2015-12-15, 19:52
Medlem
chessjamts avatar
On Her Majesty’s Secret Service (1969)

http://www.imdb.com/title/tt0064757/?ref_=nm_knf_i1

En medveten vit fläck hos mig i James Bond-serien fick härmed sin upprättelse. Har länge undvikit att se denna då jag felaktigt trott att den skulle vara en svag mellanfilm som bolaget hafsade med när Sean Connery inte ville spela en till Bondfilm och att det mest bara är hipsters som hyllar den för att vara märkvärdiga. Men fan, det här är ett gediget hantverk ur alla tekniska aspekter och framförallt George Lazenby gör rollen som James Bond galant. Inte fjantigt som Roger Moore senare skulle utmärka sig med men samtidigt lite mer charmig och trevlig än hårda Sean Connery. Han ser bra ut och rör sig elegant, verkar bra på att slåss och kan samtidigt vara sofistikerad och gentlemannamässig. Som att ta det bästa från både Moore och Connery utan att dras med deras svagheter.

Telly Savals som Blofeldt passar utmärkt. Bra blandning av hård och samtidigt sådär skurkaktigt slimigt. Diane Riggs kan tyvärr inte anklagas för att vara den sexigaste bondbruden men hon gör det ändå hyfsat bra som skådespelerska. Fightscenerna är jag kluven till. De ser riktigt fake och tillgjorda ut med den snabba klippningen men samtidigt så blir de ju lite mer våldsamma och brutala. Hade kanske ändå hellre velat haft dem mer realistiska men de duger.

Det kanske bästa av allt är nog signaturmelodin. Kan nog vara den bästa themesongen i en bondfilm. Den är riktigt maffig och cool, har faktiskt lyssnat på den flera gånger innan jag ens sett filmen för jag tycker den är så pass bra.

On Her Majesty’s Secret Service har allt vad en bondfilm behöver. Exotiska miljöer, bra musik och skurkar som har fysiska deformationer och talar med en särskild brytning. En ståtlig och stilig karl som gör rollen med bravur. Dessutom tycker jag att Bonds relation till Monepenny och M känns mer äkta, genuin här än de sedvanliga standardfraserna man oftast får höra när Bond besöker högkvarteret. Slutet tycker jag höjer filmen och utmärker den i Bondserien.

En riktigt bra Bondfilm som jag ångrar att jag inte har sett tidigare.

Betyg: 4/5
Citera
2015-12-15, 21:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Raka spåret till Chicago (1987)

Steve Martin är affärsman som försöker ta sig hem till Chicago, det visar sig inte vara så lätt, flygen är inställda. Han slår följe med en irriterande försäljare, John Candy och tillsammans försöker de ta sig till Chicago, det visar sig inte vara så lätt.

Brukar normalt inte gilla den här typen av filmer, men här har man faktiskt lyckats, kanske beror det på att båda spelar väldigt övertygande.
Jag tror vi klämmer i med 4/5
Citera
2015-12-15, 21:42
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Maze Runner: The Scorch Trials(2015)

Efter ha flytt labyrinten väntar nu ännu tuffare utmaningar för Thomas och det etniskt imponerande välrepresenterade gänget under hans kommando. Ur askan in i elden, den här gången ställs dom mot en fientlig värld bebodd av zombies, en regering som har sänt sina elitsoldater för att fånga in dom och en förrädisk natur. En episk jakt på sanningen om varför världen är så orättvis mot just dom har därmed börjat.

Jag gillade den första filmen. En slags Cube (1997)-light för ungdomar där vi kastades tillsammans med huvudpersonen in i en mystisk värld utan att veta varför, där vi fick klura ihop mysteriet i samma takt som karaktärerna så man verkligen kom in i deras utsatthet. Och med ett slut som gav mersmak. Plus en tydlig stänk Lord of the Flies för dramaturgins skull.

Men i uppföljaren faller verkligen allt samman som ett korthus. Karaktärerna är urtråkiga och endimensionella, spänningen dyker aldrig upp och det lovande mysteriet urvattnas till en gäspning. Underhållningsvärdet ligger nära nog på noll. Det springs en hel massa typ. Spring spring spring i två timmar utan att ens komma till en vettig avslutning. Och det spelar ingen roll om våra tonåriga hjältar springer från elitsoldater med helikoptrar eller snabba zombies - "tror du inte folk är rätt trötta på zombies? Hmm njae, men okej då, vi gör dom snabba istället för långsamma så vi i alla fall försöker vara originella. Genialt! Spikat!" - dom är aldrig i någon fara. Jo, filmen försöker flera gånger få mig att tro dom är det, men jag slutade ta det på allvar när dom flydde ut i öknen i sina bara T-shirts och kalasbyxor med en arme bokstavligen på deras hälar, med fordon - för att sekunden senare sitta säkra och pusta ut. GTFO realism liksom.

Foto och effekter får godkänt och Aiden Gillen i sin skurkroll likaså, resten är bara hopplöst. Såvida inte trean hyllas till skyarna som bättre än Gudfadern är den här serien färdigtittad för min del. 1/5
Citera
2015-12-15, 22:18
Medlem
Kickexs avatar
Då har vi haft en lite mixad filmkväll så här är listan:

Predestination
Okej, en skön tidsmaskin film som lägger ut en hel del svängar som slår till rätt så ordentligt.
Går knappast att förklara filmen utan att spoila det mesta men jag skulle rekommendera den.
Den har en svag början då dialogerna och skådespeleriet är klena. Lite som att dom som är i scenerna vet att det bättre sakerna kommer senare så dom orkar inte ens bry sig att lägga ut energi.
Men det bättrar sig ju längre in man kommer, som tur är.
Och jag gillar hur filmen sträcker sig efter komplicerade tvister eftersom de är underhållande men dessvärre så blir den andra tvisten uppenbar efter första och den tredje efter den andra osv. Men det förstörde inte filmen. Då det håller en ändå lite chockad/förvirrad därmed intresserad.
7/10

Inside Llewyn Davis
Intressant inblick hos en kämpande musiker.
En verklig och grå anpassning till sorg, musik och sociala samband med väldigt tjusig filmkonst och manus.
Den hade även en lite gnutta humor som verkligen kändes naturligt och välgjort.
Tänkte inte att en Coen film av denna sort skulle vara något att ha då no country for old men föll så illa i min smak då jag stängde av efter halva.
Men denna funkade det bra så... 7/10

Ant man
En annan marvel film som jag inte blev direkt tillfredsställd av.
med ruttna dialoger, och barnsliga karaktärer som lika gärna kunde varit tecknade tillsammans med vad som är en ytlig kliché fiende.
Filmens största bedrift är ju dess visuella effekter, vilket som alltid är coolt att se i marvel filmer men det blir även för mycket CGI mot slutet.
4/10
Nej. 3/10 då jag känner mig lite bitter eftersom det var inte ens nödvändigt att göra 2+ timmar av den berättelsen.
Citera
2015-12-15, 22:52
Bannlyst
Die Hard 2 (1990)

Bra action och snygg film, nästan lika bra som första filmen. Lite mer hysteriskt dock. Bruce Willis i högform.

8/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2015-12-15 kl. 22:54.
Citera
2015-12-15, 23:17
Medlem
Axells avatar
The Riot Club

Den får hela 8,5/10.

Ser att några har skrivit om den i tråden tidigare men filmen handlar om en slirig herrklubb på Oxfords universitet. Jag tyckte den var riktigt bra faktiskt och skådespelarna gjorde fina insatser.

Vissa jämförelser med klubben som i filmen heter The Riot Club har gjorts med den riktiga Bullingdon Club. En klubb som faktiskt David Cameron faktiskt har varit med i.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bullingdon_Club
Citera
2015-12-15, 23:18
Medlem
Situationss avatar
Les quatre cents coups (François Truffaut, 1959)

Det var inte så länge sen jag såg den sist men vad gör väl det? De flesta här har givetvis sett den men för ifall någon missat denna franska vågens galjonsfigur så kan jag varmt rekommendera den då det är en vacker, rörande och rolig film om att växa upp och inte riktigt höra till.
Citera
2015-12-15, 23:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En duva satt på en gren........(2014)

Kritikerrosad film utan egentlig handling, ett antal scener där det ofta dyker upp ett par handlare i humorprodukter.

Vad f..n var det här? Manuset verkar vara något av konstfacks installationer, eller möjligen klass 4a roliga timmen.
Efterblivna människor i glåmiga miljöer säger konstiga saker i entoniga fraser, några med gnällbältesdialekt, kanske blev det roligare så.
Det här var verkligen inget för mig 1/5, känns som att även det är överbetyg.
Citera
2015-12-15, 23:21
Medlem
HejAntons avatar
Jag måste kort påpeka att jag över dagen har kommit att ångra mitt betyg om La Double Vie De Veronique. Det handlar bara om att justera från 8 till 7 vilket egentligen är en betydelselös detalj som jag tvivlar på att många här bryr sig om men om jag inte kommenterar detta kommer jag gräma mig över detaljen för resten av veckan.

The General [1926] dir. B. Keaton

Egentligen hade jag hoppats se A Man Escaped ikväll men jag kände mig alldeles för trött och stängde av kort efter jag börjat för att spara den till senare. Tanken var att jag skulle sova men hamnade ändå framför datorn och ville se någonting som inte skulle vara särskilt krävande.'

Jag har tidigare avfärdat både Chaplin, Keaton och större delen av slapstick-filmer som en genre som inte var något för mig. Jag trodde inte alls att jag skulle finna tramsig fysisk humor underhållande alls utöver kanske från ett filmhistoriskt perspektiv men nu ångrar jag bittert att jag någonsin tänkt i de banorna.

The General är inte bara en uppvisning i Buster Keatons talang för komedi, det är också en stundtals väldigt spännande film och framförallt en film som i sin helhet är otroligt välgjord och håller upp än idag. Jag hade verkligen inte förväntat mig att se tåg trilla igenom broar, stora skaror soldater ridandes på hästar som svischar förbi i bakgrunden medan Keaton springer, klättrar, hoppar och slåss ovanpå ett tåg.

Framförallt är det fantastiskt kul att råka snubbla över någonting som man inte alls trodde att man skulle uppskatta för att sedan bli tvungen att spendera en extra timme uppe med att enbart skriva, tänka och återse bra scener ur en film. Kul med ännu en regissör som jag ser fram emot att utforska, förhoppningsvis hinner jag dedicera en större del av jullovet till att grotta ner mig i både Keaton, Chaplin och kanske även Harold Lloyd.

8
Citera
2015-12-15, 23:56
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
En duva satt på en gren........(2014)

Kritikerrosad film utan egentlig handling, ett antal scener där det ofta dyker upp ett par handlare i humorprodukter.

Vad f..n var det här? Manuset verkar vara något av konstfacks installationer, eller möjligen klass 4a roliga timmen.
Efterblivna människor i glåmiga miljöer säger konstiga saker i entoniga fraser, några med gnällbältesdialekt, kanske blev det roligare så.
Det här var verkligen inget för mig 1/5, känns som att även det är överbetyg.

Man måste nog vara en självutnämnd kulturmänniska och/eller kritiker för att förstå briljansen i dessa filmer. Obegriplig dynga som får en vanlig människa att vilja kasta ut tv'n + husdjuret/flickvännen genom fönstret.
Citera
2015-12-16, 00:11
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Man måste nog vara en självutnämnd kulturmänniska och/eller kritiker för att förstå briljansen i dessa filmer. Obegriplig dynga som får en vanlig människa att vilja kasta ut tv'n + husdjuret/flickvännen genom fönstret.
Tycker personligen det är en ganska snäv och tråkig inställning till filmskapande. Jag har inte sett En Duva... än så jag kan inte säga hur den är som film men rent principiellt är det tråkigt när man bygger massa barriärer för sig själv som hindrar en från att göra nya upptäckter utanför sin komfortzon som låter en vidga sina vyer.
Citera
2015-12-16, 00:42
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Metro Manila
Handlar om en bondfamilj som tvingas flytta från landsbygden till storstaden i brist på arbete. Vi pratar om en film fylld med socialrealism med fokus på bl.a. prostitution och pedofili. Efter att ha sett stora delar av filmen ville jag bara stänga av den p.g.a. misären och jag har bestämt mig att för aldrig resa till Filippinerna då det känns som ett rövhål.

Citat:
Seeking a brighter future in megacity Manila, Oscar Ramirez and his family flee their impoverished life in the rice fields of the northern Philippines. But the sweltering capital's bustling intensity quickly overwhelms them, and they fall prey to the rampant manipulations of its hardened locals. Oscar catches a lucky break when he's offered steady work for an armored truck company and gregarious senior officer Ong takes him under his wing. Soon, though, the reality of his work's mortality rate and the murky motives of his new partner force Oscar to confront the perils he faces in his new job and life.

http://www.imdb.com/title/tt1845838/
Senast redigerad av Gunnilas-bulle 2015-12-16 kl. 00:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in