkert verklighetsuppfattningen. Vad händer på riktigt och vad är bara dröm? Skickligt filmat och snyggt utfört. Vissa scener gränsar till skräckfilmskategorin (bl a badkarsscenen). Fina känsloladdade scener mellan Nina och hennes mor (Barbara Hershey). Där finns, eller snarare växer fram, en påtaglig obehagskänsla - något kommer gå riktigt, riktigt illa, för någon i Ninas närhet - om inte för Nina själv. Väldigt bra film, och vet inte varför jag väntat så länge med att se den.

8/10
Citera
2016-01-29, 05:19
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Det är The Danish girl som hon fått en nominering. Bästa kvinnliga biroll.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...carsnominerad/

Senaste filmen jag såg var The Big Short
http://www.imdb.com/title/tt1596363/

Allmänt tråkig även om den hade sina stunder. Jag kan ingenting om ekonomi och det är ingen film som passar mig. Dock var det intressant att man fick berättat vad CAD (hette det så) var för något. Absolut ingen dålig film, men den var inget för mig helt enkelt.

2/5

jo förstod att det var den. ska nog se den efter jag sett senaste av snittet av legends of tomorrow. Gav upp mina försök att somna så tagit en espresso.Blir att kolla film och serier tills jag ska tvätta senare.
Citera
2016-01-29, 07:53
The Danish girl 2015

riktig oscar bait film om den första mannen som opererade sig till kvinna. Välgjord och bra skildrad. De är ett par som är konstnärer. Av en slump behöver Alicias vikanders karaktär att hennes man eddie redmayne som spelar Einar/lilli att posera för en målning i strumpbyxor. Så väcks hans inre önskan att bli kvinna.Ändå intressant hur deras relation är mot varandra. Väldigt intressant och välgjord. Men tycker att Alicias roll i Ex machina var bättre. Snygg konstnärsfilm , men kanske lite väl " ge oss en oscar" över det hela.

det är denna film som alicia är nominerad för en oscar. Tyckte det vore mer välförtjänt om hon var nominerad och vann för ex machina.
7/10
Senast redigerad av Captinhero 2016-01-29 kl. 07:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in