SSF:
The Big Short (2015) |🌑🌑🌑|
När bostadsbubblan i USA är på väg att spricka i mitten av 2000-talet och skaka om hela världsekonomin är det bara en handfull personer som ser det hända. Utskrattade och dumförklarade börjar dom göra affärer emot husmarknaden för att säkra sina villor och båtar när katastrofen är ett faktum.
Med ett tempo svajigare än en berg-och-dalbana och klippning som hade gjort MTV stolt är filmens inledning närmast outhärdlig - efter 20 minuter är jag redo att kasta in handduken. Tanken att berätta om den invecklade finanskrisen med termer som bara insatta förstår på ett närmast barnpedagogiskt sätt - kryddat med lite härlig galenhet a'la Wolf of Wall Street (2013) är ingen dum tanke i sig. Många (inklusive jag) förstår nog inte exakt vad som hände där för 10 år sen. Men knepet att bryta berättandet för att låta kändisar komma in och förklara tuffa begrepp för oss dumma tittare som händer regelbundet faller helt platt och är bara irritationsmoment.
Men filmen tar sig, ganska rejält också. När katastrofen närmar sig och bankerna känner paniken komma krypande är det både spännande och väldigt väl skildrat, det känns helt plötsligt mänskligt. Hade dom skippat tramset som dominerar första halvan och låtit allvaret ta mer plats hade det varit en toppenfilm.
Det finns faktiskt inte så mycket att säga om alla stjärnor i rollerna, deras roller känns ofta parodiska och svåra att ta på allvar. Christian Bale är bara märklig (men har bra musiksmak), Brad Pitt tråkig och Ryan Gosling överansträngd. Steve Carell däremot imponerar stort och han får också visa upp både gapande och mer allvarliga sidor. Hans karaktär som ständigt ligger i otakt med omgivningen är filmens underhållning för mig.
Jag känner mig inte speciellt mycket smartare efteråt, men desto mer förbannad på hur vi låter bankvärlden r*vk****a oss gång på gång och alltid komma undan med det. Och när en film lyckas göra en förbannad är det ett gott betyg. Underhållande till viss del, hyfsat informativ, alldeles för hysterisk inställning men rycker upp sig när ämnet får visa sitt allvar - The Big Short.