2015-05-17, 14:39
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Stört bra film. Om du är ny till Kurosawa vill jag rekommendera Rashomon som är en riktigt tight film som handlar om ett brott ur 3 olika perspektiv. Det är en symmetrisk film och ett fantastiskt litet hantverk. Ingenting episkt men lika bra ändå. Sen har vi Ran, som är kanske hans allra största och storslagna film, men den känns aldrig förstor. Landskapet och fotot är helt uppåt väggarna bra. Den har en helt unik, mystisk kvalitet som lyser igenom under en stridsscen utan ljud. Kanske hans allra bästa enligt mig.
Tack för rekommendationerna! Jag funderade på att ge mig på Yojimbo härnäst, men jag ser att jag även har Rashomon redo, så det kanske blir den. Det blir nog båda.
Citera
2015-05-17, 14:45
Bannlyst
The Lego Movie från 2014 i regi av Phil Lord och Christopher Miller. Handlar om en Lego-gubbe som gör allt för att passa in men sen upptäcker han en profetia som säger att han är den utvalde att stoppa en tyrann och ett hisnande äventyr tar sin början. Såg filmen för första gången igår kväll och jag valde att se den med svenskt tal. Filmen är snyggt animerad och den är både rolig och spännande. Jag hade inga höga förväntningar så jag är glad att jag såg den. Mitt betyg: 8/10

Nattvardsgästerna från 1963 i regi av Ingmar Bergman med Gunnar Björnstrand, Max von Sydow och Allan Edwall. Handlar om prästen Tomas som börjat tvivla på Guds existens samtidigt som han försöker vara till hjälp för församlingen. Det här var andra gången jag såg filmen och jag tycker den är riktigt bra, men det tyvärr måste jag erkänna att det här också är den enda Bergman-filmen jag sett än så länge. Men den här filmen gillar jag i alla fall och jag har i åtanke att plöja igenom fler av Bergmans filmer i framtiden. Mitt betyg: 9/10
Citera
2015-05-17, 14:56
Medlem
357.Magnums avatar
Såg Demonic igår kväll, jag gick in med låga förväntningar och mycket riktigt blev jag besviken.

Filmen försöker skrämma med långt förutsedda jumpscares, pop-up ansikten och tramsiga demoner. Det funkade när jag var 10 år men inte längre. När ska regissörerna förstå att jumpscares inte framkallar rädsla utan en hoppa-till reflex pga det höga ljudet och snabb rörelse?

Även storyn är fallfärdig och dåligt genomförd, som regissören försöker rädda senare i filmen med en icke trovärdig plot-twist som inte kompletterar filmen ett dugg.
Karaktärerna var dåligt framförda, extremt tråkiga och det var svårt att känna empati hur mycket jag än försökte.

Atmosfären känns bra i början men sen inser man något och där faller filmen den pladask. Filmen mixar nutid, dåtid och found footage!?
När spänningen precis håller på att byggas upp så byter det om till nutid och så är man tillbaks på ruta ett. Spänningen höll ju liksom aldrig i sig! Man blir fan skogstokig alltså.

Det enda som hindrar mig från att ge filmen 0 poäng är hur snyggt filmad den är och att Frank Grillo var med.

1.5/5
Citera
2015-05-17, 15:02
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Klasse
Nattvardsgästerna från 1963 i regi av Ingmar Bergman med Gunnar Björnstrand, Max von Sydow och Allan Edwall. Handlar om prästen Tomas som börjat tvivla på Guds existens samtidigt som han försöker vara till hjälp för församlingen. Det här var andra gången jag såg filmen och jag tycker den är riktigt bra, men det tyvärr måste jag erkänna att det här också är den enda Bergman-filmen jag sett än så länge. Men den här filmen gillar jag i alla fall och jag har i åtanke att plöja igenom fler av Bergmans filmer i framtiden. Mitt betyg: 9/10
Nattvardsgästerna och Smultronstället är nog mina favoriter av Bergman. Rekommenderar den sistnämnda!
Citera
2015-05-17, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Nattvardsgästerna och Smultronstället är nog mina favoriter av Bergman. Rekommenderar den sistnämnda!

Då ska jag försöka få tag på den också.
Citera
2015-05-17, 15:26
Batman från 1989 med Keaton och Nicholson, kommer ihåg att jag tyckte att den var läskig när jag var liten, sett den någon igen för ngt år sen. Såg den idag igen. Tycker Nicholson gör en helt ok joker. Men väldigt cartoon batman som många av de tidigare filmerna var. Att Batman ej dödar verkar ju ha undgått dem. Konstigt att de dödar Batman nemesis. 3/5 tycker jag. Min favorit Batman Är The Dark knight
Citera
2015-05-17, 15:45
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: The Good, the Bad and the Ugly (1966.) Då är det dags att tackla Dollar-trilogin och jag börjar med den som gjordes sist för jag läste att den, med fantasi, kan tidslinjemässigt ses som den första för "The man with no name", även om dom är totalt fristående från varandra. Handlingen är i princip tre män jagar en skatt.

Det som karaktäriserar filmen är naturligtvis Ennio Morricones ohyggligt läckra, vackra, stämningsfulla och coola soundtrack och jag kan inte undgå att fundera hur filmen skulle stå sig om man ersatte det med ett annat, mer standard. Svaret är nog: väldigt bra ändå. Vi har tre oerhört välgjorda karaktärer som presenteras på ett sätt som får aspirerande filmregissörer att dö en smula av prestationsångest, en handling med många oväntade och smarta vändningar som känns extremt genomtänkta, regi utom denna värld av Sergio Leone - så många fina detaljer han lägger in gör att allt känns genuint och ger trovärdighet till karaktärerna. Ett episkt äventyr på alla sätt och vis, Leone & Morricone - match made in heaven.

Flera scener är så fängslande så dom går upp till topplistan av mina favoriter - Tuco (the Ugly) springandes genom kyrkogården medans ecstasy of gold spelas gav mig gåshud och rysningar, ren filmmagi som var en påminnelse om varför film är det bästa som finns. Under det storslagna slaget blev jag förbluffad av skalan! Helt plötsligt är man mitt inne i en miljard-producerad krigsfilm med tusentals statister och hundratalet kanoner som dundrar sönder mitt ljudsystem - helt underbart. Hängsnaran som kameran glider över till så den omsluter en karaktärs huvud när han är som allra lyckligast är också ett sånt grepp som är mästerligt.

Några små petitesser jag vill klaga på: Tuco känns ibland överspelad och lite väl jönsig. Och såklart dubbningen som är ett störsmoment om man ägnar för mycket huvudbry åt det.

Det känns som filmen bara kommer växa i mitt medvetande och utvecklas till ett solklart toppbetyg men nu får den en snuddande nära 4/5

Min favoritwestern! Fantastiskt bra!
Citera
2015-05-17, 16:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Min favoritwestern! Fantastiskt bra!

Min favorit tillsammans med Once Upon a Time in the West, svårslagna inom sin genre.
Citera
2015-05-17, 16:14
Medlem
ambigues avatar
Pojkvännen och jag kollade på Interstellar i fredags som vi pratat om att se i över en månads tid.
Hursom, jävlar vad bra den var. Som det mesta med Christopher Nolan..
Extremt välgjord, bra manus.. ja allt!
Kvalar definitivt in på topp tio.
Citera
2015-05-17, 16:18
Medlem
nihilverums avatar
Ex Machina (2015)

Det är ju flera andra som beskrivit handlingen nyligen, så jag nöjer mig med att konstatera att det är en bra sci fi-film om artificiell intelligens, med lite nakenchocker. Kanske därför som den inte går upp på bio?

Betyget blir 8/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-05-17, 17:53
Medlem
Såg också Ex Machina senast och vill inflika att jag gillade den rätt mycket. Balanserar bra mellan att vara en spännande thriller och ett kammarspel om existentiella frågor på ytan och mellan raderna. Skådespelet av Isaac och Vikander imponerar medan Domnhall Gleeson spelar sin roll på ett rätt uppenbart sätt. Sen uppskattade jag inte estetiken helt och hållet, naturbilderna är väl rätt sköna men fotot hade gärna fått vara... annorlunda. Vad vet jag exakt inte, men någon dimension saknades där för mig.
-4/5
Senast redigerad av dwe 2015-05-17 kl. 17:56.
Citera
2015-05-17, 19:32
Medlem
NixYOs avatar
True Romance (1993)

Jag blev faktiskt riktigt besviken på denna film. Det kändes som om den aldrig riktigt kom igång och den hollywoodianska kärlekshistorien mellan Clarence Worley och Alabama Whitman var riktigt oengagerande. Karaktärerna kändes ganska själlösa och var mest sådär tarantinokäcka som karaktärer i Tarantinos filmer tenderar att vara (nu skrev han förvisso endast manuset till filmen). »Sicilians were spawned by niggers«-scenen var den bästa scenen i filmen! Intressant tråd om denna scen: (FB) True Romance om negrer/sicilienare? (spoiler)

Moors & Sicilians
https://www.youtube.com/watch?v=uZUJKXs6W-4

2/5
Senast redigerad av NixYO 2015-05-17 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in