The General (1926)
http://www.imdb.com/title/tt0017925/?ref_=rvi_tt
Lokomotivföraren Johhnie Gray (Buster Keaton) vill ta värvning när inbördeskriget bryter ut. Men hans yrkesposition anses vara för viktig för södern så hans ansökan avslås. Fast det hindrar honom inte från att blanda sig in i stridigheter: när hans tåg blir kapat av nordstatare samtidigt som de kidnappar hans flickvän dras han oundvikligen in i kriget ändå.
Ja, då har man sett den här stumfilmsklassikern. Visste i stort sett ingenting annat än att den möjligen skulle handla om tåg. Inbördeskriget var ett intressant ämne, även om förvecklingen mellan syd- och nordstatsuniformer där färgen på kläderna kan vara skillnaden mellan liv och död kändes lite kliché. Men den är underhållande, trots sina 90 år så lever man sig in i Keatons umbäranden när han måste springa ut framför loket och ta bort bråte samtidigt som den rullar på. Vissa stunts ser nästan farligt riskabla ut: om han skulle ha råkat fastna med foten där eller där hade det kunnat gå riktigt illa, tänker man mer än en gång.
Det jag stör mig på lite är flickvännen som man face-palmar åt när hon strular till det för stackars Keaton. Annars är skådespelet godkänt. Teatralisk såklart men bara att acceptera när det är gäller sådana här gamla filmer. Vissa scener är ganska snygga, som när Keaton hugger ved på tåget samtidigt som både nord- och sydstatsarméerna syns marschera förbi i bakgrunden, samt när tåget passerar över ett par broar så ser det nästan storslaget ut. Annars var bildspråket inte så jättemärkvärdigt om jag ska vara ärligt. Möjligen att scenen med brännhålet på duken som han tittar igenom och upptäcker flickvännen med kändes innovativt för sin tid, men för filmen överlag så är det den komiska slapsticken som är det centrala, inte att det nödvändigtvis ska se snyggt och vackert ut.
En helt okej film, klart godkänd. Kan inte säga att den är något mästerverk men att den ändå fungerar bra att se på trots att den är 90 år gammal är en enastående bedrift i sig. Tror dock att jag fortfarande har en inlärningskurva kvar när det gäller stumfilmer, men det känns som att det går enklare och enklare för varje film man tittar på som är gjord före 1930.
Betyg: 3/5