2015-02-18, 20:03
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Ja, sedan så har ju jag ungefär 6000 filmer mindre i bagaget än dig, så att jag har mer femmor att dela ut än dig kan väl en apa räkna ut

Har själv funderat på att ändra min betygsättning och sluta med svaga, för att sålla ut lite filmer som kanske jag varit för snäll mot.

Alltså att om jag tänker; detta var en svag trea då förtjänar den inte tre, så tar jag ned den till två istället. Jag gör så redan med femmorna, så där 13-15 är olika nyanser av starka femmor istället för svag femma, medelfemma, stark femma.

Ett hårdare alternativ är att köra att allt måste vara starka för att få ett betyg, men då blir 1-15 skalan överflödig och jag trivs ganska bra med den. Men vet inte än.

Det är därför jag kör med .5 i mina betyg. Är det en svag trea? Ja då är det 2.5 i betyg för mig. Men i många avseende så anses ju 2.5 vara ett dåligt betyg och när man säger det är en svag trea låter det bättre än vad det kanske är.
Men tycker dem hjälper mig något enormt. Är många gånger jag sitter och undrar om det ska vara 2 eller 3 då hjälper 2.5 en del faktiskt. Men nu talar jag ju bara för mig själv såklart.
Citera
2015-02-18, 20:05
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ett hårdare alternativ är att köra att allt måste vara starka för att få ett betyg, men då blir 1-15 skalan överflödig och jag trivs ganska bra med den. Men vet inte än.

Jag är själv rätt kluven till hur jag ska ställa mig till femskalan, atm kör jag på att svag 3 är godkänt men inte mycket mer och stark tre är skitbra men det blir lite skumt att ha skitbra och knappt sevärd på samma betyg.

Citat:
Fast det som gör filmtipset överlägset är ju att det utgår efter din personliga smak, inte andras som på imdb. Den genomsnittsgrejen de har är ju mest bara en kul grej.

Filmtipsets rek system är grymt jag säger inget om det men att inflaterade genomsnittsbetyg skulle vara unikt för IMDB ställer jag mig lite frågande till, det gäller nog snarare alla siter!
Citera
2015-02-18, 21:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Det är därför jag kör med .5 i mina betyg. Är det en svag trea? Ja då är det 2.5 i betyg för mig. Men i många avseende så anses ju 2.5 vara ett dåligt betyg och när man säger det är en svag trea låter det bättre än vad det kanske är.
Men tycker dem hjälper mig något enormt. Är många gånger jag sitter och undrar om det ska vara 2 eller 3 då hjälper 2.5 en del faktiskt. Men nu talar jag ju bara för mig själv såklart.

På ett annat filmforum som jag skrev på innan jag joinade FB så hade jag en skala som gick ut på att sätta plus eller minus framför siffran som är betyget, alltså -3 eller +3 för att indikera på om det är en stark eller svag trea. Numera har jag övergivit det helt och kör stenhårt på 1-5 utan krusiduller.
Citera
2015-02-19, 02:44
Medlem
Carnage.s avatar
Och nu var Psycho 2 omsedd efter den femtioelfte gången. Den är verkligen bra mycket bättre än ettan - det är bara så.
Citera
2015-02-19, 07:58
Medlem
nihilverums avatar
Marty (1955), vinnare av Oscar för bästa film vid den tjugoåttonde Oscarsutdelningen.

Filmen handlar om Marty (Ernest Borgnine), en 34-årig, överviktig amerikansk-italiensk slaktare, som bor tillsammans med sin mamma och ständigt utsätts för tjat om att han borde gifta sig. Efter ett antal misslyckade försök att inleda förhållanden verkar Marty dock ha gett upp, ända tills han av en slump träffar den 29-åriga kemiläraren Clara (Betsy Blair), som även hon bor med sina föräldrar och i princip gett upp tanken på att gifta sig. Dessa två upptäcker snabbt att de kommer väldigt bra överens, men vissa komplikationer uppstår så klart längs vägen ändå.

Båda huvudrollsinnehavarna gör mycket bra insatser och det är en riktig feelgood-film. Betyget blir 8.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.

Näst på tur står Around the World in Eighty Days (1956).
Citera
2015-02-19, 10:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Och nu var Psycho 2 omsedd efter den femtioelfte gången. Den är verkligen bra mycket bättre än ettan - det är bara så.

Gillar den också väldigt mycket, men ettan har en speciell plats i mitt hjärta enda sedan jag var elva.
Citera
2015-02-19, 13:49
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar den också väldigt mycket, men ettan har en speciell plats i mitt hjärta enda sedan jag var elva.

Kan bara instämma i att tvåan är en utmärkt uppföljare.
Citera
2015-02-19, 13:59
Medlem
chessjamts avatar
Citat:

Det där låter ju ganska bra faktiskt. Är själv en som använder "svaga" och "starka" treor, fyror, tvåor etc. när jag sätter mina betyg. Det här skulle nog fungera bättre. Tack för tipset!
Citera
2015-02-19, 14:44
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Det där låter ju ganska bra faktiskt. Är själv en som använder "svaga" och "starka" treor, fyror, tvåor etc. när jag sätter mina betyg. Det här skulle nog fungera bättre. Tack för tipset!

haha, inga problem!
Citera
2015-02-19, 14:50
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
haha, inga problem!
Jag använder likt dig halva betygssteg men möjligtvis något annorlunda (resultatet kanske blir samma). Jag försöker utgå från en femgradig betygskala men t.ex när det inte känns rätt att sätta varken en trea eller fyra av olika anledningar får det bli 3.5. Mao försöker jag undvika de halva stegen men ibland känns de nödvändiga och då tillämpas dem.
Citera
2015-02-19, 15:10
Medlem
Fjantors avatar
Animal 2014 - http://www.imdb.com/title/tt2996684/?ref_=nv_sr_1

Hej nu ska vi ut i skogen och campa för att sen...
Citera
2015-02-19, 15:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Gula divisionen, 1954

Ett kärleksdrama i flygflottiljmiljö.
En kvinna säger inte hela sanningen om sitt förflutna, vilket leder till
ett omotverat svartsjukedrama.

Filmen har ett vackert foto, och inleds med mycket fina flyguppvisningar.
En kul detalj är att man flyger under västerbron.

Kanske lite ålderdomlig, kanske hänger inte histoien helt ihop.
Jag tyckte ändå att det var kul att se den.
Godkänt 5/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in